X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מול האופציה של הליכה לקנוסה והמשך הטרור בחסות התהדיאה, טוב יותר יהיה לישראל אם תדחה את התהדיאה האיום לפתוח באופן חד-צדדי את מעבר רפיח כמעבר גבול פלשתיני-מצרי הינו אינטרס ישראלי במצב הנוכחי, ויטיל למעשה על מצרים את האחריות לרצועה
▪  ▪  ▪

המו"מ בין ישראל לחמאס באמצעות מצרים לגיבוש תהדיאה מגיע לשלב מתקדם עם העברת התגובה הישראלית להצעה הפלשתינית. בסמיכות זמנים פורסם בסוף השבוע מכתב עליו חתמו בכירים לשעבר במערכת הביטחון הקוראים לממשלה לנהל מו"מ עקיף עם חמאס על הפסקת אש ממושכת ברצועת עזה. בין החותמים על המכתב: ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, תת-אלוף ((מיל.)) שמואל זכאי שהיה מפקד כוחות צה"ל ברצועת עזה, וח"כ יוסי ביילין (מרצ), דוד (דייב) קמחי, מבכירי המוסד בעבר, ד"ר נמרוד נוביק, בועז קרני וגדי בלטיאנסקי.
עיקרי טענות החתומים על המכתב הינם:
  • אין טעם לצאת למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה, שכן הוא ממילא יסתיים בהפסקת אש אך לאחר אבידות כבדות לשני הצדדים.
  • יעד חיסול שלטון חמאס בעזה אינו ריאלי וסיטואציה שבה הפתח חוזר לשלוט בעזה על כידוני צה"ל לא רצויה.
  • יש לקיים משא-ומתן בלתי פומבי עם חמאס באמצעות המצרים או כל גורם אחר המקובל על שני הצדדים... תוך מעורבות של יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן.
  • הסכם הפסקת האש צריך לכלול כללי התנהגות בגדה המערבית, שיאפשרו לצה"ל התערבות במקרים הכרחיים בלבד.
  • ההסכם צריך לכלול גם את פתיחת המעברים לרצועת עזה, בשאיפה להציב בהם כוחות בינלאומיים. ישראל צריכה לוותר על כל אחיזה ב"פילדלפי" ועל מעורבות בשאלה מי יהיו השוטרים הפלשתינים בצד העזתי של המעברים.
טיעוני מחברי המכתב מלמדים על שורה של הנחות יסוד, ובראשן: לישראל אין אופציה צבאית להכריע את ארגוני הטרור הפלשתינים ברצועת עזה, ולפיכך עליה לקבל - כלומר להיכנע - לתנאים שמציב חמאס באשר להפסקת האש. הם אינם מתייחסים לאסטרטגיית העימות המוצהרת של חמאס הרואה בהפסקת האש הזמנית "מנוחת הלוחם" שתכליתה לשפר את התנאים לקראת סיבוב העימות הבא, ואין הם מבהירים אם ישראל צריכה לנצל את ההפוגה להכין אופציה צבאית להכרעת ארגוני הטרור. מנוסח הדברים משתמע, כי מול ההתעצמות של חמאס והגדלת יכולת ועוצמת הפגיעה שלו בעורף הישראלי, ישראל תישאר פחות או יותר בעמדה דומה, הווה אומר: ללא אופציה צבאית והיא תהיה נאלצת, על-פי היגיון זה להמשיך ולקבל שוב את תנאי חמאס המשופרים לחידוש ה"תהדיאה".
גם ההמלצה להעדיף את חמאס כפרטנר על פני אבו מאזן נראית תמוהה. דווקא כשיש חלופה פלשתינית מתונה לתנועה האיסלאמית הקיצונית שאינה שונה ביעדיה מהאחים המוסלמים ומאל-קאעידה, האם יהיה זה נכון מבחינתה של ישראל לסייע לחמאס לחסלה פוליטית ולהכשיר את הקרקע להשתלטותו על הייצוג של העם הפלשתיני? למתן יד של ישראל לחיזוק הלגיטימיות השלטונית של חמאס משמעות החורגת מגבולות רצועת עזה והיא עשויה לשמש זריקת עידוד לשלוחות האחים המוסלמים במדינות הערביות המתונות ללכת בדרכו של חמאס ולקדם את המהפכה האיסלאמית המכוונת להפיל את המשטרים הקיימים.
יתירה מכך, חמאס בהצעת התהדיאה אינו מציע תמורה ממשית לישראל ואדרבה תובע ממנה לכבול את ידיה מרצון במאבק בטרור. את הנוסחה הזו מקבלים אלה החתומים על המכתב בקוראם לצמצם את הפעילות הביטחונית באיו"ש למינימום ההכרחי. שתי השלכות מסוכנות מבחינתה של ישראל קיימות בעניין זה. האחת - חמאס מעוניין להקל את הלחץ הצבאי הישראלי באיו"ש על-מנת לשקם את תשתיותיו הארגוניות והטרוריסטיות כדי לסלק את משטרו של אבו מאזן ולהשלים את ההשתלטות על הרשות הפלשתינית. השנייה - חמאס ממילא שומר בידיו את זכות התגובה על פרשנותו ל"הפרות" ישראליות של התהדיאה, קרי - הטרור לא יפסק וטילי הקסאם והגראד יוסיפו לפגוע בישובים ישראלים. ושוב נשאלת השאלה - האם קיים אינטרס ישראלי, כפי שממליצים חותמי המכתב, לסייע לחמאס להפיל את אבו מאזן ולקבל את החמאס כגורם שביכולתו להכתיב תנאים לישראל עד כדי הגבלת מלחמתה בטרור?
מול האופציה של הליכה לקנוסה והמשך הטרור החסות התהדיאה עדיף המצב הקיים והכנת אופציה לפעולה צבאית חלקית או כוללת ברצועת עזה. קונקרטית, תטיב ישראל אם תדחה (בדרך המדינית הנכונה) את התהדיאה. יש לקחת ברצינות את האיומים של חמאס לפרוץ בכוח את מעברי הגבול מול ישראל, ואולם התרחיש הסביר יותר כי עיקר הלחץ יופנה למצרים, שהיא החוליה החלשה בגלל המצב הפנימי ואי רצונה להצטייר כמי שבוגדת בעם הפלשתיני. האיום לפתוח באופן חד-צדדי את מעבר רפיח כמעבר גבול פלשתיני - מצרי הינו אינטרס ישראלי במצב הנוכחי, שהרי ממילא לישראל אין כל שליטה במעבר הגבול והעברת אמצעי לחימה (כולל תחמושת אירנית תקנית) לא חדלה בשנתיים האחרונות.
מבחינתה של ישראל פתיחת העורק הראשי של רצועת עזה למצרים מעבירה באופן רשמי (גם אם מצרים סירבה לעשות כן לאחר ההינתקות) את האחריות לרצועת עזה ועמה גם את הלחצים הדמוגראפיים. הנשיא סאדאת דחה את ההצעה לקבל רצועת עזה במו"מ על הסכם השלום עם ישראל. עתה, הנסיבות מובילות לחזרת עזה למצרים בעל כורחה.

