X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא רק שפיתוח "מדינת תל אביב" אינו מהווה סכנה קיומית לישראל אלא יש מקום לנסח חשיבה תכנונית מערכתית מפורשת, הרואה בליבה ("מדינת תל אביב") נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה
▪  ▪  ▪
תל אביב

דברים קשים נאמרו לפני ימים אחדים על-ידי ראש עיריית חיפה יונה יהב. בכנס משפטי בחיפה בנוכחות שר המשפטים דניאל פרידמן אמר בין היתר "תוכנית החלוקה מתבצעת כלשונה הוא תקף ואמר שכיום מקיימים את פיתוחה של מדינת תל אביב ודבר זה הינו הסכנה הקיומית של מדינת ישראל.
אני מבקש לאתגר סוגיה זו: ההתכנסות של חלק גדול מן האוכלוסיה בישראל במחוז תל אביב מה שמכונה על-ידי הגיאוגרפים "הליבה" אכן יצרה שוק גדול של עובדים וצרכנים, המתפקד כזירה עיקרית של פיתוח כלכלי נמרץ בישראל. שורשיה של צמיחת הליבה בהתפתחותה של תל אביב בראש רצף של יישובים יהודיים רבים, שבנו יחד כבר בתקופת המנדט, מרחב יהודי מתבדל, אוטונומי ובטוח יחסית, מרחב עתיר יתרונות ריכוזיות ומרכזיות.
הליבה שימשה בסיס לוגיסטי לניהול מלחמת העצמאות ולהקמת היסודות למוסדות המדינה החדשה. התעצמותה תוגברה על-ידי גלי העלייה לישראל, נדחפה קדימה על-ידי פרץ של יזמות וחדשנות בכלכלה ובמינהל, ושגשגה בשל העדפת ההון הפרטי אותה על פני הפריפריה. כיום הליבה מכנסת את מרבית הפעילות הקשורה לכלכלה העולמית בישראל. בליבה, קרי, מחוז תל אביב, מתרכז שיעור יחסי גבוה של אוכלוסיה מבוססת בעלת כישורי השכלה והשתכרות גבוהים יחסית. בליבה מתרכז חלק הארי של המסים הנגבים מיחידים ומחברות במדינת ישראל. הליבה היא יעד להגירה בין-יישובית ממחוזות אחרים של ישראל. הליבה היא יעד של יוממים לעבודה ממחוזות אחרים.
אולם, בעוד האוכלוסיה והכלכלה המשיכו להישען על משקלה הדומיננטי של הליבה, לא פסקו גופים ממסדיים ונציגי פריפריה להיאבק בה באמצעות מדיניות של פיזור אוכלוסיה. תל אביב מצטיירת בפריפריה ובקרב תומכי מדיניות הפיזור כמי שגוזלת את כבשת הרש, אף כי התמיכה הממשלתית בפריפריה נשענת במידה רבה על המסים הנגבים בה. מדיניות פיזור האוכלוסיה בשנות החמישים והששים הצליחה אומנם להגדיל את חלקם של מחוזות הצפון והדרום על חשבון מחוזות הליבה, אולם הצלחה זו הייתה בעיקר תוצאה של פיזור העולים החדשים, ובעיקר של "החלשים" שביניהם. הוותיקים לא התפזרו בהמוניהם אל אזורי השוליים.
בעת העלייה הגדולה מחבר המדינות נעשה אומנם ניסיון להעצים מחדש את מדיניות פיזור האוכלוסיה, אולם תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 31, אשר הוכנה כדי להסדיר מבחינה מרחבית את קליטת גל העלייה, הכירה לראשונה בתולדות התכנון הארצי בישראל בפוטנציאל התעסוקה הטמון בליבה כשיקול תכנוני בקליטת עולים. בשנות התשעים התחוללה התרחבות ניכרת של הליבה על-ידי הפשרה מסיבית לבנייה של שטחים, אשר קודם לכן נשמרו לחקלאות.
ההתרחבות המואצת של הליבה אל תוך שטחים פתוחים נבלמה אומנם על-ידי תמ"א 35 באמצעות הצבת סייגים וגבולות של מרקמים כפריים ופתוחים, אולם בד-בבד פתחה תמ"א 35 את האפשרות לצופף ולמלא במידה ניכרת את המרקמים העירוניים של הליבה. כך, בעשורים האחרונים, שני מסמכים ראשיים של התכנון הארצי הסדירו את המשך התפתחות הליבה.
אז חוזר לשאלה שבפתיחה? לא רק שפיתוח "מדינת תל אביב" אינו מהווה סכנה קיומית לישראל אלא יש מקום לנסח חשיבה תכנונית מערכתית מפורשת, הרואה בליבה נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה, אשר יש לקדמו ולהסדיר את מקומו במערכת המרחבית הארצית. מערכת זו בראשית שנות האלפיים מייצגת את האיזון שהתפתח בין הליבה והפריפריה. האיזון התייצב על היחסים המספריים הבאים: מחצית האוכלוסיה מתגוררת במחוזות הליבה (תל אביב והמרכז), רבע במחוזות הפריפריה (הצפון והדרום), ורבע במחוזות המטרופוליניים האחרים (ירושלים וחיפה), שהם המועמדים הבאים להתרחבות הליבה.
איזון זה יאפשר את התפתחות הליבה כמוקד הכלכלה הגלובלית בישראל באמצעות יתרונות של ריכוזיות, מרכזיות והמשכיות, תוך תפיסה מערכתית הרואה בליבה משענת עיקרית לכל המערכת הישראלית, כולל הפריפריה. במקביל, גישה מערכתית זו מאתגרת את קובעי המדינות לחזק את הפריפריה על-ידי העצמת התעסוקה בענפי הכלכלה בהם היא מצטיינת ועל-ידי חיזוק בה של השירותים הציבוריים והפרטיים, שהם כיום גורם חשוב בבחירת מקום מגורים. במילוי משימות אלה יסייע עידוד תכנוני לצמיחת כרך גדול בכל אחד ממחוזות הפריפריה, בבקעת באר שבע בדרום ובבקעת בית הכרם בצפון.

