X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שאלת תם: מי הם שועי הארץ והעולם שהעבירו למשה טלנסקי "מתת בסתר" של מאות אלפי דולרים ואולי יותר, בעבור מימוש מטרותיו של אהוד אולמרט, ומה היו האינטרסים שלהם בהענקת התרומות
▪  ▪  ▪
לבדוק מי נתן תרומות "עקיפות"

פרשת החקירות בחשד שראש הממשלה אהוד אולמרט קיבל שוחד מידיו של איש העסקים האמריקני מוריס (משה) טלנסקי, העלתה אל פני התודעה הציבורית את פעולתם רבת השנים של "מאכערים" יהודים המתרימים אילי הון בארה"ב ובעולם הרחב בעבור פעילותם של פוליטיקאים ישראלים. יחד עם זאת נראה לי שחשוב להבהיר נקודה אחת, שלמיטב ידיעתי איש עדיין לא נתן עליה את דעתו, והיא אולי בעלת משמעות מכרעת לגבי חקירותיו של ראש הממשלה ואף עתידו הציבורי.
פעילות ההתרמה של משה טלנסקי היא משלח-יד ידוע היטב במגזר החרדי ויש לה אף שם מקצועי מוגדר - "משולח". פירוש רש"י: אדם האוסף תרומות - תמורת עמלות - בעבור כל מיני "נזקקים". בישראל יש ביקוש רב לשירותי המשולחים, הפועלים בעיקר במסגרת העולם החרדי. עמותות חרדיות רבות מפעילות בעולם עשרות "משולחים", הנוהגים לנגוס מעוגת התרומות סכומים בהיקף של 25 עד 30 אחוזים ואף יותר. אבל לא רק החרדים נזקקים לשירותים אלה. גם העולם הפוליטי יודע - ולעתים נאלץ - לעשות בהם שימוש.
אינני יודע אם משה טלנסקי גייס את התרומות רק מתוך אמונה כי באמצעות הכסף הזה הוא יוכל לממש את מטרותיו הפוליטיות, או שעשה זאת גם בתמורה לעמלות "מקובלות". אך על-פי הפרטים שפורסמו עד כה דבר אחד ברור: טלנסקי לא הוציא מכיסו הפרטי את הכספים בעבור הקמפיינים הפוליטיים של אולמרט. כל הכספים הושגו מאיסוף תרומות משועי הארץ והעולם - יהודים, ככל הידוע, ואולי גם אחרים.
מן הטעם הזה ברור, כי כל מי שמחפש את נתיב חשד השוחד שבהקשר אליו מתנהלת חקירתו של אולמרט, חייב לגלות את התשובה לשאלה הבאה: מי הם אלה שהעבירו לטלנסקי "מתן בסתר" של מאות אלפי דולרים, ואולי יותר, בעבור מימוש מטרותיו של אולמרט, ומה היו האינטרסים שלהם בהענקת התרומות האלה. סביר מאוד להניח - ואני מאוד מקווה שהמשטרה חוקרת את הנתיב הזה - כי לתורמים אלה יש אינטרסים כלכליים בישראל. הגיוני גם לחשוב כי התורמים הכבדים האלה מבינים היטב כי העברת כסף ישירות לאולמרט תחשב כשוחד, בגלל התמורה האפשרית בעקבות התרומה. כדי לעקוף את המכשלה הזו נמצא להם "צינור עקיף" המתאים להעברת הכסף, אולי יחד עם מסר חשאי המבהיר למקבל מה המטרות העסקיות שכדי לרפד את מימושן הם נותנים לו "לקחת" (בעקיפין) את כספי התרומה.
אחת השיטות הידועות של המשולחים לאיסוף כספים היא ערבי גאלה. ה"משולח" דואג "לארגן" מרצה מכובד מן המעלה הראשונה - שר, רב מפורסם, ראש עיר גדולה, אלוף (במיל.) כזה או אחר - כדי שימשוך קהל תורמים פוטנציאלים לאירוע. מי שאינו יכול לתרום סכום "מכובד" נאלץ לרכוש כרטיס כניסה במחיר "מפולפל". כל מי שעקב אחר מסעותיהם של אישי ציבור בעולם הרחב במטרה לגייס תרומות יודע היטב, כי אהוד אולמרט - בהיותו ראש עיריית ירושלים - היה "נסען מוביל" ומרצה מבוקש ביותר לאירועים מן הסוג הזה. כיוון שאינני חוקר משטרתי אין בידי המידע על הכספים שנאספו בערבי הגאלה מן הסוג הזה בעבור ירושלים והעומד בראשה. אבל ברור כי אם יבקש החוקר - בתוקף סמכותו החוקית - לברר את השאלה הזו, הוא יגיע בסופו של דבר אל התשובות האמיתיות.
