X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחקר של מקנזי מעלה שלוש נקודות מרכזיות המבדילות בין מערכת חינוך מוצלחת לכושלת. הראשון: תגמול כספי. השני: טיפול אישי בתלמידים מתקשים. השלישי: איכות המורים
▪  ▪  ▪

במילואים האחרונים אמר לי חבר "מה רוצים מהמורים? מכניסים להם 40 ילדים בכיתה, מקצצים להם את שעות ההוראה ומורידים להם את המשכורת ועוד מבקשים מהם להגיע להישגים..." צודק, לא?
כולנו הולכים עם תחושות שונות לגבי מערכת החינוך. אחד טוען, המורים גרועים. השני טוען, המשכורות נמוכות. השלישי, מעמדו של המורה בתחתית הסולם.
הגיע הזמן שנדבר על עובדות ולא רק על תחושות. במרבית בתי הספר המובילים בארץ, הכיתות לא בהכרח קטנות, אין בהם יותר שעות לימוד והמבנים הפיזיים של בתי ספר אלו לא בהכרח מהמתקדמים בארץ. אבל בכולם ניתן למצוא מכנה משותף אחד - איכות מורים גבוהה.
מחקר בינלאומי שהתפרסם בשנת 2007 ע"י חברת הייעוץ מקנזי בדק 25 מערכות חינוך בעולם. המחקר מגלה כי השקעה כספית גבוהה של המדינה בחינוך לא בהכרח מביאה לשיפורה. לדוגמא: ארה"ב הגדילה את השקעתה בחינוך פר תלמיד ב-73%. בשנת 2005 היה מספר התלמידים בכיתה בארה"ב נמוך מאי-פעם. לתדהמת ראשי הממשל השינויים בהישגיי התלמידים היו מינורים וחסרי פרופורציה להשקעה האדירה.
ישראל השקיעה בחינוך יותר ממרבית המדינות החברות ב-OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) אך ההישגים הלימודיים נמוכים יותר. ילדי סינגפור מקדימים את ילדי ישראל במתמטיקה ומדעים, למרות שהשקעתם הכספית בחינוך היא הנמוכה ביותר במדינות ה-OECD. הילדים בפינלנד מתחילים ללמוד בגיל 7 ולומדים רק 4-5 שעות ביום, אך מקדימים תלמידים אחרים בעולם במתמטיקה ובהבנת הנקרא. למה?
פרופ' דן בן-דוד, מאוניברסיטת ת"א, סבור כי הבעיה נעוצה בעודף מורים. במקום שיהיה מספר מורים מצומצם ואיכותי, מערכת החינוך מעסיקה מספר רב של מורים גרועים ובינוניים. אנו מעדיפים מורים שמסוגלים 'להחזיק כיתה' במקום להעסיק מורים שמסוגלים ללמד, להנחיל ערכים, ולתת דוגמא אישית לתלמידיהם. בבתי ספר איכותיים בארץ, מספר התלמידים לא בהכרח קטן, אך המורים איכותיים והתוצאות בבתי ספר אלו בהתאם.
בדרום קוריאה, יפן וסינגפור בהן ממוצע הציונים בהשוואה בינלאומית הוא הגבוה ביותר, יש 36-49 תלמידים בכיתה.
אז תגידו, טוב, בטח מלמדים שם יותר שעות. גם זה לא נכון! בפינלנד מלמד מורה בבי"ס יסודי או חט"ב 30% שעות פחות ממורה בישראל. בישראל, מלמדים המורים את מספר השעות הפרונטאליות הגבוה ביותר במדינות ה-OECD.
המחקר של מקנזי מעלה שלוש נקודות מרכזיות המבדילות בין מערכת חינוך מוצלחת לכושלת. הראשון: תגמול כספי. השני: טיפול אישי בתלמידים מתקשים. השלישי: איכות המורים.
