X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התהליך המדיני שהחל באנאפוליס מקרטע ומדינות המזרח התיכון נתונות ללחצים ומאבקי כוחות בין "מתונים" ל"קיצוניים". הרשות הפלשתינית מעוניינת בהמשך הניסיונות לשכנע את ישראל לקבל את יוזמת השלום הערבית. הנשיא עבאס חושש שהקו הקיצוני של אירן יביא לכך שיאבד כל סיכוי לפתרון קרוב של הבעיה הפלשתינית
▪  ▪  ▪

המזרח התיכון רוחש וגועש, ועידת הפסגה הערבית בדמשק מתכנסת בסימן של מחלוקות עמוקות ופילוג, המשא-ומתן בין ישראל לרשות הפלשתינית תקוע, יוזמת הפיוס התימנית בין ארגון הפת"ח לארגון החמאס גם כן תקועה וגם בשיחות העקיפות בין ישראל לארגון החמאס דרך מצרים על רגיעה (תהדיאא') אין התקדמות.
העולם הערבי נחלק היום לשני צירים עיקריים: "ציר הרשע "- הציר הקיצוני בראשות אירן שחברים בו סוריה, החמאס, החיזבאללה והג'האד האיסלאמי ומולו "הציר המתון" שבו חברות מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ.
במצב הזה, כשהוא חצוי לשניים, צריך העולם הערבי הזה להתמודד עם אתגרים ובעיות לא פשוטות. אין לו מה להציע לפלשתינים שיקדם את פיתרון בעייתם. הציר הקיצוני בראשות אירן לא הצליח לשכנע את כל הפלשתינים שהאלימות והטרור יקדמו אותם לעבר השגת מטרותיהם אך מאידך-גיסא גם הציר המתון לא הצליח להוכיח שדרך המשא-ומתן הנמשך מאז הסכמי אוסלו ב-1993 תביא אותם להגשמת חלומותיהם.
מי שמבין יותר מכל את המצב הוא הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס, את דעתי עליו כבר הבעתי בכמה מאמרים כשקראתי לו "ערפאת מספר שתיים", אבל לפעמים הוא אומר גם דברים נכונים, מה לעשות? קורה.
אני מתכוון לקריאתו של עבאס לוועידת הפסגה הערבית המתכנסת בדמשק להדגיש את יוזמת השלום הערבית, עבאס שאיים לפני כמה שבועות בעת שביקר בירדן כי הפלשתינים עלולים לחזור למאבק המזויין בישראל הבין כי לא מדובר באפשרות ריאלית, ישראל חזקה היום יותר מתמיד והיא תדע להתמודד בהצלחה עם כול אינתיפאדה, במיוחד לאחר כישלונה של אינתיפאדת אל-אקצה.
הנשיא הפלשתיני מבין שההצגה חייבת להימשך, אין היום לרשות הפלשתינית שום ברירה אלא לנסות ולמצות את יוזמת אנאפוליס עד תומה, למרות שבאש"ף מבינים כי היא נדונה מראש לכישלון, לכן נענה הנשיא עבאס להזמנתו של הנשיא בוש וייצא בחודש הבא לביקור בבית הלבן עוד לפני שהנשיא בוש יגיע לביקור נוסף במזרח התיכון.
בהעדר התקדמות מנסה עבאס לשמור לפחות על הקיים, ספק אם ועידת הפסגה בדמשק הקיצונית תוכל להתעלם מקריאתו של הנשיא הפלשתיני הנבחר ולהכריז על ביטול יוזמת השלום הערבית, יותר סביר להניח שהיא תמצא איזה נוסח החלטה המשמר את היוזמה אך מעביר את הכדור למגרשה של ישראל.
גם בחזית הפנימית מצבו של מחמוד עבאס נותר קשה. הנשיא עבאס קיבל עקרונית את יוזמתו של נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, לפיוס עם החמאס למרות שהוא יודע היטב שאין שום סיכוי ליישם אותה, החמאס לא יוותר לעולם על חלומו שהתממש לשלוט באופן בלעדי ומוחלט ברצועת עזה .הרשות הפלשתינית הייתה חייבת לשמור על כבודו של הנשיא התימני, היא קיבלה את היוזמה ועכשיו היא דורשת את יישומה המיידי ביודעה שאין סיכוי שהחמאס יסכים לכך.
