X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מקרה מבחן של זוג שביקש להתקבל לישוב דתי וסורב לכך, מלמד כי כל ישוב - באמצעות רישום אגודה או בדרך משפטית מקבילה - רשאי למנוע ממועמדים התחברות אליו על-רקע אמונה, קל וחומר על-רקע של לאום
▪  ▪  ▪
מושב צפריה [צילום: אתר היישוב]

השאלה שעלתה ועברה דרך כל הערכאות השיפוטיות, החל בבית משפט השלום בראשון לציון, דרך ערעור בבית המשפט המחוזי בתל אביב ועד לפתחו של בית המשפט העליון, היא - האם מושב שיתופי רשאי להגביל התיישבות אנשים בו על-רקע דתי או אחר, על סמך תקנון פנימי.
לסוגייה זו חשיבות רבה לאור רצונם של חברים באגודה התיישבותית לשמור על אורח חיים מוגדר, בהתאם לצרכיהם הסובייקטיביים וכאוות נפשם, ולמנוע חדירת תושבים שאינם מתאימים לאורח החיים המוגדר והמחייב את חברי האגודה מסיבות של אי התאמה דתית, חברתית, מעמדית או לאומית.
כל זאת נעשה באמצעות תקנון האגודה, אשר אי עמידה בתנאיו, כוחה למנוע חברות באגודה וממילא התיישבות בתחומה.
מדובר במושב צפריה ובבני-זוג שביקשו להתחבר אל מושב זה ולרכוש בו חלקת אדמה לצורך התיישבות. יתירה מכך, הזוג רכש בפועל ולמעשה זכויות בקרקע והעמיד את הנוגעים בדבר בפני עובדה מוגמרת. בית משפט השלום בראשון לציון [השופט ש' מנהיים] פסק כי "המבקשים אינם רשאים לרכוש, לשכור או להחזיק בנחלה במושב צפריה".
ערעור שנדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב לא שינה החלטה זו, אלא אושש אותה. מכאן - הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, אשר נדונה בפני השופטת ע' ארבל [רע"א 7457/07 רמי וסמדר חג'אמה נ' צפריה מושב עובדים להתיישבות דתית שיתופית בע"מ ואח'] פסק דין ביום 17 לאפריל 2008.
בית המשפט העליון פסק כי אף על-פי שבני הזוג רמי וסמדר כרתו הסכם לרכישת זכויות בקרקע שבמושב, הם אינם רשאים לרכוש את הקרקע ויצר בכך, מחדש, תקדים ומודל למידור התיישבות של תושבים שאינם מתאימים לאופי הלאומי/דתי/חברתי של כלל התושבים, כפי שהאופי הזה התגבש בתקנון מוקדם.
על-פי תקנון האגודה של מושב צפריה, נדרש מכל מועמד להמציא ראיות על היעדר הרשעה פלילית במשך עשר שנים ועל ניהול אורח חיים דתי. בית המשפט [השלום, בעקבותיו: המחוזי, בעקבותיו: העליון] החליט שלא לקבל את בני הזוג כחברים באגודה עקב אי עמידתם בתנאי התקנון, ובערכאות הערעור נקבע כי ההחלטה הזו היא תקינה וסבירה.
אמנם הסוגיה הראשונה בה דן בית המשפט הייתה תקפותו של הסכם שנערך ונחתם מבלי שהתקבלה הסכמת האגודה, אולם ברור כי לב הסכסוך הוא אי ההתאמה של בני הזוג, לדעת המושב, לדרישות שבתקנון; להבהיר, לו לא זה היה סלע המחלוקת, לא הייתה כלל מחלוקת, כי אז הייתה האגודה מאשרת את ההסכם ואת התערות בני הזוג בתוכה. מה גם שבכל הערכאות נכללה בפסקי הדין התייחסות מפורשת לעניין תקפותו של התקנון כאשר ברור, גלוי ומוצהר כי נכלל בו התנאי של ניהול אורח חיים דתי.
המשמעות מכך היא שישוב מסוג זה, ולמעשה כל ישוב היכול להתאים את מסגרתו הפורמאלית למתכונת זו באמצעות רישום אגודה או בדרך משפטית מקבילה, רשאי למנוע ממועמדים כלשהם התחברות אליו על-רקע דתי, קל וחומר על-רקע של הבדלים גדולים יותר מרקע דתי, כגון: רקע לאומי שהדת היא רק חלק ממנו.
עוד יובהר, כי הדרישה לרקע דתי אמורה לגבי רמת האמונה ולא לגבי השתייכות לדת זו או אחרת, קל וחומר כאשר הפער הוא - הבדל דת ממש.

תאריך:  18/04/2008   |   עודכן:  18/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגבלת התיישבות על-רקע דתי או אחר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
לוחמי עזי נפש, כְּאלו שהקימו את המדינה, מצויים גם היום    הבעיה טמונה במנהיגות תועה שהשלתה אותנו במשך קרוב לעשרים שנה, שניתן לקנות שלום עם הפלשתינים תמורת ויתור על השטחים
דפנה הוכמן
יש לשמור על האיזון העדין בין אימפריאליזם צרוף לבין בנייה הגיונית באתרים המיועדים לכך    לעניין זה, הכנרת אינה יכולה להרשות לעצמה להפוך לגוש בתי מלון, זאת מאחר והיא ה'ריאה הירוקה' הגדולה ביותר בארץ
דורון אובזנק
חברת "הכשרה ביטוח" מפתה את סוכניה ב"עמלת תיווך" כדי שיפנו אתכם למוסכי ההסדר שלה    חשבתם שסוכן הביטוח שלכם בעדכם? חישבו שוב
טובה ספרא
מה צופה לנו מפת הכוכבים לימי חג הפסח הממשמש ובא?    מה תהיה השפעת הירח המלא על השווקים בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט?
עו"ד יוסי דר
בעת היותו יועץ משפטי לממשלה, הורה ברק וניהל בפועל את החקירה נגד אשר ידלין    ברק מסר אז לממשלה מידע כוזב, כדי להסתיר מהלכי חקירה בלתי תקינים שבוצעו נגד ידלין    וכדי להסוות את מעשיו, בין היתר, הוא הוביל בחשאי עסקת טיעון עם ידלין וביקש מעורכי העיתונים להימנע מפרסום הדבר אלא לאחר אישור העסקה בבית המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il