X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל היא אחת המדינות הבודדות שבה מעולם לא נערך דיון מעמיק, ענייני, נטול כל פנייה פוליטית זו או אחרת באשר לייעודה תגובה למאמרו של חיים אסא: "כשהצבא מקרין על החברה" (Nfc, 28.4.2008)
▪  ▪  ▪

צר לי לאכזב אותך, אם בכלל ניתן לעשות זאת, אך דבריך הם מבחינת קול קורא במדבר. אינני טוען שדבריך אינם ראויים לדיון ציבורי ואך יותר מכך, אך הסיכוי למה שאתה מייחל אפסי. אין ודאות שקביעה זו תנחם אותך, כי הרי אתה יודע היטב שאין בחברה הישראלית מי שיקשיב לרעיונות שיש בהם כדי לעורר את התרדמת השכלית בה אנו נמצאים מזה שנים רבות.
ישראל היא אחת המדינות הבודדות שבה מעולם לא נערך דיון מעמיק, ענייני, נטול כל פנייה פוליטית זו או אחרת באשר לייעודה של ישראל, ביטחונית ומדינית מחד-גיסא, כלכלית ותרבותית, מאידך-גיסא. הכל עניין של עתה, מהר, מציאת הטלאי המתאים לבגד הבלוי, ובוז לחדשנות. הכל מבחינת מה שהיה הוא שיהיה.
יתרה מזו; מזה שנים רבות לא נערך שום דיון מעמיק ביחס לצרכים הביטחוניים של ישראל, כולל מבנה הצבא ותורת הביטחון שלה. הווה ידוע לך היטב שלישראל אין תורת ביטחון סדורה. יש המנסים להעלות מן האוב את תורת הביטחון שכתב האלוף במיל טל, אך אין מי שאיננו מבין שעבר זמנה ובטל קורבנה. כד שלא תרגיש בודד בקריאותיך, יוזכר כאן מה שנאמר רק לפני כשבועיים-שלושה על-ידי מי שמצוי היטב בנושאי ביטחון, למרות אי- היותו אלוף: הכוונה לדן מרידור.
ישבה ועדה מכובדת ועסקה בתפיסת הביטחון של ישראל לשנים הבאות והוציאה דוח שמן הראוי היה שממשלות ישראל ידונו בו לעומק. לא תתפלא אם יאמר שדן מרידור הודה שהדוח שלו עדיין לא מצא מקום פנוי על שולחן הממשלה. האמת, עברו רק שנתיים מאז שמרידור הגיש את הדוח. לכל הדעות, זהו זמן קצר מכדי שהממשלה תמצא זמן לדון באחד הנושאים החשבים עבור ישראל.
למען הדיוק המדעי יקבע שגם דוחות אחרים נזרקו אל הפח, במיוחד דוחות של המועצה לביטחון לאומי שאתה מזכיר אותה במאמרך. בדחילו ורחימו, אזכיר שמאמרים רבים כתבתי על הצורך במועצה לביטחון לאומי חזקה ובעלת סמכויות יורידיות. לא תגובות, לא התייחסות, ואם כבר כן, מתנשאת כרגיל. ומילא הדיוט שכמותי, אך ועדת וינוגרד קבע מפורשות שזהו צורך השעה להפוך את המועצה לביטחון לאומי לגוף סטטוטורי בתוך משרד ראש הממשלה. האם מאז הדוח דברים התקדמו? על-פי פרופ' יחזקאל דרור לא, אך מיהו יחזקאל דרור כדי לקבוע למנוסים שבמומחים? להזכירך שגם המועצה לביטחון לאומי, במתכונתה מאז הקמתה ועד היום, מורכבת מ"מתאזרחים", היינו בעלי תפקידים רמים במערכת הביטחון לסוגיה.
לצבא במיוחד, אך גם לשירותי הביטחון האחרים כוח עצום במדינה. השפעתם על המנהיגים היא מכרעת עד כדי שלא יימצא מי מבין המנהיגים או המתקראים כך שינסה להמרות את פי הגבורה. לבטח ידוע לך שכוח כה רב אין משמיטים מן היד כה מהר.
