X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חקיקה חדשה שנועדה לעודד העברת מפעלים לאזורי עדיפות בדרך של פטור ממס שבח. עיון בחקיקה מצביע על כך ששורת התנאים והמגבלות הינה כמעט בלתי אפשרית וספק רב אם החוק אכן ישיג מטרה כלשהי של עידוד
▪  ▪  ▪

ביום 26.2.08 קיבלה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק מיסוי מקרקעין (מס' 63) שעניינו הענקת פטור ממיסים להעברת מפעל לאזור מוטב. המטרה המוצהרת הינה עידוד העברת מפעלים לאזורי פריפריה לצורך חיזוק אזורים אלה מבחינת מקומות תעסוקה. החוק קובע כי במקרה של מכירת מקרקעין במפעל קיים (שאינו אזור עדיפות) שנעשתה לשם העברת המפעל לאזור מוטב תהיה המכירה פטורה ממס, בהתקיים התנאים הנקובים. המדובר בהוראת שעה שתחול ביחס למי שרכש מקרקעין שהם מפעל באזור מוטב עד סוף שנת המס 2009.
"אזור מוטב" מוגדר בחוק במספר חלופות ובכלל זה על סמך קריטריונים גיאוגרפיים (צפון ודרום), רמה חברתית-כלכלית, שיעור אבטלה ממוצע של למעלה מ-10%, יישובי מיעוטים, שדרות ויישובי עוטף עזה ועוד. כוונת הדברים הינה כמובן טובה, ואולם עיון בנוסח החוק מגלה כי שוב הלקח לא נלמד, ומתוך כוונה לסתום פרצות - נוצר חוק מסורבל ומסובך הכולל רשימה ארוכה ומייגעת של תנאים שבהם יש לעמוד. פירוט מלוא התנאים ימלא עמודים רבים, אך לשם ההדגמה בלבד נציג חלק קטן מהם:
  • המפעל הנמכר ייצר הכנסות מעסק לפחות 5 שנים קודם למכירתו.
  • המכירה והרכישה אינם מגורמים קרובים (לרבות לא קרבה בין בעל שליטה וחברה).
  • בתוך 4 שנים מן הרכישה התקיימה במפעל הפעלה מהותית והיא המשיכה להתקיים 10 שנים לפחות(!). "הפעלה מהותית" הינה העסקת עובדים בהיקף שלא פחת מ-75% ממספר העובדים שהועסקו במפעל הנמכר בתקופה של שלוש השנים שלפני מכירתו.
  • במהלך כל תקופת ההפעלה המהותית (דהיינו לפחות 10 שנים) לא פחת שטחו של המפעל באזור מוטב מ-75% משטחו של המפעל הנמכר.
  • בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה המהותית הועסקו במפעל לפחות 60 עובדים, כאשר 80% מהם לפחות היו תושבי רשות מקומית מוטבת.
  • הזכות במקרקעין לא במפעל לא נמכרה במהלך של תקופת ההפעלה המהותית.
  • המוכר הודיע על בחירתו בהחלת הוראות פרק זה.
  • נקבעו הוראות המסדירות את זכויות העובדים במפעל שנמכר ושמירת זכיות העובדים שהמשיכו לעבוד במפעל החדש במסגרת הסכם קיבוצי או הסדר אחר.
אגב - רובם של התנאים מחייבים גם אישורי רואי חשבון, ומילוי טפסים כפי שיקבע המנהל.
לכל מי שיעמוד בכל התנאים האלה צפויות מספר הפתעות נוספות: ראשית - הפטור אינו מלא - שהרי מדוע לפשט את הדברים אם אפשר לסבך? הפטור הוא הנמוך מבין שתי נוסחאות סבוכות הקבועות בחוק, שאחת מהן (לשם הדוגמה) הינה "מכפלה של 337,500 ש"ח במספר העובדים שהם תושבי רשות מקומית מוטבת שהועסקו במפעל באזור מוטב בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה המהותית, לפי חישוב ממוצע שנתי, והכל לפי אישור מאת רואה חשבון בטופס שקבע המנהל". אתם הבנתם את זה?
הפתעה נוספת הינה שהפטור לא יחול באופן מיידי. ההיפך - כעקרון המכירה תחוייב במס עד שניתן יהיה לוודא עמידה בכל התנאים - תקופה העשויה להגיע עד לכדי 14 שנה מהמכירה! בכל התקופה הזו יחול חיוב במס, אם כי המנהל רשאי לדחות את המס אם המוכר ימציא ערובה להנחת דעתו. קיימות מגבלות נוספות, אך דומנו שהתמונה ברורה - ספק רב אם הפטור ייושם בפועל (בייחוד כאשר קיימת דרך מסובכת פחות - של חילוף).
נזכיר כי בדיוק לפני שנה - בחודש מרס 2007 קיבלה הכנסת את החוק לעידוד בניית דירות להשכרה. אף חוק זה לקה בכשלי הביורוקרטיה החמורים המונעים את יישומו והתרענו על כך. דומה כי הלקח לא נלמד, וגם בעתיד נוסיף וניתקל בחקיקת עידוד שלא באמת מעודדת.

הכותבים הם ממשרד אלתר עורכי דין.
תאריך:  12/03/2008   |   עודכן:  12/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הקפה-מסעדה, שבקניון רמת-אביב, שומר על מסורת קולינארית כשרה
עו"ד רון דרור
"כשהודיע לי ראש הממשלה את מי הוא מינה כשר המשפטים אמרתי לו 'זה שיקול דעת שלך, זו החלטה שלך, אני יכולה רק לכבד, אין לי מוסדית מה לומר על זה'. זה תפקידו של ראש הממשלה והוא בחר בשר המשפטים"    ראיון עם דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון
גרשון אקשטיין
טוב ויפה עשה הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, ששוחח עם קצין הצנחנים סרן דוד שפירא, שהרג את המחבל ושיבח אותו באומרו "הפגנת דוגמה אישית, תושייה, קור רוח, אומץ לב, מקצועיות וחתירה למגע עד הכרעת המחבל"
עו"ד יוסי דר
האמת, שאני מתקשה לרדת לסוף דעתו של שבתאי. על מה בעצם הוא מתלונן? מה הבעיה שבתאי? אתה מעוניין להעניק למישהו תעודת כבוד? אין פשוט מזה
שרית קדם
"אני רוצה לחיות בסביבה איכותית", אומר ה"מאמן הלאומי" ומכריז באופן גלוי כי הוא, בלי צניעות יתרה מבקש להיות מחולל שינוי    האמת, אפשר בהחלט לתת לו קרדיט על-כך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il