X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום ניתן בכריתה באמצעות אנדוסקופ, ללא צורך בניתוח, להסיר את הפוליפים הטרום סרטניים ובכך למנוע התפתחות גידולים ממאירים אם מדובר בגידול במימדים גדולים, גם אם עדיין אינו ממאיר, לא ניתן להסירו בכריתה אנדוסקופית, אלא רק בניתוח כירורגי
▪  ▪  ▪
[צילום: האגודה למלחמה בסרטן]

גידולים ממאירים במעי הגס, נמצאים במקום השלישי בשכיחותם בארץ, לאחר סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית (פרוסטטה) בגברים. סוג גידולים זה שכיח באופן זהה בגברים ובנשים ומדי שנה כ-3,500 חולים חדשים מאובחנים בארץ - שיעור זה מן הגבוהים בעולם ומהווה כ-40 חולים חדשים מכל 100,000 תושבים. שכיחות המחלה עולה עם הגיל ובמיוחד מעל גיל 50.
לתחלואה בסרטן המעי הגס קיים בסיס גנטי ואנשים שבמשפחתם נתגלתה המחלה נמצאים בסיכון גבוה.
סרטן מעי גס מתחיל תמיד בתהליך "פוליפוידי" שפיר, המתבטא בשינוי סוג התאים באזורים נקודתיים ברירית של המעי גס, אשר גדלים באופן הדרגתי והופכים בשלב מסוים לגידולים סרטניים.
אבחון פוליפים וכריתתם בקולונוסקופיה גורם לריפוי מלא והימנעות מהתפתחות מחלה סרטנית. הצלחת האבחון והטיפול המוקדמים תלויה בביצוע בדיקת קולונוסקופיה - באוכלוסיה הנמצאת בסיכון גבוה מגיל 40 ובאוכלוסיה בסיכון רגיל מגיל 50, גם ללא הופעת סימפטומים מוקדמים של המחלה.
כיום ניתן בכריתה באמצעות אנדוסקופ, ללא צורך בניתוח, להסיר את הפוליפים הטרום סרטניים ובכך למנוע התפתחות גידולים ממאירים. ואולם, אם מדובר בגידול במימדים גדולים, גם אם עדיין אינו ממאיר, לא ניתן להסירו בכריתה אנדוסקופית, אלא רק בניתוח כירורגי. כך גם במקרים בהם ישנם תאים ממאירים, ברוב המקרים המצב יחייב כריתה כירורגית, לא משנה מה גודלו של הגידול.
במקרה של גידול ממאיר, ניתוח כירורגי מחייב לא רק כריתה ממוקדת של הגידול, אלא כריתה של קטע שלם במעי הגס בו נמצא הגידול, כולל שוליים של מספר ס"מ בכל צד. יחד עם קטע מעי זה מתבצעת כריתת שורש המעי המכיל את כלי הדם המזינים את האיבר ואת בלוטות הלימפה המנקזות אותו.
לאחר הניתוח, קצוות המעי התקינים יושקו מחדש ליצירת השקה - Anastomosis, על-מנת לשחזר רציפות של מערכת העיכול. ניתוחים אלה מבוצעים בשתי גישות שונות:
1. ניתוחים פתוחים - השיטה המסורתית - המנתח מבצע חתך גדול לאורך הבטן.
2. הדור החדש - ניתוחים זעיר פולשניים ("לפרוסקופים") - הכירורג מבצע מספר חתכים קטנים בעור, דרכם מוחדרים צינורות בקטרים הנעים בין 5 עד 12 מ"מ כל אחד, מנפחים את הבטן עם CO2 ומחדירים סיבים אופטיים המחוברים למצלמה מיוחדת המקרינה את חלל הבטן, כולל המעי למסך טלוויזיה. כך באמצעות מכשור זעיר שפותח לאחרונה במיוחד לניתוחים מסוג זה, מתבצע ההליך, תוך כדי צפייה בתמונה על המסך.
בתום כריתת הגידול, מבצעים חתך מינימלי להוצאת הגידול מחלל הבטן, דרך מתקן מיוחד המגן על הפצע הניתוחי מפני פיזור וזריעת תאים סרטניים במקום.
