X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אם הפלשתינים מעזה יחליטו לצור על המעברים במטרה להיכנס לישראל, כי אז המנהיגים שלנו יצטרכו לתת מענה. אין כוונה להשיא שום עצה לאף אחד, אך השכל הישר מוביל למסקנה שיהיה זה מצב מסוכן ביותר
▪  ▪  ▪

לא יאמן עד כמה חוסר התבונה מסוגל לשבש את חייה של מדינה. הערכת ראש אמ"ן ידלין באשר לכוונת החמאס לבצע "פיגוע איכותי" ו/או לפרוץ את המחסומים לכיוון ישראל, מבהירה עד כמה אוזלת היד של הקברניטים גדולה.
עד היום יש ודאי כמוני הדיוטות שאינם מבינים את הכוונה שמאחורי הביטוי "פיגוע איכותי". האם פיגוע יכול להיות לא איכותי? כל פיגוע, מבחינתם של המחבלים הוא איכותי כל עוד השיג את מטרתו. ההבדלים יכולים להיות בממדים. יכולה להשתמע גם שאם הפיגוע איכותי, ודאי שבמפגעים גם הם איכותיים, ומי שלא הצליח לעצור אותם, פחות איכותיים. אי-לכך, אולי הגיעה העת להפסיק ולהשתמש במונחים שאיכותם המעשית ירודה ורק הסמנטיקה והרטוריקה שלהם איכותיות.
מי שזמנו בידו ואין לו מטלות חשובות אחרות, מתבקש לקרוא את הדיווחים העיתונאים מלפני שנה, שנתיים ואפילו שלוש, המתייחסים לפיגועים ראוותניים שהמחבלים מבקשים לבצע. אין אדם סביר שימצא הבדל כלשהו בין מה שהיה לפני שנה או לפני חמישה חודשים. ומהי המשמעות? פשוט אנומליה של התנהגות מדינה המפקירה את אזרחיה ומתעלמת מן הזכות הבסיסית של כל אדם: הזכות לחיים וביטחון.
למקרא משפט זה, ודאי יקפצו מיני אינטרסנטים או מגדפים מקצועיים. אלה לא יוכלו לשנות את המציאות שבה ראשי מערכת הביטחון וראשי המדינה, בהזהירם את האזרחים, פשוט מצדיקים את מעשיהם ומדיניותם הם.
מוסכם שלא ניתן למנוע כל פיגוע, למרות עבודתם המסורה ביותר של כל גורמי הביטחון. התקלות המבצעיות, השאננות, עייפות החומר, יכולים להיות גורמים מרכזיים להצלחת פיגוע, מה גם שהמפגעים הם בעלי מוטיבציה עצומה. למרות השבח לגורמי הביטחון, על המנהיגים ועל ראשי מערכת הביטחון לתת את הדעת למעשיהם ומדיניותם. הם חייבים לשאול את עצמם האם נעשה הכל כדי למנוע פיגועים? אם התשובה היא חיובית, כי אז הם חייבים לעשות בדק בית רציני. אסור להיות מרוצים ממה שנעשה והמשפט השחוק, כביכול, שתמיד יש מקום ליותר טוב, נכון במקרה זה.
מדיניות המעברים הנסגרים והנפתחים, או כפי שפעם היינו מכנים זאת בהקשר אחר, "הדלת המסתובבת", חייבת להיפסק אחת ולתמיד. ישראל, בהבל פיה ומעשי ידיה, הפכה להיות לאחראית על רצועת עזה גם כשהיא אינה נמצאת שם. פרדוקס יותר גדול מזה אין. יתכן וממשלות ישראל מונעות על-ידי אינטרסים שבני תמותה רגילים אינם מבינים, אך בכל זאת חייב להיות הסבר כלשהו. על ממשלת ישראל לספק גם לאזרחי ישראל הסברים מדוע המעברים ממשיכים לפעול ומדוע המדיניות הזו אינה נפסקת לאלתר? מותר גם לאזרחי ישראל להבין, למרות הקושי שבדבר, מדוע ממשלתם נוהגת בצורה שקשה להבינה?
אם הפלשתינים מעזה יחליטו לצור על המעברים במטרה להיכנס לישראל, כי אז המנהיגים שלנו יצטרכו לתת מענה. אין כוונה להשיא שום עצה לאף אחד, אך השכל הישר מוביל למסקנה שיהיה זה מצב מסוכן ביותר.
אין נביא בעירו, אמרו החכמים, אך מזה חודשים רבים כותב שורות אלה חוזר ומתריע מפני סכנה זו. טענתי ואני חוזר וטוען גם כאן שללא הרחקת האוכלוסיה מן הגבול ויצירת חיץ ברור בין ישראל לבין עזה, הסכנות תלכנה ותתגברנה.
חיץ ברור והינתקות כלכלית הם תנאי לשיפור המצב. לא ניתן להגיע לכך רק באמצעים צבאיים ומי שמשלה את עצמו שבמכה אווירית ניתן לפתור את הבעיה טועה, אך במיוחד מטעה. בד-בבד עם הפעולה הצבאית לדחיקת האוכלוסיה המקומית דרומה יותר וההודאה על הפסקת כל קשר כלכלי עם עזה, ישראל חייבת ליזום מהלך מדיני שבסופו תיווצר בעזה מציאות של אזור מפורז או רצועת ביטחון (הסמנטיקה בכלל לא חשובה) עליו ימצאו כוחות בינלאומיים.
מאידך, היות והסכנות גם מן הגדה גדולות למדי ופיגועים עלולים לצאת מכאן ומכאן, על ישראל להשלים את כל הפרויקטים שהיא התחילה בהם, דוגמת השלמת הגדר, כולל העוטף ירושלים.
ללא כל אלה, לפחות, הסיכויים שגם בשנה הבאה לקראת יום העצמאות נוזהר על "פיגוע איכותי" או פריצת המעברים מעזה, גדולים למדי.
חג עצמאות שמח.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי, וסטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  30/04/2008   |   עודכן:  30/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכשכשים בקומקום
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הכלב מכשכש בזנבו
מורה לדקדוק  |  30/04/08 17:44
2
למה אתה קורא חיץ
י.ש  |  30/04/08 19:11
 
