X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כביש חוצה ישראל מייצר מרחב אוריינטליסטי חדש בו המזרח משמש כרקע ציורי ורומנטי לטכנולוגיה המערבית המתקדמת, טכנולוגיה המציעה תנועה אינסופית קדימה
▪  ▪  ▪

ככל שהמכונית מחליפה את הרגליים כאמצעי ראשוני ל"ידיעת הארץ", כך הופכים הכבישים המהירים לקטגוריה חדשה וייחודית של "נוף". הנוסע בכביש מהיר כמוהו כנוסע במסלול של אתר שעשועים המציע, מחוץ לחלון ובמרחק בטוח, אשליה של מציאות.
כבישים מהירים רבים מחופים משני צדיהם בחומות המסתירות את הנוף האמיתי, ומציעות במקומו ייצוגים של נוף סמלי: צלליות של גגות כפריים, קשתות של חורבות עתיקות, או תמונה מופשטת של נוף פתוח וריק. כביש חוצה ישראל אינו נזקק לקירות מגן כדי להפריד את עצמו מהמציאות שמסביב: הכביש וסביבתו מעוצבים עד לפרטי פרטיהם כחלל אוטופי הרמטי, מרחב הסגור בתוך עצמו שמייצר "משטר ראייה" שבאמצעותו הנוף הנשקף ממנו מסופח לחלל האידיאלי של הכביש.
כביש חוצה ישראל מתפקד כמה שמישל פוקו הגדיר "הטרוטופיה": אתר מוגדר במציאות, אך בו בזמן מחוץ לכל האתרים האחרים של המציאות. הכניסה אליו כמוה ככניסה לאתר מגודר ומאובטח, מבעד לשער סמלי (המנהרה במחלף בן שמן) ומבעד לשער אלקטרוני (מצלמות הניתור), המפקחים ומווסתים את נוכחותך במרחב הכביש. לכביש סגנון אחיד משלו, חוק משלו ומשטרה משלו, והוא מספק את כל צרכיו של הנוסע - משרות דרכים עד לתחנות דלק ובתי קפה איכותיים.
עיצוב הנוף של סביבת הכביש - איי התנועה ושולי הכביש - מייצר דימוי של ארץ ישראל הישנה והטובה, נוף פסטורלי של כרמי זיתים, שורות תמרים, משוכות צבר ופרחי בר (שנעקרו ממקומם ונשתלו מחדש בין המסלולים). הנוף האידילי מספח אליו את הנוף האמיתי, של העיירות והכפרים הנידחים שנחשפו באחת לעין על-ידי הכביש החדש, והופך אותן לחלק מתמונת הנוף הרומנטית של הכביש. כך הופך הנוף המעוצב למנגנון להסוואת המציאות החברתית והפוליטית, מנגנון ששיאו הבוטה במדרון הנוף המלאכותי, המכוסה צמחיה "מקומית", המסתיר מעין הנוסע את חומת ההפרדה החותכת מתוך הנוף את טולכרם הפלשתינית.
כביש חוצה ישראל מייצר מרחב אוריינטליסטי חדש בו המזרח משמש כרקע ציורי ורומנטי לטכנולוגיה המערבית המתקדמת, טכנולוגיה המציעה תנועה אינסופית קדימה. כביש חוצה ישראל מציע מעין "אי תנועה" בלב המציאות, מרחב נפרד ומסודר בו המציאות אינה יכולה לדקור את הבלון, ובו - כל עוד אתה נשאר בגבולותיו, ולא יורד ממנו אל פקק התנועה של המציאות - מובטחת לך, בתמורה לאגרה, אשליה מושלמת של תנועה לעבר מקום טוב.

הדברים הנ"ל הם תקציר הרצאתו של לארי אברמסון שתהיה בכינוס הבינלאומי החמישי "נופי מריבה" שיקיים פורום שנקר לתרבות ולחברה ב-17-16 במרס, ובו ידונו שורת מומחים ומרצים בעלי שם בעיונים ביקורתיים בנוף המזרח תיכוני, וכיצד מגויס הטבע לטובת האידיאולוגיה.
תאריך:  13/03/2008   |   עודכן:  13/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
השמאל מתרפס בפני הערבים, והולם בימין באמצעות תקליט הצווחות, "הסתה!" כל אימת שהעם זועם על ממשלת הזדון    ב"דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" פותחת המשטרה תיקים פליליים נגד מארגני הפגנות נגד הממשלה
שמואל קופר
תושבי השכונות הערבים יכולים להסתובב בכל ירושלים כאוות נפשם ולהוציא אל הפועל פיגוע בכל עת שירצו בכך    מי שרוצה להגן על חיי יהודים צריך לפעול להוצאת שכונות פלשתיניות מתחומי ירושלים
ראובן ימרום
לאחר פרישתו של פידל קסטרו מנשיאות קובה נראה כי הגוש הקומונסטי נחלש. אבל יש שטוענים ששאלת הקומונזים וההשפעה שלו על תקופתנו גדולים ממה שחשבנו
דורית שנהר
מצד שמאל של המפה, אני רואה את השבר של מי שרואה לראשונה את הזוועה נכוחה מול פניו, והתמוטטות עולם המושגים שלו, לעומתו יש מי שעדיין מפרפר ומנסה למצוא דרך מפותלת ליישב את הדברים, וגם את מי שלא משנה מה יקרה נשאר פאנאטי באמונתו היוקדת, שבוי בדוגמאטיות שנופצה לרסיסים
סו מור
יהודית שפירא, בת 42, מבנה גופה רזה וקטן, ועל פניה לא ניכרים סימני גיל כלשהם, רצה מאז היתה ילדה    היום, אם לשניים ומורה במגמת הספורט בחקלאי פרדס חנה, היא ממשיכה להשיג ולנצח, בדו-אתלון, בטריאתלון, תוך שהיא מתגברת על פציעות קשות, ומכשולים לא פשוטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il