X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מקווה שמפלגת הירוקים תעשה הכל כדי לאכזב את הבוחרים שיצביעו עבורה כמפלגה "לא פוליטית" ושתהיה מספיק חזקה כדי לצבוע את הפוליטיקה שלנו בירוק
▪  ▪  ▪

לפני ימים מספר נכנסתי לאתר של "מפלגת הירוקים" ונרשמתי כחבר במפלגה. למרות שאפשר לומר שמעורבותי הציבורית בעניינים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים היא מעל הממוצע מעולם לא הייתי חבר במפלגה כל שהיא. את ביקורתי הפניתי כלפי כל המפלגות ביחד וכלפי כל אחת מהן בנפרד, לפי העניין. חבריי וידידיי הגיבו בתמיהה להצטרפותי למפלגה בכלל ולירוקים בפרט (ומבלי שהדבר נאמר מפורשות חשתי שבשל גילי היתה הצטרפות ל"גמלאים" מתקבלת יותר בהבנה): מה הטעם בכלל להצטרף למפלגה? למה עכשיו? לירוקים???
אדם נדרש לעתים לעשות מעשה לא משום שכך מקובל, וכך עושים כולם או רובם אלא כי הוא סבור שכך ראוי. דמוקרטיה איננה רק מילוי חובת ההצבעה לכנסת (שגם ממנה משתמטים רבים) אלא מעורבות אזרחית בתהליכים הפוליטיים גם בשנים שבין הבחירות. תהליך היחלשותם של כלי ההבעה שבידי האזרחים בישראל מעמיד בסכנה אמיתית את עתידה של הדמוקרטיה שלנו (ואין להתנחם בעובדה שזה המצב גם בארצות אחרות). הדבר בא לידי ביטוי באחוזי הצבעה נמוכים, בחוסר האפקטיביות של הפגנות וצורות אחרות של מחאה ציבורית, בקשיים הגדלים בעברת מסרים בעולם של תקשורת רוויה וכמובן בהיעלמותן של המפלגות מהפוליטיקה.
חלק מהדברים האלה קרו משום שאנו, האזרחים, ויתרנו על הכלים העומדים לרשותנו. וויתור על הזירה הפוליטית הוא מעשה מסוכן ואיננו יכולים להרשות לעצמנו להתייחס לפוליטיקה כהוויה מיותרת. הצטרפתי למפלגה כדי לנסות לחזור ולהשתמש בכלי חשוב העומד לרשותי כאזרח. אולי כמה מאות אזרחים אחרים יעשו כך גם הם ויצטרפו למפלגות לא רק כמתפקדים לעת מצוא למען מועמד בפריימריז אלא כאזרחים שאינם מוכנים לוותר על מעורבותם והשפעתם.
הפוליטיקה שלנו היתה מאז ומעולם פוליטיקה של ביטחון ומדיניות חוץ וחיי היום-יום של האזרחים התנהלו בשוליה. תוך כדי עיסוק בהישרדות הקרבנו את ערכינו, חיינו, בריאותנו, היחסים בתוכנו או לפחות דחקנו את כל אלה לשוליים. כאשר הדחיקה לשוליים פגעה מאוד בקבוצה מוחלשת יש וזו התארגנה והצליחה לעשות מעשה בזירה הפוליטית. כך אפשר לראות למשל את שס, הגמלאים ותופעות אחרות בפוליטיקה הישראלית. אולם הצלחתן של מפלגות אלה שנועדו לשרת עניין או סקטור אחד לא החזירה לשיח הפוליטי הישראלי את הדיון בשאלות יסוד ערכיות הנוגעות לכלל ולא שיפרו את תדמיתה של הפוליטיקה בעיני הציבור.
"מפלגת הירוקים" עשויה להחזירנו לשיח שיעסוק בנו, באורח חיינו, ביחסים בינינו לבין סביבתנו ובינינו לבין עצמנו, בשאלות של ערכים ומוסר, באיזונים הנכונים שכולנו כל כך זקוקים להם. מפלגה שתכניס לדיון הפוליטי ולתהליכי קבלת ההחלטות מדדים שעד כה לא התחשבו בהם מספיק ושתעשה זאת בשם קבוצות שונות בחברה ועבור כולם.
