X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם תתקבל הדרישה הפלשתינית ל"מימוש זכות השיבה", הרי במקום שתי מדינות לשני עמים, נמצא את עצמנו ב"ארץ של עם אחר" ונחזור למצב הבלתי מתקבל על הדעת של "עם ללא ארץ"
▪  ▪  ▪
[צילום: עומר כרמון]

ביום ה-15 במאי מציינים ערביי ארץ-ישראל, הפלשתינים, את יום ה"נכבה" - תבוסת הערבים במלחמת העצמאות, אשר בעקבותיה נטשו את השטחים עליהם הוקמה מדינת ישראל כ-700 אלף תושבי ערים וכפרים שהפכו לפליטים. רוב הפליטים הערביים האלה לא השתרשו במקום יישובם החדש, אם בגלל כמיהתם לחזור אל הכפרים והערים אותם נטשו, אם בגלל העובדה שלא הצליחו להיקלט במגוריהם החדשים, או מכיוון שהמדינות בהן התיישבו בחרו לשמר את מצבם כפליטים במטרה להמשיך ולקיים את התביעה הפלשתינית לשיבה ולהנציח את הסכסוך הישראלי-ערבי.
אחת העובדות הדמוגרפיות עליהן התפתחה הציונות בימיה הראשונים הייתה כי בעת שהחלה העלייה הראשונה, בשנת 1882, הייתה ארץ-ישראל ארץ שוממה המיושבת בזעיר אנפין, מעט פה, קמעא שם. במסגרת החזרה למולדת ההיסטורית היהודית טענו מחוללי הציונות כי יש להשיב את ה"ארץ ללא עם" (פלשתינה), ל"עם ללא ארץ" (היהודים). בניגוד לעמדה זו, טענו הערבים שישבו בפלשתינה כי המתיישבים הציונים הראשונים חמסו את ארצו של העם הערבי-פלשתיני, אשר כונן בארץ חיים בעלי זהות ותרבות ערבית-פלשתינית מובהקת.
כדי לדעת היכן מצויה האמת די ללכת לספרי ההיסטוריה. בשנת 1867, שנים ספורות לפני שהגיעו ארצה ראשוני הציונים, ביקר בפלשתינה הסופר האמריקני הנודע מארק טווין. את שראו עיניו העלה על הכתב של ספרי מסעותיו וכך כתב: "מכל הארצות הנודעות בנופן המכוער, חושבני שזו (פלשתינה) ראויה לכתר האליפות... זוהי ארץ שממון, חוסר תוחלת ושברון לב... ארץ ישראל יושבת עטוית שק ואפר... נצרת עיר שכוחת אל..." ומסיים טווין את תיאורו על הארץ כולה בהגדרה: "שוממה ומכוערת".
האם באמת השתלטו הציונים על ארץ לא להם?
כאלפיים שנה, לפני שהגיעו ארצה ראשוני הציונים, כבשו גדודיו של המנהיג החשמונאי שמעון, את אדמות יפו, גזר ומצודת חקרא1 שבירושלים, מידי המלך הסלבקי אנטיוכוס סידטס. סידטס קבל על כך באוזני שמעון וביקש להשיב לידיו את הערים שנכבשו. שמעון החשמונאי השיב בזו הלשון: "לא ארץ נכרייה לקחנו ולא ברכוש נכרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבינו, בעת מן העתים, בלא משפט, נכבשה. ואנחנו כאשר הייתה לנו עת השיבונו את נחלת אבותינו".
אין חולק על כך כי ההתיישבות הציונית נתממשה, בעיקר עם קום המדינה, על חשבונו של היישוב הערבי, כפי שההתיישבות החשמונאית באה על חשבון המתיישבים היוונים באותם ימים. אין גם חולק על כך שהיהודים בימי שמעון החשמונאי - כמו היהודים בימי העליות הראשונות - ראו בארץ ישראל את מולדתם הלאומית.
הדברים כיום שונים במידת מה. בישראל של 2008 קיים רוב יהודי המחזיק בדעה כי, במוקדם או במאוחר, יש להקים בארץ שממערב לירדן שתי מדינות לאומיות לשני עמים - יהודים וערבים. האם גם הפלשתינים סבורים כך? האם הפלשתינים מקבלים את זכותו של העם היהודי למולדת לאומית בארץ ישראל?
את העמדה הברורה של הפלשתינים משקפים דבריו של פרופ' נדים רוחאנה מאוניברסיטת הארוורד בארה"ב במסגרת מחקר על זהות הערבים בישראל. רוחאנה מצא כי הפלשתינים טוענים לבלעדיות בכל בנוגע לזכויות מולדות בפלשתין. "כדי להשיג מדינה משלהם" כתב רוחאנה, "יהיו הפלשתינים מוכנים להכיר בזכותו הנרכשת של העם היהודי-ישראלי להקים מדינה בפלשתין. אולם, הם לא יכירו בציונות כבתנועה לאומית. הציונות נחשבת בעיניהם לתנועה קולוניאלית, שתלטנית, ובכל מצב אינה לגיטימית". הצעתו של רוחאנה להקים שתי מדינות - לערבים ולישראלים (כלל אזרחי ישראל) - על-פי גבולות החלוקה מוכיחה שגם הערבים "המתונים" לא העניקו לגיטימציה לגבולות 1948.
מדוע לא שככה סוגיית הפליטים הפלשתינים במשך השנים?
דומני, כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהתודעה הלאומית-הפלשתינית בקרב הערבים בתקופת המנדט טרם התפתחה די הצורך, ולכל היותר, הייתה בשלביה המוקדמים. הזהות המרכזית יותר בתודעתם, הייתה הזהות המקומית. הגעגועים לבית, לחלקת האדמה, לקברי האבות ולבתי-התפילה נותרו חזקים מאוד. כעקורים וכפליטים, הערבים שהתגוררו בארץ ישראל עדיין נותרו בני היישובים החרבים בזהותם, יותר מאשר פליטים לאומיים ומכאן מאבקם להשגת זכות שיבה אישית-יישובית. ציון ה"נכבה" אם כן, נובע מן הרצון של העקורים והפליטים לשוב לבתי אבותיהם ולאו דווקא לשוב למולדתם הלאומית.
מכאן עולה בבירור כי המשפט "ארץ ללא עם", היה נכון, בהיבט שבארץ ישראל לא חייתה באותם ימים אומה פלשתינית.
אם תופרד הדרישה הלאומית הפלשתינית מן הדרישה הפרסונאלית-יישובית, נראה כי ניתן יהיה להציע פתרונות יצירתיים יותר לבעיה, בכיוון של פיצוי אישי על אובדן רכוש. בכך ניתן יהיה להשוות את הדרישה ל"זכות השיבה הפלשתינית" לדרישה ישראלית מקבילה, של פיצוי הפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב, שנטשו רכוש רב, מורשת וזכרונות רגשיים משנות ישיבתם הארוכות בארצות אלה. מתוך נקודת ראות זו ניתן יהיה להקים קרן בינלאומית לפיצוי הפליטים משני הצדדים או לחלופין לקזז את "מחיר הזכויות".
דבר אחד ברור לחלוטין: אם תתקבל הדרישה הפלשתינית ל"מימוש זכות השיבה", הרי במקום שתי מדינות לשני עמים, נמצא את עצמנו ב"ארץ של עם אחר" ונחזור למצב הבלתי מתקבל על הדעת של "עם ללא ארץ".

