X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני ביקורים בקרית-גת בהפרש של 29 שנים, מסמלים את השינוי שעברה התעשיה הישראלית פרידה ממפעל שעבר זמנו
▪  ▪  ▪
מפעל פולגת. סוף עידן [צילום: לע"מ]

בשנת 1978, כאשר הייתי תלמיד כיתה ט', פרצה שביתת המורים הגדולה, הארוכה ביותר עד לזו של השנה. כמעט חודשיים היינו בבית, טיפסנו על הקירות ולא פחות מזה - על העצבים של ההורים.
אבי, אלעזר לוין, שהיה אז יו"ר תא הכתבים הכלכליים בתל אביב, הציע לצרף את בני העשרה המושבתים לסיורים מקצועיים של כתבי התא במפעלים בארץ. הרעיון התקבל והסיור הראשון אליו נסענו היה למפעל פולגת בקרית-גת.
אז היה זה אחד המפעלים המובילים בארץ וישראל פולק המנוח, המייסד והבעלים, היה המארח שלנו. כולם ידעו את הסיפור כיצד הביא פנחס ספיר את פולק לקריית-גת, באומרו שמדובר בסך-הכל בשעה נסיעה מתל אביב. ספיר אסף את פולק בשעת בוקר מוקדמת, הורה לנהגו לסגור את הווילונות ולנסוע בכל המהירות, הסיח את דעת אורחו כל הדרך במעשיות משעשעות, ופולק גילה רק קצת מאוחר מדי שהדרך טיפה יותר ארוכה.
אני מודה ומתוודה, שמאז לא יצא לי להגיע לקריית-גת - עד שביתת המורים הגדולה של השנה. בני הבכור, תלמיד י"ב, היה גם הוא משועמם כהוגן. לכן ביקשתי ממארחיי במפעל הדגל של פולגת בעיר לצרף אותו לביקור, והם נענו בחפץ לב.
נסענו ברכבת, והפעם זה באמת לקח 50 דקות, בלי טריקים ועניינים. הגענו למפעל ענק, המילה האחרונה של הטכנולוגיה בתחום השבבים, וראינו לצידו את המפעל שיהיה המילה העוד יותר אחרונה, בעל תג המחיר המדהים של 3.8 מיליארד דולר.
כאשר סיפרתי למארחים על ביקורי הקודם, הם נענו באומרם שחלק ממפעל פולגת הישן הוא כעת מחסן של אינטל. מעבר לסגירת המעגל האישית שלי, שבאמת אין לה חשיבות מעבר לזכרונותיי, היה בכך יותר מאשר סמל למהפך שעברה התעשיה בישראל.
עם כל הצער והכאב שבדבר, במיוחד לנוכח הצטרפותם של 300 פועלים מסורים למעגל האבטלה, המהפך הזה הוא כורח המציאות. בעידן של גלובליזציה, קשה מאוד - ואולי בלתי אפשרי - להתמודד עם יצרנים זולים המציעים בערך את אותה איכות.
מבחינת הלקוח, אין זה משנה האם החליפה מסין זולה יותר משום שהתהליכים שם יעילים יותר או משום שהעובדים מנוצלים בצורה מחפירה. מעטים מאוד יהיו מוכנים למחות נגד העבדות המודרנית ונגד הדיכוי הפוליטי, אם המחאה הזו תפגע בכיסם - וזה אנושי לגמרי.
יכול להיות שהדולר הנמוך נתן לפולגת את מכת המוות. אבל בישראל של שנת 2008, היתרון היחסי היחיד מול העולם הוא המוח היהודי והיכולת הטכנולוגית הבאים לידי ביטוי במפעלי אינטל. בעוד מפעל החליפות סוגר את שעריו, מפעל השבבים מתקרב לחנוכתו. סוף עידן ותחילת עידן.

הכותב הוא מנהל הפרסומים בלשכת רואי חשבון. המאמר משקף את עמדתו האישית בלבד.
תאריך:  09/03/2008   |   עודכן:  09/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבתאי עזריאל
שופטים עליונים שפרשו, מרבים לכהן בגופים העוסקים באתיקה, שקיפות ומינהל תקין. גופים אלה מעניקים לעתים פרסי כבוד. הבעיה מתחילה כשהשופטים נוהגים להעניק לעצמם או לחבריהם את פרסי הכבוד
רבקה לוביץ
המאבק לפתרון בעייתן של מסורבות הגט - הצלחות ונסיגות
ד"ר יובל ברנדשטטר
בבסיסה של תבנית האפרטהייד השמאלני היא התובנה שהיהודים הם קולוניאליסטים זרים, ואילו הערבים הם הילידים. זה מצב של ארעיות, של הפקת הרווח הזמני לטובת ההפסד הסופי
עו"ד אברהם פכטר
אני מציע - "הסדר טיעון" נוסף - לפיו קצב יתחייב בכתב לוותר על כל ההטבות הכספיות והחומריות שמגיעות לו כנשיא לשעבר, לרבות אי חזרה לחיים הפוליטיים - ותמורת זה תוותר הפרקליטות על דרישתה לקלון
רו"ח אלעד רוזנטל
כפי שנקבע בהוראות ובהודעה של "מנהל רשות המיסים" - רק תוכנות שחייבות להירשם במרשם יהיו חייבות לאפשר הפקת קבצים ב"מבנה אחיד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il