גם ישראל ממשיכה להשתתף בהצגה האמריקנית שהתווה הבמאי הראשי ג'ורג' בוש. המשא-ומתן עם הרשות הפלשתינית נמשך, שר הביטחון אהוד ברק שאיננו מאמין בהצלחת תהליך אנאפוליס ניאות להיפגש, סוף סוף, עם ראש הממשלה הפלשתינית סלאם פיאד, ישראל מבינה ששרת החוץ האמריקנית קונדליסה רייס כועסת עליה על המשך ההתנחלויות והבניה במזרח ירושלים ולכן לקראת הגעתה לאזור היא מבטיחה לרשות הפלשתינית שורה של הקלות, הכנסת שיריוניות לגדה, פריסה עתידית של 600 שוטרים פלשתינים בעיר ג'נין, הקלות בתנועת אנשי עסקים פלשתינים בגדה ועוד. ה"תופינים" האלה נועדו להרגיע במעט את הפלשתינים הזועמים מעין מתן כדור "אקמול" להרגעה זמנית של הכאבים הנובעים ממחלה קשה.
הנשיא בוש יגיע לישראל בחודש מאי ויעשה ניסיון נוסף להביא לסיום מוצלח של ההצגה. הדיווחים המגיעים לירושלים מוושינגטון מעידים על כך שגם הוא מבין שההצגה נתונה בקשיים רבים והעלילה היא מורכבת מאוד.
מה שמוזר הוא שדווקא הציר הקיצוני יכול להביא למפנה דרמטי בהצגה. פעילות טרור מוגברת מהרצועה נגד ישראל שתגרום, חס וחלילה, למספר רב של נפגעים בצד הישראלי, עשויה לאלץ את ממשלת אהוד אולמרט לקבל החלטה היסטורית של כיבוש הרצועה מחדש, מעין מבצע צבאי בסגנון "חומת מגן מספר שתיים". השתלטות ישראל על הרצועה תביא להחזרת שלטונה של הרשות הפלשתינית אליה ובאופן טבעי גם לחיזוק מעמדו של הנשיא עבאס. מהלך כזה גם יהפוך את המשא-ומתן בין הצדדים ממשא-ומתן וירטואלי למשהו יותר ריאלי.
לכן, הבה נתאזר בסבלנות, נכון ההצגה עד כה משעממת, היא נפתחה באנאפוליס עם הרבה רעש תקשורתי אבל עכשיו היא מקרטעת. ייתכן שהסוף יהיה מפתיע, בואו נמתין במזרח התיכון הכול אפשרי וייתכן שהמערכה האחרונה של ההצגה בכל זאת תהייה מעניינת.

תאריך:  29/03/2008   |   עודכן:  29/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
הפעם הגזמתם. הפעם הכעסתם. הפעם קוממתם אותי עליכם. זה לא טוב. זה לא יפה. זה לא מגיע לי, גם לא לכם, קל וחומר לא לבתי, לקוחה מצוינת שלכם
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם דורש מ"הארגונים הפלשתינים החמושים" ברצועת עזה לחדול מהתקפות המכוונות נגד אזרחים, אך אינו מתייחס לפיגועים המכוונים נגד חיילים    האם ארגון בצלם סבור, כי לארגוני הטרור הפלשתינים זכות על-פי החוק הבינלאומי להרוג ללא אבחנה חיילים וחיילות ישראלים הנמצאים בבסיסיהם בשטח ישראל ואינם מעורבים בלחימה?
דני רשף
לקראת הביקור של קונדוליזה רייס בישראל במוצ"ש הקרוב, צריכה ממשלת ישראל להפסיק ולהתגמש מול גחמותיה המשתנות ולהציג חזון ברור של מדינה יהודית דמוקרטית    רייס ואבו-מאזן מובילים למבוי סתום ולדרך ללא מוצא
צבי גיל
להיסטוריה דרכים רבות להגיע אלינו, גם באמצעים חזותיים, כמו הסרט "הזייפנים"    אני מצאתי ליד פח אשפה, ספר מתפורר, גם ממנו שלפתי אותה חידה פתורה    מילת המפתח לכל התעלומות מסוג זה היא אכן: הישרדות
ראובן לייב
כך מתוודה הילדה שראם (71), מברלין, בתו של אלברט שפאר, שר כלכלת-העל והחימוש של היטלר    בהסתייגותה ממעשיו היא הקימה, בכספי אביה, קרן-סיוע לנשים יהודיות בתחום האמנות והיא גם פעילה במכון המסייע לקורבנות הנאצים במזרח-אירופה    את פרס הסובלנות, שבו זכתה, היא תרמה לקהילה היהודית בברלין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il