הערות

1. מצודת החקרא - מצודה יוונית בירושלים בתקופת החשמונאים. מצודת החקרא נבנתה בירושלים על-ידי אנטיוכוס אפיפנס בסמוך לשנת 169 לפנה"ס, במקום גבוה השולט על בית המקדש ובסמוך לו. המצודה שימשה את אנטיוכוס להושבת חיל מצב סלבקי בירושלים, ולשליטה במקדש. שמעון החשמונאי הצליח לכבוש את החקרא בשנת 141 לפנה"ס. נפילת החקרא סימנה את סופו של השלטון הסלבקי בארץ, ואת סופם של המתייוונים.

הכותב הוא מזרחן, מומחה לנושא הסכסוך הישראלי-ערבי.
תאריך:  15/05/2008   |   עודכן:  15/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכנות שבמימוש התביעה ל"זכות השיבה הערבית"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
רק כמה עשרות ערבים ציינו
אייל.ב  |  15/05/08 21:29
2
ישר כוח לכותב.
שמאלן על הזמן  |  15/05/08 21:54
3
אבל....זה מה שעליזה רוצה....
אחמד זיבי  |  16/05/08 00:07
4
לעולם לא תהיה יד שתחתום.
bentz1945  |  16/05/08 00:22
5
אפילו אתה נופל קרבן לשקר הנכבה
המסביר לצרחן  |  16/05/08 08:45
6
סוף סוף
לדר' חיליק  |  16/05/08 09:44
7
ד"ר יחיאל..........
י.ש  |  16/05/08 15:10
 
- עדיין מאמין ב nfc
יחיאל שבי  |  18/05/08 17:46
8
למה אתה מוטרד
ע.ג1  |  16/05/08 17:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה ברום
עדיין קיימות שאלות פתוחות לא מועטות שיהיה צורך להגיע להבנה לגביהן, לפני שהפסקת אש בין ישראל לחמאס תהיה אפשרית    היא יכולה להיות מנוף ליציבות והסדרים שהם יותר ארוכי טווח, רק אם השקט היחסי והדיאלוג העקיף שכבר החל עם החמאס, ינוצלו לבניית תהליכים ארוכי טווח יותר הן בזירה הפלשתינית בין החמאס והפתח, והן בין ישראל והחמאס
רו"ח שי באטון
ארבעה צעדים פשוטים לשמירה על משמעת עצמית בשווקים תנודתיים    הצעד העיקרי: בחינה אובייקטיבית של השוק
עו"ד יוסי דר
איך, ריבונו של עולם, מעז "ישראל היום" כך לעולל לאחד מהעיתונאים היותר בכירים שלו - עיתונאי שהאמינות היא ציפור הנפש שלו - שאך זה עתה נטש בית חם ומרווח לטובת "ישראל היום"
מנדי ספדי
כך נוצרה הזדמנות פז בעקבות הקמתה של מדינת ישראל, לחנך את הערבים והמוסלמים ללמוד מעט על תורת הסובלנות, הדו קיום והסלחנות, קבלת השונה והאחר, ובעקבות זה התפתחה תרבות הדיון והמו"מ שלא הייתה קיימת בעולם המוסלמי
דר' צ'לו רוזנברג
ראש הממשלה הכריז שיתפטר אם יוגש כתב אישום נגדו. יש בכך כדי לספק את התביעה ואת רשויות המשפט    אסור שרשויות אלה תצטיירנה כמי שמחליפות את העם בבחירת השלטון או סילוקו, לפני שבכלל הוגש כתב אישום
רשימות נוספות
ב-2010: באר שבע בטווח הטילים  /  איציק וולף
שיפור במצבה של האם שנפצעה באשקלון  /  איציק וולף
תגבור כוחות בשל "יום הנכבה"  /  יהונתן דחוח-הלוי
השקר במדינה דו-לאומית דמוקרטית  /  יהונתן דחוח-הלוי
התהדיאה - "מנוחת הלוחם" של החמאס  /  יהונתן דחוח-הלוי
ארגונים אינם משתנים  /  דר' יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il