X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נירית פולק   |  האיגוד הישראלי לאסטרטגיה
הוכח שטיפוח האינטליגנציה הרגשית גורם לאנשים להיות יותר קשובים לעצמם, להיות יותר שלמים עם החלטותיהם ולהיות יותר קשובים ואמפטיים לאחרים
▪  ▪  ▪

כל אחד מאיתנו רוצה להיות עצמאי. עצמאות, לפי מילון אבן-שושן, היא עמידה ברשות עצמנו, אי תלות באחרים, חירות וחופש.
ומהי עצמאות רגשית?
להיות בעל עצמאות רגשית פירושו להיות מודע לעצמי - לדעת מה מעניין אותי, ממה אני נרתע, מה גורם לי להצליח, כיצד אני משלב בין המחשבה לבין הרגש ומנהל אותם לתועלתי ולתועלת הסביבה.
במצב כזה אני לא תלוי באחרים - מה הם חושבים עליי ומה הם מצפים ממני. מה קורה לנו כשאנו מופעלים על-ידי הרגשות? במקרים אלו הרגש ינהל את התנהגותנו ותגובותנו לסיטואציות שונות. נפעל אוטומטית וכתוצאה מכך מערכות היחסים יפעלו מעצמן ולא כפי שאנו בוחרים שיתנהלו.
Mayer & Salovey, חוקרים מובילים בתחום האינטליגנציה הרגשית, מתארים במודל שפיתחו (1997) את האינטליגנציה הרגשית כיכולות לזהות רגשות, להשתמש ברגשות, להבין אותם ולנהל אותם. כלומר, להשתמש במידע כהכוונה למחשבות ולפעולות. המודל שלהם משלב יכולות קוגנטיביות ויכולות אישיותיות.
לדבריהם, מודעות וניהול העולם הרגשי עשויים לפתח את החשיבה ולהביא להתנהגות סתגלנית. אלו עוזרים ביצירת "אני" בטוח, שלם וברור בסיטואציות אישיות ובסיטואציות חברתיות.
הוכח שטיפוח האינטליגנציה הרגשית גורם לאנשים להיות יותר קשובים לעצמם, להיות יותר שלמים עם החלטותיהם ולהיות יותר קשובים ואמפטיים לאחרים. בדרך זו מערכות היחסים השונות מועצמות ומביאות לשיפור בתקשורת ובפעילות המשותפת.
אינטליגנציה רגשית היא מיומנות חשובה לניהול עצמי ולניהול אחרים. בעזרת יכולת זו אנו מודעים לרגשות, למחשבות, לערכים/אמונות ולהתנהגויות שלנו. הכרות של שפת הרגשות היא הבסיס ליצירת מערכות יחסים ולשימורם. היכולת לזהות רגשות (שלנו ושל אחרים), לקרוא להם בשמם, להבין אותם ולנהל אותם, מאפשרת לנו להיות קשובים לצרכים ולרצונות שלנו ושל האנשים הסובבים אותנו. הווה אומר לזהות מה קורה לנו, מה אנחנו מרגישים (ולא איך אנחנו מרגישים), כיצד אנו פועלים בהתאם לגילויים אלו וכיצד אנחנו מתעלים את רגשותינו להשגת מטרות.
כך, לדוגמא, מנהל בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה יכול להקשיב הקשבה מלאה לעובד הפונה אליו בהצעה יצירתית ולא שגרתית. במקום לקטול את ההצעה מיידית הוא יקשיב, יבין את נקודת מבטו של העובד ולא יתנהל ממניעים של פחד משנוי, למשל. הוא ינהג כך כי הוא מודע לעצמו, בטוח בעצמו ומסוגל לקבל דעת אחרים בצורה עניינית וללא שיפוטיות לגבי האדם המציע.
דוגמא נוספת היא מחיי ההורות. כשהילד שלנו עושה מעשה שאינו מקובל עלינו, הרגש הראשוני יהיה כעס והתגובה בהתאם. אם נדע לזהות את רגשותינו באותה נקודת זמן ונהיה קשובים לעצמנו (לרגש שהפעילה הפרשנות שלנו), נוכל להיות קשובים גם לילד ולבחון מה גרם לו לפעול כך. במקום להתפרץ נוכל להבהיר לו כיצד אנו מרגישים כלפי פעולתו ולמה היינו מצפים ממנו.
