X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החובה לציית לחוק מוטלת על כל הציבור. אין הבדל בין אדם פרטי לבין גוף ציבורי, ואם יש הבדל החובה המוטלת על גוף ציבורי לכבד את החוק חזקה שבעתיים מהחובה המוטלת על אדם פרטי. אם הגוף הציבורי הוא המשטרה, המסמלת את שלטון החוק, חובתה זו היא שבעים ושבעה כפולה מחובת אדם פרטי
▪  ▪  ▪

בית משפט השלום בירושלים הורה לשחרר את אשרף בקיראת בן מוסא, שאדי חמדאן בן זוהירו ועלאא חמדאן בן זוהיר (המשיבים). ביחס לאשרף בקיראת בן מוסא נקבע כי ישהה במחיצת דודו ולא יתקרב לכפר צור באחר במרחק הנופל בשני ק"מ משם ויתייצב במשטרה כמדי יום. לגבי שאדי חמדאן בן זוהירו ועלאא חמדאן בן זוהיר נקבעו תנאים דומים כאשר מי שיישב במחיצתם הוא אחיהם.
בהחלטת בית המשפט נקבע, כי "כל אחד מן החשודים יחתום על ערבות עצמית בסך 5,000 ש"ח וערב צד ג' יחתום לגבי כל אחד מהם על ערבות בסך 7,500 ש"ח". בהמשך ההחלטה נאמר כי: "השחרור ייעשה בפני רשם או מזכיר בית משפט, או בפני שוטר או סוהר שהוסמך לכך בפקודת המשטרה או שירות בתי הסוהר".
המדינה לא השלימה עם החלטה זו. לדברי הסנגורים, לא נעשה כל מאמץ על-ידי המשטרה להחתים את החשודים על ערבות עצמית בסך 5,000 ש"ח. כשעתיים מאוחר יותר הוגשה הודעת ערר. בדיון נטען כי לא התמלאו התנאים לשחרור המשיבים. לטענת הסנגורים, אי-ביצוע החלטת בית משפט קמא למשך כשעתיים, די בה כדי לדחות את הערר, ובלשונם, לדחות את הערר על הסף.
בית המשפט קבע, כי נקודת המוצא ההתחלתית בכל הליך שיפוטי, אזרחי, פלילי או מינהלי, הינה כי כל גוף שהוקם על-ידי המחוקק, מוסמך לפעול במסגרת סמכותו בלבד. פעולה מעבר לסמכות משמעה פעולה שהנה "אולטרא וירס", דהיינו: מעבר לכוחות.
המחוקק, ביודעו כי גוף ציבורי או אף פרטי, יכול ורוצה להשיג הישגים או לבצע משימות, קבע את גבולות הסמכות של אותו גוף. לכן, תחילת המשפט המינהלי היא בצווים המונעים מגופים לפעול מעבר לסמכותם. הצו הראשוני הידוע במשפט האנגלי בדבר הביאס קורפוס, נועד להשיג את אותה מטרה: כאשר השלטון החזיק אנשים במעצר, רשאים היו אותם אנשים או קרוביהם לפנות לבית המשפט כדי שיורה למי שמחזיק באותם אנשים להביאם לבית המשפט ולהראות מהו הבסיס המשפטי להחזקתם במעצר.
מבחינה זו, אם היתה מוגשת על-ידי המשיבים בקשה להביאס קורפוס בשעה 15:01, כי אז לא היתה למדינה כל טענת הגנה, והיה מוטל על שופט - בין באנגליה בין בישראל - לשחרר את המשיבים לאלתר. העובדה כי המדינה הגישה בשעה 15:57 הודעת ערר ובקשה לעיכוב ביצוע, אין בה כדי לכפר על החזקת המשיבים שלא כדין. אין מדובר רק בפעולה שלא כדין, אלא עצם הגשת הבקשה ללא דיווח על המצב העובדתי הנכון לעת הגשתה - 15:57 - שבו כבר נחתמו הערבויות של הצדדים השלישיים, יש בה משום הטעיית בית המשפט.