עיקר יתרונות השיטה הלפרוסקופית: חתכים זעירים ולכן תוצאה אסתטית טובה יותר, פחות כאבים, ניידות מהירה יותר, אשפוז קצר יותר, פחות תחלואה מערכתית הקשורה עם הניתוח, פחות סיבוכים בפצע הניתוחי כמו זיהומים מקומיים, פחות תחלואה בטווח הארוך כמו בקעים והידבקויות, החלמה מהירה יותר וחזרה למעגל העבודה ולחיים תקינים.
חסרונות השיטה הלפרוסקופית: כאשר מדובר בגידול גדול מאוד או חודר לאיבר סמוך, קיימת עדיפות לביצוע הניתוח בכירורגיה פתוחה עם חתך גדול במיוחד. בנוסף, נדרשת מיומנות רבה של הכירורג לבצע ניתוח בשיטה הזעיר פולשנית (ניתוח פתוח קל יותר לביצוע) ולכן חשוב לוודא מה ניסיונו של הרופא בביצוע ניתוחים לפרוסקופיים של המעי הגס. כמו-כן, צריך לקחת בחשבון שמבחינת מערכת הבריאות לעיתים מדובר בשיטה יקרה יותר מאשר בניתוחים פתוחים וזאת בשל השימוש בציוד מתכלה.
יצוין, כי גם בשיטה המסורתית וגם בשיטה הלפרוסקופית, מתבצע שימוש במכשור מתקדם לחיתוך ותפירה אוטומטיים, שחלקו הגדול הינו ציוד חד-פעמי. השימוש במכשור זה מקצר את זמן הניתוח באופן משמעותי ומשפר את איכות חיי החולה. כמו-כן שני סוגי הניתוחים מבוצעים בהרדמה כללית.
הדבר החשוב ביותר עבור חולה בסרטן המעי הגס, הוא ניתוח כירורגי מוצלח. כריתה של הגידול עם השוליים הסרטניים יכולה להביא לריפוי מלא. הטיפולים האונקולוגיים הנלווים לכריתה, במקרים בהם המחלה מתקדמת, הם טיפולים מאריכי חיים ונדיר שיתרמו להחלמה מלאה.

מחבר המאמר הינו ד"ר איברהים מטר, המרכז הרפואי אסותא
תאריך:  18/03/2008   |   עודכן:  18/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גידול במעי הגס והטיפול בו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא לרוץ לחתוך בבשר- צמחי מרפא
יגאל ב  |  18/03/08 22:27
2
חוסר צניעות שאינו מתאים לאתרכם
hsh  |  19/03/08 00:10
3
מה זה התמונות המגעילות האילו ?
גרשון - רעננה  |  19/03/08 09:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
חנותו של המבוטח נשרפה. החוקר הראשון של חברת הביטוח לא מצא דבר. החוקר השני העלה חשדות. חברת הביטוח דחתה את התביעה. השופטת מיכל ברק נבו דנה בחשדות
דני שור
כיצד להדריך עובדים בארגונים לעבודה יומיומית עם מערכות ממוחשבות
נרי אבנרי
אהוד אולמרט חשוד בפלילים! זה לא מפריע לסימה קדמון. הנשיא פרס מצטלם עם משתמטת, גם זה לא מפריע. אפילו צירופו של עבריין המין חיים רמון לממשלה, לא הדריך את האצבעות השכירות שלה, להקליד מחאה. הנהנתנות של ביבי - זה הורס אותה
יאן קליימן
היא חמקמקה ופתלתלה, משתנה ללא הרף, מככבת בתקשורת ומעמידה המון סימני שאלה בקרב הציבור. המילון השלם להבנת עולם הריביות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בפסיקה חדשה של בית המשפט העליון מרחיב בית המשפט את תחולת החבות במע"מ על יזמים המבצעים עבודות פיתוח. זאת, במקרים מסוימים גם ביחס למקרים בהם לא קיימת חקיקת עזר המסמיכה את הרשות לגבות אגרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il