- יש יש יש!!! ל"ת
מאיריקו  |  1/05/08 15:46
 
- חידון של חייץ
מאיריקו--  |  1/05/08 15:52
3
מדוע אין ממקשים את הגבולות? ל"ת
הניה  |  30/04/08 20:06
 
- תשובה להניה בלי עין רעה
מאיריקו-משורר  |  1/05/08 15:38
4
וינוח...על...
מאיריקו--  |  1/05/08 15:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתי בן חורין
נכון שמאבקים חברתיים הם חשובים וצה"ל מהווה זירה משמעותית בתחום, אך צריך לזכור כי מטרתו הראשונית של צה"ל הוא הגנה על מדינת ישראל    כל הלחצים וכל השימוש הסמי-פוליטי בצה"ל - אסור שיעברו את הגבול שיביא להיחלשות הצבא
עו"ד רחל זכאי
תפקודו של מינהל מקרקעי ישראל אומנם בעייתי, אבל הפרטתו אינה התשובה ואם תתממש - תהיה הרת אסון    יש לשנות קביעות מיושנות שכבר מנותקות מהמציאות ולתת פתרונות רלוונטיים, שלמעשה כבר קיימים וניתנים ליישום מיידי, ושישפיעו על היקף ואופן הקצאה נכונה של הקרקע
צילה שיר-אל
בני מזל שור חווים השבוע אנרגיות טובות ומצפים להם ימים מלאי אהבה    בני מאזניים צריכים לשמור היטב על בריאותם ומומלץ להם ללמוד על הנושא דרך מיסטיקה
יחיאל אמיתי
העם בישראל חייב לקחת דוגמא מאותה תקופה בחיי העיר ירושלים, בשנת 1948, ולמרות כל מה שעובר עלינו בימים טרופים אלה, אנו חייבים, דווקא עתה יותר מכל תקופה אחרת בתולדות המדינה, לשמור על המורל שלנו
הרצל ובלפור חקק
ספר נוסף של שמחה סיאני בסִדרה: "נחלת צבי - נחלת ילדות" (שמחה סיאני, "טיפת סחוג בדלי של חלב", הוצאת "שי"ח ירושלֵם" 2008)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il