הדברים נאמרו בכנס "עיצוב המרחב בישראל 1948-2008" שנערך ע"י המכון לטכנולוגיה וחברה בישראל בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב.
הכותב הוא פרופסור אמריטוס לגאוגרפיה.
תאריך:  14/05/2008   |   עודכן:  14/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סכנה קיומית לישראל?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הפריפריה ניזונה מהמרכז?!
Joe Anaaref  |  14/05/08 19:57
2
מזרח תיכון חדש וגלובליזציה
אורי נטע  |  14/05/08 23:22
 
- זנב לשועלים
קורא  |  15/05/08 06:46
 
- אני מהצפון....
קטרינה  |  15/05/08 09:37
3
במקום לקשקש תקרא ותבין
המסביר לצרחן  |  15/05/08 07:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
זו השחיתות בהתגלמותה. מופע מסחרי שכדי לראותו חוייבתי במאתיים ושישים ש"ח בלבד עבור 2 כסאות על הדשא במועדון החברים שאני מממן אותו במיסי חבר, ניתן בחינם על חשבוני לחבורה של אנשים שאני לא הייתי מזמין לא לבית ולא ליישוב
עו"ד יוסי דר
כי גם אם יוכיח אולמרט שחור על גבי לבן, ובאמצעות ספרי הנהלת חשבונות בדוקים ומאושרים, שכל פרוטה מהכספים שקיבל מטלנסקי נועדה והופנתה להוצאות מימון הפריימריז - גם אז לא יהיה בעובדה מעין זו, כשלעצמה, לטהר את שרץ השוחד
עינת מירון
בכל פינה הרעידו זיקוקי הדינור את השמים. בשמונה ערים בארץ לקחו את הקונספט 1,000 צעדים קדימה. אלפי קילוואט של חשמל, אלפי ליטרים של דלק, נפט, גז ותוצרי לוואי אחרים. מה המשמעות של כל זה כנזק לאיכות הסביבה? כל בר דעת, גם אם לא מעורה מדי בנושא, מבין שהרבה. הרבה מאוד. הרבה מדיי. וכל זה למה?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
עמדה חדשה של רשות המיסים, עליה הוכרז לאחרונה, בכל הנוגע לניכוי פחת במכירת דירת מגורים עשויה להקל במקרים של תקלת מס שהתגלעה בשנה האחרונה
יהונתן דחוח-הלוי
האידיאולוגיה ודפוסי הפעולה של חמאס וחיזבאללה, כמו גם אלו של הג'יהאד האיסלאמי, שלוחות אל-קאעידה בעזה ושאר ארגוני הטרור, מוכיחים לעין כל כי אין בכוונתם לדבוק בערכיה של הדמוקרטיה המערבית, אלא לנצלה כפונדקאי נוח על-מנת להשתלט בשעת כושר על הדמוקרטיה ולחסלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il