X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עשה גובר על לא תעשה לידה בניתוח קיסרי מילה של ילד גדול תינוק שנולד ביום של מצוות רבות
▪  ▪  ▪
ברית מילה

בפרשת השבוע, קדושים, אנו קוראים: "את חקתי תשמרו, בהמתך לא תרביע כלאים, שדך לא תזרע כלאים, ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך". מכאן איסור שעטנז, כלומר כלאי בגדים - אסור ללבוש בגד שבו צמר ופשתן יחד. זהו "חוק", כלומר גזירה אלוקית.
החריג היחיד הוא שמותר לאדם ללבוש טלית פשתן, ובה פתיל תכלת מצמר (טליתות אלו נפוצות בשנים האחרונות יותר ויותר). כך נאמר בפרשת כי תצא: "לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו - (אבל) גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך אשר תכסה בה, ו"גדילים" הוא פתיל התכלת.
לפי אחת הדעות בגמרא, בדף היומי של היום, מסכת נזיר דף מ', זהו המקור לכלל, שמצוות עשה דוחה לא תעשה: מצוות עשה של עשיית טלית וציצית גוברת על האיסור של שעטנז.
יש עוד כמה מקרים כאלו: מצוות יבום (אישה שבעלה מת ללא ילדים, יכולה להינשא לאחיו של הנפטר) דוחה את האיסור של אשת אח. ההיתר לחייל לשאת לאשה אישה יפת תואר שלקח בשבי במלחמה, גובר על איסור של נישואין לגויה. המקרה הידוע ביותר הוא, שמצוות מילה ביום השמיני מתקימת גם בשבת, למרות שהמילה היא לכאורה מלאכת חובל, האסורה בשבת.
אולם כלל זה אינו ישים בכל מקרה. בפרשת השבוע נאמר גם: "איש אמו ואביו תיראו, ואת שבתתי תשמרו, אני ה' אלקיכם". הגמרא במסכת יבמות, דף ה', לומדת מכך, שמצוות כיבוד אב ואם אינה מתירה לחלל שבת. למשל: אם האב יבקש מבנו לבשל לו אוכל בשבת - אסור לעשות זאת.
לכן, לגבי כל מצווה יש לבחון את הכלל של "עשה דוחה לא תעשה". מנין לנו, באמת, שמילה דוחה שבת? הנושא נדון במסכת שבת דף קל"ב, והאמורים מביאים חמש תשובות אפשריות:
(1) הדין שמילה דוחה שבת הוא הלכה למשה מסיני, כלומר הלכה שמשה רבנו קיבל מה' בהר סיני, ואין מה להתווכח עליה (עולא).
(2)בשבת נאמר שהיא אות, אבל גם במילה נאמר שהיא אות, ולכן היא חשובה כמו שבת (ר' אלעזר).
(3) בשתי המצוות נאמר שהן "ברית" (ר' נחמן).
(4) על שתי המצוות נאמר שהן "לדורות" (ר' נחמן).
(5) במילה כתוב "וביום השמיני", אפשר היה לקצר ולכתוב "בשמיני", והוספת המילה "וביום" מלמדת שביום זה דווקא, אפילו חל בשבת (ר' יוחנן).
מסקנת הגמרא היא שהנימוק האחרון, של ר' יוחנן, הוא המקור לכך שמילה דוחה שבת. יש להעיר, שלפחות אחד מפרשני התלמוד, המהר"ם, סבור שחלק מהאמוראים אינם חולקים זה על זה, אלא באו כל אחד להוסיף על דברי השני.
כך נפסק בשולחן ערוך יורה דעה, סימן רס"ו סעיף א', שמילה דוחה שבת - מילה דוחה שבת. הלכה זו ידועה לכולם, ומי מאתנו עוד לא ראה ולא השתתף במילה בשבת!
אבל, בכמה מקרים אין מילה דוחה שבת, וגם הלכות אלו מופיעות באותו סימן בשולחן ערוך. נזכיר שלוש אפשרויות עיקריות:
(1) התינוק נולד בניתוח קיסרי, ומדייקים מפסוקים בפרשת תזריע, שבמקרים אלו אין המילה דוחה שבת, אלא נעשית ביום ראשון.
(2) אם התינוק חולה, למשל בצהבת, ודוחים את המילה, לא מלים בשבת, וזו ההלכה גם במקרים אחרים של מילה שלא בזמנה, למשל אם מלים ילד גדול שמשום מה לא נימול עד היום.
(3) במקרה של ספק. למשל, התינוק נולד סמוך ליציאת השבת ("בין השמשות") ולא ברור אם נולד בשבת או במוצאי שבת, הנחשב כבר כיום א' - המילה נקבעת ליום א'.
בעזרת ה', זכינו למילה בזמנה ללא כל הספקות הללו. בניה נולד בחול המועד פסח, י"ז ניסן. ביום זה קראנו בתורה פרשה, שבה נאמרות מצוות רבות. נזכיר ארבע מהן: "קדש לי כל בכור" - פדיון בכור; "והגדת לבנך" - הגדה של פסח; "והיה לאות על ידך ולטוטפת בין עיניך" - תפילין של יד ותפילין של ראש.
יתן ה' שהרך, שנולד בימים הקדושים של פסח, ישאב השראה מקדושה זו כל ימיו לאורך ימים טובים, ויזכו הוריו לגדלו ולחנכו לתורה, לחופה, למעשים טובים ולקיום מצוות, ובהן תפילין, אמירת ההגדה והקרבת קרבן פסח.

דברים שנאמרו בברית המילה של נכדי, בניה בן אלחנן הכהן, רחובות, כ"ד ניסן תשס"ח (29.4.08).
תאריך:  01/05/2008   |   עודכן:  01/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד אולמרט
נאום ראש הממשלה בעצרת המרכזית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה [כ"ה בניסן תשס"ח, 30.04.08]
איתמר לוין
יום שני, 1 במאי 1944 - ח' באייר תש”ד
ד"ר צבי קירש, גבריאלה פרידמן
כ-90% מהתרמילאים הישראלים במזרח משתמשים בסמים כלשהם, 2,000 מהם נפגעים משימוש זה, 600 מהם נאלצים להפסיק את הטיול בעקבות תוצאות השימוש וחלק מהם אף נזקק לסיוע של חילוץ ממקום האירוע
לא ידוע
ר´ אברום פסע חרש לעבר פתח הצריף. הוא שמע את המולת הילדים לפני לכתם לישון, והתאמץ לשמוע את קול בנו. כשהגיע לדלת פסקה ההמולה מיד. הילדים נעצו בו עיניים תמהות. חודשים ארוכים לא ראו מול עיניהם ר´ יהודי, והנה עכשיו עומד מולם אחד שכזה. "הזהו אליהו הנביא?..."
ד"ר צ'לו רוזנברג
אם הפלשתינים מעזה יחליטו לצור על המעברים במטרה להיכנס לישראל, כי אז המנהיגים שלנו יצטרכו לתת מענה. אין כוונה להשיא שום עצה לאף אחד, אך השכל הישר מוביל למסקנה שיהיה זה מצב מסוכן ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il