אז איך נדע אם אנחנו מנהלים את עצמנו או שאנו מנוהלים על-ידי הסיטואציות והאנשים שסביבנו? כדי לדעת זאת כדאי לנסות ולבדוק את הדברים הבאים:
  • למפות את הערכים/אמונות - "מה חשוב באמת".
  • כשצף רגש - לזהות אותו, להגדיר אותו ולתת לו מקום.
  • לבחון את הפרשנות לסיטואציה ואת הרגש שעלה.
  • לנסות ולשנות את הפרשנות ולפעול בהתאם לרגש החדש.
  • לבחון מאיזה מקום פועלים בסיטואציה הנתונה:
  • האם ממקום של להראות טוב או ממקום של שלמות פנימית?
  • האם ממקום של פחד או ממקום של קבלה ואהבה?
  • האם ממקום של אוטומט או ממקום של הקשבה?
אם נשקיע תשומת לב בפעולות אלו, נוכל לבחון אם אנו עצמאים רגשית. האם באמת ובתמים אנו מנהלים את עצמנו תוך כדי לקיחת אחריות אישית על מה שקורה לנו או שמא אנו מנוהלים על-ידי גורמים אחרים.
תהליך של אימון (coaching) לאינטליגנציה רגשית מביא את המתאמן להיות אומן (master) במיומנויות האינטליגנציה הרגשית בדרך של שותפות מעצימה, כך שהתהליך ישפיע על חייו האישיים והמקצועיים. בתהליך זה מפנים את תשומת הלב לפעולות הנזכרות לעיל ומתרכזים במצב המתאמן היום ובמה הוא רוצה לעשות כדי להגיע למקום אליו הוא שואף להגיע בעתיד.

מחברת המאמר הינה מאמנת אישית וארגונית, האיגוד הישראלי לאסטרטגיה
תאריך:  21/04/2008   |   עודכן:  21/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עצמאות רגשית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה מעניינת
משה, עורך-דין  |  22/04/08 00:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
וזה החוק שמפלגת 'התקווה' תיזום. דוח שנתי של כל אזרח, כולל מקבלי קצבאות, שכירים, סטודנטים, חיילים, ראשי ממשלה, כולם. דיווח על הוצאות מוכרות מחד, ודיווח על הוצאות עיקריות (רכב ודיור) מאידך. החזרים לאלו שהגישו דוח כחוק, ונעיצת שיני 'הרשות להכנסות המדינה' באלו שדוח ההכנסות שלהם איננו משקף את ההוצאות
פרופ' אורי רוזנשיין
כאשר קיימת היצריות "פשוטות" בעורקי הלב יש יתרון לצנתור, אך כשהמחלה מורכבת כמו למשל כששניים או שלושה מעורקי הלב חסומים לחלוטין או כשיש היצרות בעורק השמאלי הראשי, יש יתרון לניתוח מעקפים
הרצל ובלפור חקק
הסיור שאנו מציעים לכם כאן הוא סיור עם טעם של פעם, סיור אל מחוזות הילדות שלנו. כשאנו זוכרים דברים לאחור, אנו נוטים לא פעם ליפייף דברים, לראות הכל מבעד לצמר גפן מתוק
אריק באך
ביום שני האחרון אישר בנק הפועלים את הגדלת קו האשראי לעיתון מעריב, למרות התוכנית העסקית הכושלת    הבעיה המתגלית מתוכנית השיקום הכושלת של מעריב מעוררת שאלות קשות ביחס לשיקול הדעת המשובש של בנק הפועלים בהענקת אשראי לעסקי אוויר, בועות והימורים עסקיים
נרי אבנרי
בדמיוני, אני יושב ביציע וממתין בכסיסת ציפורניים לרגע שבו הכרוז יתיר לי להתקרב למדורת השבט. לזר כמוני, להתחכך עם כוכבי השמאל, נראה לי מה זה כיף. החיוך של אלה, אם הוא מכוון אליך - אינו דומה לחיוך של אחיי מהימין, הוא מטהר. אל תשאלו איך זה, לא לכל פלא יש הסבר רציונאלי. אלא שיש בעיה...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il