ישנם בתי ספר טובים בארץ, שבהם המורים מתוגמלים בהתאם לאיכות הוראתם. אך לצערי, רוב המורים בארץ מתחבאים מאחורי ארגוני המורים שמגנים על חוסר מקצועיות ורדידות, כדי שחלילה לא ייפרץ מבצר הבינוניות הישראלי. מורה שהפנים את המסר, שמה שחשוב זו הקביעות ולא האיכות ההוראה, ימשיך להיות מורה בינוני. לצערי, ההוראה הפכה להיות ברירת מחדל. אם לא התקבלת למשפטים או למינהל עסקים תמיד תוכל להיות מורה...
במדינות המובילות, ישנה קורלציה גבוהה בין איכות המורים ובין הישגי התלמידים. ההוראה נחשבת למקצוע יוקרתי, מועדף ומתוגמל. בסינגפור והונג-קונג רק שליש מהמועמדים להוראה מתקבלים לעבודה. מה שמייצר בהכרח את המורים הטובים ביותר. בחירה גרועה של סטודנטים היום, תיצור את המורה הגרוע של מחר והמורה הזה ילווה את ילדינו בשלושים שנים הבאות.
הסקטור הדתי והחרדי, רואה בהוראה מקצוע חשוב וראוי. מורים רבים רואים במקצועם שליחות ציבורית חשובה. לדאבוני, בסקטור הממלכתי חל פיחות חד בחשיבותו של המקצוע. ההורים יעדיפו לשלוח את ילדם ללמוד מקצועות רבים ומגוונים, העיקר לא הוראה אך במקביל ימשיכו לקטר על איכות המורים. אם לא נהפוך את ההוראה למקצוע מועדף, מתגמל וראוי, נמשיך לאכול את הפרות הבאושים גם בדורות הבאים.

הכותב הוא הוא יועץ לפיתוח מנהיגות בביה"ס למנהיגות בצה"ל.
תאריך:  07/04/2008   |   עודכן:  07/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטובים להוראה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חבל"ז
bhrty5rt  |  7/04/08 14:20
2
כתבה מרושלת ומלאה בסיסמאות
עוד אחד   |  7/04/08 14:48
3
אמת ושקר בפירסום כתבות
מגי  |  9/04/08 02:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן מנחם
הגיע הזמן שישראל תיזום שורה של צעדים מעשיים שיביאו לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט ולא תסתפק במשא-ומתן עקיף עם ארגון החמאס. איומי החמאס לפגוע בחייל החטוף נועדו להפעיל לחץ על ממשלת ישראל להיענות לדרישת הארגון לשחרר מאות רוצחים מן הכלא הישראלי
עו"ד מוטי דנוס, שרון עזריאל
18 שנה מנסה עו"ד אריה רוטר, היועץ המשפטי הפורש של השב"כ, לאזן בין זכויות הפרט ובין צורכי הביטחון של ישראל, בארגון שכל כולו תחבולנות, מניפולציות וטלטלות    עם פרישתו, בראיון ראשון ובלעדי למגזין "הפרקליטים", משרטט רוטר, המקביל בדרגתו לדרגת אלוף בצה"ל, את הקשיים והדילמות כשומר הסף בארגון המודיעין המסכל של ישראל
משה ניסנבוים
שש סיבות מדוע יש למנוע את התוכנית לבניית 600 יחידות דיור בפסגת זאב. זו פשוט טעות ויש לעצור אותה מיד בכל דרך חוקית.
דר' צ'לו רוזנברג
אין ישראלי הגון שאינו נתקל בגסות הישראלית ברחוב, בעבודה, במקומות הבילוי. הכל מותר. המנומס נרמס והופך לפראייר. אין כבוד ולא בושה    בארץ מתהלכים ישראלים שמוחם חי אך נפשם מתה
אסתר שניאורסון גרי
ערפאת וממשיכיו ניהלו מלחמה שיעודה לחסל את ישראל ולעקור אותה מהמזרח התיכון    למרות זאת, כאשמדאי שהתחזה לשלמה המלך, המשכנו לסייע לו לפעול נגדנו, גם כאשר נחשף פרצופו האמיתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il