אינני רואה במדיניות ועשייה ירוקה עניין של מותרות וביטוי לחברה שבעה כפי שטוענים אחדים מהמתנגדים. ההפך: במידה רבה יש כאן קריאת תגר על קבוצות בחברה שאינן מסתפקות בשובע וממשיכות לצרוך ללא צורך, לעתים קרובות על חשבון קבוצות שאין בכוחן להשיג אפילו את המינימום הדרוש לקיומן. מדיניות ועשייה ירוקה תאתגר חברה שבוייה בדרבון-צרכים, תציג אלטרנטיבה לחברה של "אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת" (ישעיהו כ"ב, י"ג), הממשכנת את עתידה, את עתידנו, מבלי דעת. מדיניות ירוקה היא חשיבה ארוכת טווח המביטה קדימה מעבר לקו האופק ומיישמת פעולות למעננו ולמען הדורות הבאים.
זיהום והרס הסביבה
ישראל איננה שייכת לאותן מדינות עשירות ושבעות שפעילות ירוקה אצלן עלולה להיתפס כעיסוק לשעות הפנאי. אנחנו אחת המדינות הצפופות בעולם אך בניגוד לרוב האחרות במצבנו, איננו עושים כמעט דבר כדי להתמודד עם בעיות הסביבה הקשות והמקשות על חיינו. מלחמה להגנת הסביבה איננה "רק" על זכותנו לנשום אוויר נקי, לשתות מים בלתי-מזוהמים, להרחיק מאתנו קרינה מסרטנת, לאפשר לנו נגישות לחופי הים ולאתרי הטבע הלאומיים. למרבה הפלא הזיהום הסביבתי והשתלטות יזמים על משאבי קרקע לאומיים כרוכים לעתים קרובות בשחיתות. הפעילות הירוקה היא גם מלחמה לביעור השחיתות מתוכנו.
כל ארחי ישראל סובלים מזיהום ומהרס הסביבה. אבל יש מי שנפגע יותר ואלה האוכלוסיות המוחלשות במדינה. פעילות סביבתית איננה מותרות אלא מאבק למען צדק חברתי, צדק חלוקתי ומניעת אפליה סביבתית.
חשיבה, עשייה ופעילות ירוקה היא בעיני יהודית. לא במובן של "הפיל והבעיה היהודית" אלא בהיותה מושרשת מלכתחילה בתורה ובמצוות: החל מהאיסור הגורף של "בל תשחית", דרך המאזנים הגדולים של האדם מול הטבע כמו כשרות, שבת, שמיטה ויובל, ועד הדינים המפורטים במסכת בבא בתרא העשויים להוות תשתית לכל תכנון אורבני-סביבתי הולם. אלה כוללים מניעת רעש וזיהום, שמירה על פרטיות, תיחום אזורי תעשיה, שמירה על מקורות המים ועוד. תורת ישראל מכוונת אותנו לצריכה מאוזנת ומתנגדת לדרבון צרכים שלא לדבר על העקרונות שהזכרנו בדבר צדק חברתי ומניעת אפליה סביבתית.
אין ספק שלא יישמנו בעבר ואיננו מיישמים בהווה רבים מעקרונות יהודיים אלה שהם גם עקרונות סביבתיים. מפלגה ירוקה במדינת הלאום היהודית עשויה לתרום להתפתחותו וליישומו של שיח יהודי ירוק. זוהי משמעותה הפשוטה של הציונות: לקיים מסגרת ריבונית המאפשרת את קיומנו יחד כעם ומעניקה לנו הזדמנות לשמור על ייחודנו, לפתח את ערכינו ובהקשר שלנו: לא רק לכתוב ולדבר על יהדות וציונות ירוקה אלא גם ליישמה. פעילות יהודית-ציונית ירוקה מחויבת לשוויונם ורווחתם של מיעוטים לא-יהודים. אסור שתהיה הפרדה מפלה בין קבוצות ובני אדם ושוני במתן ההזדמנות ובאחריות ההדדית ביניהן.
רבים מאזרחי ישראל עייפים מהפוליטיקה שלהם. הם כבר הבינו מזמן שבענייני חוץ וביטחון אין הבדלים משמעותיים בין העבודה לליכוד ולקדימה וגם מר"צ וליברמן שייכים לאותו מעגל פוליטי עקר שאינו מניב מדיניות מרחיקת-ראות ואינו מעניק שירותים ראויים. כמו במערכות בחירות קודמות רבים לא יצביעו כלל ורבים אחרים יצביעו למפלגות הנראות להם פחות "פוליטיות". הפעם גדל הסיכוי של מפלגת הירוקים לזכות בתמיכה כמפלגה "לא פוליטית".
