X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לקדימה אין עבר היסטורי משלה וכבר נכנסה לסחרור של פרשות וסקנדלים התרסקותן של מפלגות מרכז בישראל איננה דבר חדש אך אם קדימה תשכיל להציג בראשה נבחרת אשר הציבור לא ימצא בה רבב, נותר לה עוד סיכוי להישאר מפלגה בעלת השפעה
▪  ▪  ▪
סיימה את תפקידה? קדימה [צילום: AP]

מפלגת קדימה ניצבת היום בפני הדילמה: להיות או לחדול? בדיוק כמו במחזה השייקספירי המפורסם. הנזק התדמיתי של ראש הממשלה אולמרט, דבק גם בקדימה. היא חייבת להחליט אם היא נפרדת ממר אולמרט ומשנה תדמית, או שאינה עושה כן ומסיימת את תפקידה ההיסטורי, כמי שניפצה את המערכת הפוליטית בישראל.
התרסקותן של מפלגות מרכז בישראל איננה דבר חדש, דפי ההיסטוריה המפלגתית מלאות בהן. בעת הקמת המדינה הייתה מפלגת מרכז שקראו לה הציונים הכלליים, פעם בקונגרסים הציוניים הרוב ראה עצמו כציוני כללי, שטובת מימוש חזון הציונות עומד לנגד עיניו. הציוני הכללי לא רצה להתייחס לזרם הסוציאליסטי, או לזרם השמרני יותר, הוא ראה עצמו במרכז.
לימים חל פילוג בציונות והוקמה הסיעה הראשונה של המזרחי, אח"כ בגלגול מאוחר הפכה למפד"ל. הציונים הכלליים תמיד עמדו בפני הבעיה, מאיזה צד של המפה הפוליטית יינזקו יותר. כך קרה שהם עצמם התפלגו לסיעה א' היונית שמאלית יותר ולסיעה ב' הימנית יותר.
הדילמה של מפלגת מרכז ליברלית, הקרינה גם על המפלגה הליברלית בליכוד. הכריזמה של בגין למעשה חיסלה מפלגה זו, שכן מנהיגיה: ארליך, מודעי, ניסים, שריר ופת, מהר מאוד החלו להתקוטט איש עם רעהו, ובאין הנהגה קיבלו בסופו של דבר את מנהיגותו ודעתו של בגין שעמד בראש הגוש המשותף ולימים בראש הליכוד, שהיווה קונפדרציה של כחמש חטיבות, מפלגות השומרות על עצמאותן המבנית אך למעשה דרות בחפיפה אחת.
קדימה עלולה להתפרק לימין ולשמאל, באם לא תעמיד בראשה מנהיג, או לפחות אם תשכיל להציב בראשה הנהגה מוסכמת, כלומר: כוורת שבראשה יעמדו בכירי המפלגה, למשל: ציפי לבני, רוני בראון, דליה איציק, אבי דיכטר, מאיר שטרית, ושאול מופז. כלומר: בכירי השרים דהיום.
במידה וקדימה תמתין עד להכרעות המשפטיות, או לא תכריע במהרה לגבי ההנהגה, עלולה מפלגה זו לזרז את קיצה. בעיה מהותית נוספת, הינה חוסר המיתוג האידיאולוגי של קדימה. חלק מבכיריה הגיעו ממפלגת העבודה, חלק אחר דומיננטי יותר מהליכוד, ברם דרכה אינה ברורה. לא שהליכוד ומפלגת העבודה הן מפלגות אידיאולוגיות, גם אצלן הטשטוש האידיאולוגי רב ביותר, ברם, הזיכרון ההיסטורי ממתג אותן לכיוון ימין או לכיוון שמאל.
לקדימה אין עבר היסטורי משלה, קדימה עדיין לא הצליחה להשריש שורשים וכבר היא נכנסה לסחרור של פרשות וסקנדלים למיניהם. בתחילה קדימה הייתה למעשה מפלגת מנהיג בראשות אריאל שרון, שניפץ את המבנה המפלגתי הקיים בסיועם של פרס, דליה איציק וחיים רמון. כששרון עזב את משרתו בשל מחלתו, והתמנה תחתו אהוד אולמרט, הוא נהיה מספר אחד במפלגה, אך לא שידר את המנהיגות האבהית בנוסח שרון.
אם קדימה תשכיל להציג בראשה נבחרת, אשר הציבור לא ימצא בה רבב, נותר לה עוד סיכוי להישאר מפלגה בעלת השפעה. במידה וקדימה לא תערוך רה ארגון תדמיתי ואידיאולוגי, היא עלולה לצלול לדפי ההיסטוריה, כמו מפלגות מרכז אחרות: מפלגת המרכז, שינוי, ד"ש, הליברלים, הציונים הכלליים, הפרוגרסיביים והליברלים העצמאים.

תאריך:  09/05/2008   |   עודכן:  09/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם קדימה סיימה את תפקידה ההיסטורי?
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
אי אפשר להחיות שרץ
נסים גבאי  |  9/05/08 15:01
2
דילמת קדימה היא לחדול או לחדול
א.ה.  |  9/05/08 15:40
3
ד"ר שוורץ............
י.ש  |  9/05/08 17:38
4
בעזרת השם
א .פובליציסט  |  9/05/08 18:32
 
- אני מריח שלא ניגבת את הנעלים
י.ש  |  9/05/08 19:02
 
- אולי תלמד קצת לפני שאתה כותב?
מיקיס  |  23/06/08 11:19
5
משפט מופרך
ניקולאי  |  9/05/08 18:44
6
היסטוריה לאמיתה
אחמד מנצרת  |  9/05/08 18:50
7
רק ששרון היה פעיל היה להם
גלג  |  10/05/08 04:29
8
תפקיד, למפלגת כלנתרים? ל"ת
א מ רול  |  10/05/08 07:23
9
קדימה היא הפח של כל המפלגות
מרק טווין  |  10/05/08 10:36
10
תגובה עדינה לתת תרבות
א .פובליציסט  |  10/05/08 11:57
 
- א.פובלציסט......
י.ש  |  11/05/08 08:17
11
מילים כדורבנות
ג. לוקץ  |  11/05/08 08:09
12
תגובה לי.ש.
ב. ריס  |  11/05/08 16:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
"יישוב הסכסוך בהישג יד" אומר לנו ראש הממשלה בטקס האזכרה לפעולות האיבה בהר הרצל. איזה צירוף מקרים אירוני: דווקא עכשיו כשהשלום דופק בדלתנו, אנחנו רוקדים את מחול החרבות סביב המנהיג החשוד בפלילים
איתמר לוין
עמי דור-און
"ארץ נהדרת" יכולה לחסל את הקריירה של אישי ציבור    בגלל הכוח הזה ולמען השקיפות הציבורית, חשוב ביותר שהציבור הרחב יידע מי "המוח" העומד מאחורי ההפקה
טובה ספרא
ישנה מבוכה גדולה באשר להתנהלותו של ראש הממשלה ומפת המדינה מרמזת על בחירות בספטמבר הקרוב    וגם: מה צפוי לשאר ה"כוכבים" הפוליטיים ותחזית אופטימית לעתידה של מערכת המשפט
אריק באך
אשמח לראות את אולמרט הולך הביתה, אבל יחד עם אהוד ברק    אינני סבור שהבעיה של המדינה היא אולמרט, אלא השחיתות ולכן אין שום פתרון בסילוק אולמרט והעלאת מושחת נועז הרבה יותר ממנו לשלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il