בצד הכסף הגדול הנאסף על-ידי המשולחים יש גם "בונוס חביב" בעבור המרצים האורחים. ה"משולחים" המקצועיים נוהגים לשלם למרצים, בהתאם למעמדם, דמי מרצים של אלפי דולרים להרצאה, כמו גם "הוצאות נלוות" הכוללות תשלום בעבור כרטיסי הטיסה במחלקת עסקים או במחלקה הראשונה, וגם: כיסוי הוצאות השהייה במלונות חמישה כוכבים, ועוד מה שנהוג לכנות "הוצאות נלוות" בעבור מסעדות, "אירוח" ועוד. בקיצור: כסף קל, שאולי רק ל"ו צדיקים מדווחים עליו לשלטונות מס ההכנסה, אם עולה הרצון מלפניהם.
אימרה יהודית עתיקה מנסה להסביר את יצר הגניבה באמירה "פירצה קוראת לגנב". קרי: אם קיימת הזדמנות קלה למלקוח נוח של כסף שהגישה אליו קלה ופשוטה - סביר להניח כי הפיתוי ממש קורא לגנב הפוטנציאלי לבוא וליטול מלוא חופניים מן השלל הקל.
כיוון שעדיין קיים איסור פרסום על חלק מאפיקיה המורכבים של הפרשה, אינני יודע אם המשטרה אכן חוקרת גם את נתיבי הפעילות הפיננסית של המשולחים האלה. אך אם עדיין לא נבדקו הנתיבים העקיפים האלה, חשוב מאוד שייחקרו. ואולי חשוב יותר להציב בהקדם את הסכר הנכון, להעמיק ולהכביד את הענישה ולצמצם עד מאוד את הפיתוי הקורא לגנב - לבל ייצא החוטא נשכר.

תאריך:  17/05/2008   |   עודכן:  17/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתן בסתר - פירצה הקוראת לגנב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הנה דוגמה מובהקת לדבריך :
חושף המושחתים  |  18/05/08 00:11
2
חושף מושחתים או מגינם של ...
שאול א.  |  18/05/08 02:49
3
איכן הכסף???אדוני רוה"מ
בר דרור דוד  |  18/05/08 04:00
4
"לאו עכברא גנב - חורא גנב" ל"ת
יואב ריעני  |  21/08/08 03:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יונה לוי גרוסמן
מדינה אחראית אסור לה לשלם כסף לראשי משפחה על כל ראש שהם מביאים לעולם
יואב יצחק
רשימה חלקית: נחום, ברנע. שמעון, שיפר. אמנון, דנקנר. בן, כספית. יוסף, לפיד. אילה, חסון. אמנון, אברמוביץ. אודי, סגל. מרדכי, גילת. דוד, לנדאו. אמיר, אורן. יאיר, לפיד.
עו"ד יוסי דר
לאור טענותיו של אולמרט ברור, שקו ההגנה הראשון שלו מתמקד בהדיפת החשדות שקיבל שוחד, ולצורך כך עליו לשכנע שהוא - מנקודת מבטו - ראה בטלנסקי כמי שלא הוציא כספים מכיסו הוא, אלא רק גייס כספים מתורמים אחרים
ד"ר ניצן יניב
אחת ממלכודות הדבש שעומדות בפני חברת סטארט אפ חדשה, הוא הפיכתה לפלטפורמת מחקרים אקדמית. מצב שכיח בו הופך מיזם הסטרט אפ לכלי עזר של חוקרים אקדמיים לפרסום כמות רבה של מאמרים
ראובן לייב
"פוסי" באוסטריה פירושו "נשיקה" וכך גם "קוס" בגרמניה; ובמקסיקו - "חרא" הוא שם-משפחה נפוץ מאוד    אבל פורנוגרפיה, מסתבר, היא באמת עניין של גיאוגרפיה. אז, תיירים, היזהרו בדבריכם; הברכה והקללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il