אילו היו מוסרים לביה"מש שכל המסמכים נחתמו, והמדינה מבקשת עיכוב ביצוע, ביהמ"ש היה דוחה את הבקשה על הסף בלי להזמין את המשיבים, וזאת בשעה 15:57. בית המשפט קבע, כי החובה לציית לחוק מוטלת על כל הציבור. אין הבדל בין אדם פרטי לבין גוף ציבורי, ואם יש הבדל כזה, הריהו לכיוון ההחמרה, דהיינו: החובה המוטלת על גוף ציבורי לכבד את החוק חזקה שבעתיים מהחובה המוטלת על אדם פרטי. אם הגוף הציבורי הוא המשטרה, המסמלת את שלטון החוק, חובתה זו היא שבעים ושבעה כפולה מחובת אדם פרטי.
בית המשפט ציין, כי גם במקרה של סטייה מהוראות בית המשפט לשחרר עציר, יש לבדוק את העניין לגופו, שכן מדובר בסיכון הציבור. עיון בחומר הכתוב שהוגש לבית משפט קמא מגלה כי תחת הכותרת "סעיפי האישום" מופיעים שלושה אישומים: תגרה במקום ציבורי; ירייה מנשק חם באזור מגורים; חבלה במזיד ברכב.
עבירות אלו, על-פי העונש המרבי הקבוע עליהן, הנן בסמכות בית משפט שלום, כאשר הענישה המירבית הנה זו: שנת מאסר בגין תגרה; שנת מאסר בגין ירייה באזור מגורים; וחמש שנות מאסר בגין חבלה במזיד ברכב. על כל פנים, עבירות אלו רחוקות מאוד מעבירת הניסיון לרצח שעונשה המרבי הוא 20 שנות מאסר ונדונה בבית המשפט המחוזי.
ככל שמדובר בהארכת מעצר שנייה, במסגרת "מעצר ימים", אחד מהמבחנים המרכזיים הנו, האם יש צורך בביצוע פעולות חקירה נוספות והאם מקומם של החשודים - בבית הסוהר או בחלופת מעצר - ישפיע על החקירה. ככל שמדובר בעילת המסוכנות, מציין בית משפט קמא שלגבי אחד מן העצורים עוצמת הראיות נחלשה. ובכל מקרה, קביעת בית משפט קמא, כי מסוכנותם של המשיבים ניתנת להקהות אם יימצאו בחלופת מעצר מחוץ לכפרם ובפיקוח רצוף לאורך כל שעות היום ובהתייצבות יומיומית בתחנת משטרה, היא קביעה אשר מיישמת את חובת בית המשפט לפעול על-פי סעיף 21(ב)(1) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים), התשנ"ו-1996, מאחר שהערב צד ג' חתם על ערבות, יחתמו עתה המשיבים על ערבות גם כן, והם ישוחררו לאלתר.

ב"ש 4314/08, מדינת ישראל נ' אשרף בקיראת בן מוסא.
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי.
תאריך:  18/03/2008   |   עודכן:  18/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
ההקלות במס המוצעות לתושבים החוזרים ולעולים החדשים (כפי שאלה יפורטו על ידנו להלן) אותן מוכנה המדינה להעניק, מלמדים על רצונה העז של הממשלה לעודד עלייה לישראל
ד"ר אברהם שלום
ממשלת אולמרט אובדת דרך וחולשתה מפתה את הערבים לנסות לפתח במלחמה. באותו זמן מנסה התקשורת להטיל רפש בבנימין נתניהו כדי למנע עליית ממשלה חדשה לשלטון
יואב לוי
המשמעות הנלווית לפרח מסוים משתנה בין תרבויות. משמעיות הפרחים המוצגות כאן הם עבור תרבות אירופית מערבית, אלא אם כן מצוין אחרת
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
לאחר הכרזת עצמאותה, הפכה סרביה ליעד השקעה נחשק בקרב משקיעים זרים, המחפשים להשקיע את כספם במזרח אירופה, אזור הנמצא בתנופת צמיחה אדירה
ד"ר אברהם בן-עזרא
צריך לדעת כי אי אפשר, ממש אי אפשר לבצע הסברה ללא שהייה במלון וללא ארוחת צהריים במסגרות מתאימות שבהן ההסברה מתמשכת. המבין בנושא מורכב זה יודע כי ההסברה נמשכת ואינה מפסיקה 24 שעות ביממה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il