אני מקווה שמפלגת הירוקים תעשה הכל כדי לאכזב את הבוחרים שיצביעו עבורה כמפלגה "לא פוליטית" ושתהיה מספיק חזקה כדי לצבוע את הפוליטיקה שלנו בירוק. ירוק שאינו מכסה על שלל צבעיה של החברה הישראלית, מחזק זהויות ולא מבטלן. אין לי שום היכרות אישית או אפילו תקשורתית עם ראשי המפלגה הזאת. אני מקווה שהם מבינים שכדי לא להיות תופעה חד-פעמית בפוליטיקה הישראלית עליהם להיות מסוגלים לייצג נאמנה קבוצות שונות בחברה. הצטרפתי למפלגה כדי לתרום את חלקי ליצירתו של דיון אחר בפוליטיקה שלנו. אם אצליח יחד עם חברים אחרים, אם מפלגת הירוקים תצליח לקדם את השיח הזה, בסופו של דבר גם אצביע עבורה לכנסת.

הרב פרופ' נפתלי רוטנברג הוא רב היישוב הר אדר ועמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים.
תאריך:  02/03/2008   |   עודכן:  02/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע הצטרפתי ל"מפלגת הירוקים"?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הרבנים הללו חודרים לכל מקום
סכנה !  |  2/03/08 12:54
 
- תגובה לה"ה סכנה
גמאל אבו ערביה  |  3/03/08 02:58
2
יפה נפתלי ברוך הבא
איש ירוק  |  3/03/08 22:18
 
- אם אתה רץ אצביע בשבילך! ל"ת
אוכל חסה  |  7/03/08 16:14
3
ניתוח מבריק של הפוליטיקה שלנו
משה גולדברג ת"א  |  6/03/08 08:25
4
רבנות ופוליטיקה ירוקה
גלית ענתבי  |  7/03/08 00:12
5
הירוקים הכוח הפוליטי הבא!
דוד אבני  |  10/03/08 18:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
העיתונאי גדעון לוי שוב נחלץ להגן על החמאס ומסביר מדוע הוא "נאלץ" לשגר טילים לעבר יעדים אזרחיים בישראל    חידה סתומה היא באשר למניעיו של גדעון לוי, המתיימר להציג עצמו כאביר זכויות האדם, ללמד סנגוריה על ארגון טרור איסלאמי קיצוני המבצע "פשעי מלחמה", קורא לרצח עם של יהודים ו"כופרים" ומצדד בהקמת מדינה הלכה איסלאמית בדומה לטליבן?
ד"ר צ'לו רוזנברג
מול האיומים הקיימים, הן מאירן, הן מעזה והן מצד מדינות אחרות, על מנהיגי ישראל לקבוע סדר עדיפויות לטיפול במצב שנוצר. הזמן הוא מרכיב חשוב ביותר בהקשר זה
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מטיח האשמות חמורות בצה"ל כשהוא מסתמך על "עדות מפי השמועה"    ושוב מוכיח ארגון בצלם, כי אין לקבל את ההודעות שהוא שמפיץ בתקשורת ככתבן וכלשונן, בגלל בעיית המהימנות החוזרת ונישנת בהן
אלחנן ביטון
הוא ביקש טלאי צהוב לו ולמשפחתו אם יחייבו את יהודי מרוקו לשאת טלאי דומה בעיצומה של מלחמת העולם השנייה    אף שמרוקו הייתה מדינת חסות של צרפת הפרו-נאצית, הוא התנגד להחלת חוקי הגזע ולהקמת גטאות ליהודי המדינה    כעת עולה הבקשה להעניק לו את התואר "חסיד אומות העולם"
בועז מושקוביץ
אנדרליין מתחמק, הארץ מתפתל וממשלת ישראל מזיקה    אבל יש גם חדשות: הפרשה בדרך ל"מבט שני". וגם המומחה החשוב ביותר לבליסטיקה בצרפת מצהיר: חיילי צה"ל לא הרגו את מוחמד א-דורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il