X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המו"מ עם סוריה אינו יכול לעמוד כמהלך בפני עצמו. ניסיונות העבר מוכיחים שסוריה אינה מוכנה להתפשר כמלוא הנימה בכל הקשור להחזרת רמת הגולן כולה
▪  ▪  ▪

שר הביטחון מצוטט כמי שאמר ל-80 שגרירים את הדברים הבאים: "אנו רואים בפתיחת משא-ומתן עם סוריה וביציאת סוריה ממעגל הקיצוניות - יעד מרכזי במדיניותה של ישראל". עוד אמר כי "אנו רואים באבו מאזן בסלאם פיאד ובתנועת פתח כמי שניתן להגיע איתם לשלום".
אין להתכחש לעובדה שאמירתו זו של שר הביטחון היא רבת משמעות, היו ויש בה כוונות, אך גם תובנות לגבי התנהלות המהלכים וגם לגבי התוצאות, תהיינה אשר תהיינה. כמהלך אסטרטגי, אין ספק שהוצאתה של סוריה ממעגל "ציר הרשע" והגעה עמה לשלום, זהו צעד חשוב ביותר, אפילו רצוי מאוד.
הבעיה איננה ישראל ומדיניותה, אלא סוריה והשפעותיה של אירן עליה, ותמיכת סוריה בחיזבאללה וחמאס. אי-לכך, יש לנתח את האפשרויות מתוך ראייה מפוקחת של המציאות ולא ללכת שבי אחר תסריטים בלתי מציאותיים.
המו"מ עם סוריה אינו יכול לעמוד כמהלך בפני עצמו. ניסיונות העבר מוכיחים שסוריה אינה מוכנה להתפשר כמלוא הנימה בכל הקשור להחזרת רמת הגולן כולה. אין להניח שסוריה של בשאר תהיה גמישה יותר מאשר סוריה של אביו. הסורים ידרשו, ככל הנראה, את כל רמת הגולן ללא השארת סנטימטר אחד בידי ישראל. המשמעות היא חזרה לגבול של ה-4.6.67. בהנחה שסוריה תעמוד בפני לחצים כבדים ביותר הן מצד אירן והן מצד גורמים איסלאמיים קיצוניים אחרים, הסיכוי לוותר לישראל, כולל בנושא "סידורי ביטחון" ברמת הגולן, נמוך למדי.
בפני שר הביטחון וראש הממשלה עומדים כוחות פוליטיים וחברתיים חזקים ביותר המתנגדים באופן מוחלט לירידה מן הגולן. כל אדם סביר מבין שכדי שממשלת ישראל תוכל לבצע מהלך כה דרמטי, חייבת להיווצר קואליציה פוליטית רחבה למדי אשר תשקיט את דעת הקהל הישראלית אשר ברובה נגד הירידה מן הגולן וויתור, גם אם המדובר בשלום. לעת עתה, קואליציה פוליטית מסוג זה אינה נראית באופק בכלל.
המשטר הסורי יציב למדי, אולי מן היציבים שיש במדינות ערב. במצב זה יכולת התמרון של בשאר גבוהה לאין שיעור מזו שיש לממשלת ישראל. בשאר יודע זאת היטב, לכן אין זה כלל סביר שיהיה מוכן לויתור כלשהו כלפי ישראל ולו למען לסייע לממשלה זו או אחרת בישראל.
יש המניחים שכישלון הכינוס בדמשק יפגע במשטר הסורי. יתכן, אך יתכן ולא. אסור לשקוע באשליה שראשי מדינות ערב מייצגים את הלך הרוח בקרב עמיהם. ההפך הוא הנכון. לכן, ברמה הפוליטית, יתכן ובשאר נחל כישלון טוטלי, אך בקרב עמי ערב יש לו תמיכה גדולה ביותר. הוא יודע זאת היטב, וגם את העובדה שמנהיגי מדינות ערב חוששים לעצם כיסאם מן הפונדמנטליזם האיסלאמי או הרדיקאליזם הפוליטי בקרב הערבים.