ביחס למשאבים הכלכליים העצומים שהמערכת מצריכה או צורכת, תלוי בנקודת המבט, ועדת ברודט ניסתה לעשות סדר בתקציב מערכת הביטחון. האנשים ישבו, חידדו את מוחם, הזיעו, עד שהוציאו תחת ידם דוח. מר אסא כשר, אתה ודאי יודע טוב ממני מה קרה גם לדוח הזה. מערכת הביטחון אינה מעוניינת שמישהו יטבול את ידיו ב"צלחת המרק" שלה. יש למערכת הביטחון מספיק לוביסטים בכנסת ובממשלה העושים את מלאכתם נאמנה.
כל הניסיונות למצוא פתרון לבעיות הכלכליות והחברתיות של ישראל ללא דיון מעמיק בתקציב הביטחון, הם ניסיונות סרק. העוגה התקציבית נתונה. מי שייקח פרוסה יותר גדולה לעולם היא תהיה על חשבון פרוסה יותר קטנה לאחרים. אין בדברים הללו אלא כדי לעורר דיון מעמיק ורציני ב"עוגה הלאומית". אך, כפי שאמרתי לך בתחילת המאמר, גם דברי אלה, ודאי לא יעשו רושם על אף אחד.
במשתמע, שאלת שאלה לגיטימית לגבי כשירותם של אלופים במיל. לתפוס עמדות בכירות ביותר הן בפוליטיקה והן בכלכלה. הימצאותם שם היא תולדה של ההיסטוריה הישראלית בת שישים השנים. מי כמוך יודע ששום דבר לא הומצא היום, אלא היו תקופות שבהן אלופים ואף יותר מכך, היו חברי מפלגות, בין אם היו "בארון" או בין עשו זאת גלויות. הממשק בין הפוליטיקאים לראשי הצבא ושירותי הביטחון האחרים הוא כה הדוק, עד כדי היווצרות חברויות בדם, תרתי משמע.
הדוגמה של צ'רציל היא מצוינת, אך מי מבין הפוליטיקאים הישראלים יהיה מוכן לאמץ אותה? יש מחויבויות לחברות, לכן מוכנים להכשיר כל שרץ. אין זה משנה שבישראל של פעם היו שרי ביטחון ומדינאים שלא היו בהכשרתם אנשי צבא לשעבר ופעילותם לא נפלה מזו של אלה שבאו אחריהם, אך הזמנים עברו כאילו לא היו. בן-גוריון, אשכול, שרת, גולדה מאיר, משה ארנס, הם חלק מן הדוגמאות. מי זוכר אותם?
צר לי מר כשר שזו המציאות, אך אדם מנוסה וידען כמוך ודאי מודע לכך שבעתיד הנראה לעין, אין כל סיכוי לשינוי.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי , וסטודנט למשפים באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  28/04/2008   |   עודכן:  28/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קול קורא במדבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה הקטע עם "המדינות הבודדות"?
ע.ב  |  28/04/08 10:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת לאחרונה ע"י ח"כ דוד אזולאי נסים זאב וח"כ נוספים, שואפת לצמצום כוחו של פקיד הסעד, אשר אמון על קביעת הסדרי הראייה
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
אמנם הצעת החוק מוברכת, ומטרתה להטיב עם העובדת היולדת, אולם היא אינה ריאלית! ומתעלמת לחלוטין מן המצב הקיים בו מספר לא מבוטל של אימהות מעדיפות להישאר בבית למשך שבוע בלבד לאחר לידתן ולחזור לעבודה
ד"ר חיים משגב
זה לא יקרה שוב. צריך לקוות. לא התקפלות נוספת ולא גירושן של אלפי משפחות מבתיהן. לא תמורת השלום שמציעה סוריה - ולא תמורת שום דבר אחר
עו"ד אברהם פכטר
משפטו של הבדואי סולימן אל עב'ד שהורשע ברצח הנערה חנית קיקוס - לא יורד מהכותרות. לא הקלה בעונש - אלא שחרור מיידי - יכול לרפא במקצת את חוליי המערכת המשפטית
עו"ד יוסי דר
כל האינפורמציה שבג"צ היה מוכן לנדב לקורא בקשר למאמרו של שטרנהל הייתה שהמדובר "במאמר שפרסם בשנת 2001 בעיתון הארץ, בנוגע למאבק הפלשתיני המזוין ולהתיישבות היהודית בשטחי יהודה ושומרון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il