יש לקוות ששר הביטחון וכל האנשים המעורבים בגיבוש התוכניות, מודעים היטב לעובדות שלעיל. לכן, מי שפניו למשא-ומתן עם סוריה חייב לקחת בחשבון לא רק את התוצאות החיוביות שעשויות לצמוח, אלא גם את התוצאות השליליות. לא מן הנמנע, והלוואי והדברים הבאים יופרכו, אך מאוד יתכן שהדרך לפתרון מדיני עקלקלה ורק מלחמה נוספת, עקובה מדם, תשכנע את כל הצדדים בצורך בהסכם שלום.
נכון שההערכה נשמעת כחזרה לתקופה שלפני מלחמת יום הכיפורים, אך אסור לשכוח עובדה זו. במזרח התיכון הכל אפשרי. לכן, על ישראל להיערך היטב גם לאפשרות כזו.
ההצהרה של שר הביטחון בדבר דבקותה של ישראל במו"מ עם אבו מאזן על עתיד היחסים בין ישראל לבין הפלשתינים נשמעת, היום, כבלון ניסוי. מר ברק יודע היטב שאבו מאזן ואנשיו הם בובות פוליטיות בלתי רלוונטיות. הקיצוניות האיסלאמית-חמאסית התפשטה לגדה, ובשטח, הם אלה השולטים. אבו מאזן יודע בעצמו עובדה זו, לכן כבר התבטא לא אחת שפחות ממה שערפאת ניסה להשיג, הוא לא יהיה מוכן לקבל. גם הצהרותיו של אבו מאזן בכינוס דמשק מוכיחות שמאחורי החזות המתונה, עומד אדם שיודע היטב מה עמו רוצה ומה הוא מסוגל להעביר במשא-ומתן.
כוונותיה של ישראל נכונות וטובות, אך מצער הוא שהמצב מסובך ביותר. שומה על המנהיגים לחפש כל זיק של תקווה לשקט המיוחל ולהיות מוכנים לעבודה קשה. אסור לשגות באשליות ויש לנתח את המציאות נכוחה.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  30/03/2008   |   עודכן:  30/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפלונטר הסורי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מנהגי ישראל משקרים לעם
bnhtrye4  |  30/03/08 20:10
2
החזרת שטחים ???
יהודי גאה,  |  31/03/08 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
מה עושה ממשלת ישראל? ממשיכה לספק מים לעזה, ממשיכה לספק מים לערים הערביות ולרשות הטרור והרצח בלב הארץ, ממשיכה לספוג את נחלי הביוב, והכי חשוב, מסיטה את הדיון הציבורי ממשבר המים לעבר נושאים מדיניים "חשובים"
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
קביעתה של רשות המיסים, כי עד תום שנת המס 2007 לא יחול שטרי הון שנחשבו כנכס קבוע בידי המלווה הינה קביעה ברוכה וזאת, לאור הבנתה של רשות המיסים, כי קיימת אי בהירות לגבי מעמדם של שטרי ההון לעניין סעיף 85א לפקודה
שוקי בלס
איינשטיין הגדיר אי-שפיות כניסיון לחזור על אותה פעולה ולקוות בכל פעם לתוצאות אחרות. לא צריך להיות איינשטיין כדי להבין שמתן נשק כבד יותר למנגנונים שרצחו יהודים עם נשק קל, לא יביא לשלום או לשקט
יוסי מטלון
מה מביא את הקונה למשרד המכירות? לעתים זה ציור או הדמיה ממוחשבת אוטופית. לעתים זוהי הדמיה שמעוותת את המציאות, מראה קונטקסט שלא קיים, מוקטן או מוגדל
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
כי בקיאותו של מומחה מס והבנתו המסחרית הנם קריטיים בכל הקשור לבדיקת שיקולי המס וכדאיות וייתכנות כלכלית של העסקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il