הכותב הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  20/05/2008   |   עודכן:  20/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להחזיר את עזה למצרים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
יכלנו אז בהסכם השלום עם סדאת!!
ב.פ  |  20/05/08 10:53
 
- אתה עושה לעצמך חיים קלים
cvbrdftger  |  20/05/08 16:02
 
- העיקר שנכבשה מהם והיית צריכה..
ב.פ  |  20/05/08 19:46
2
אני מציע זאת זמן רב.....
אוי-ווי  |  20/05/08 11:14
3
"מנגליסטים חברתיים"-ביטוי נפלא
חי,חי,חי,  |  20/05/08 11:23
4
מהלך כזה ידחה הקמת מדינה פלשתי
משה ג  |  20/05/08 13:20
5
ןןאלה? איך לא חשבנו
ע.ג1  |  20/05/08 16:07
6
רק הים או מלחמה
סאמי עביד עזה  |  23/05/08 08:43
7
למה תהדיה?-נרים דגל לבן..שחק ו
צדי שין  |  24/05/08 22:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
צודק אולמרט כשהוא טוען, כי מרגע שטלנסקי יעלה על דוכן העדים, יפתח משפטו שלו    טועה מזוז כשהוא מבזבז זמן ונמנע מהכרזה על נבצרות אולמרט    כדי לעשות צדק צריך להגיש נגד אולמרט כתב אישום אחד (מאוחד) בפרשות המרכזיות: מעטפות הכסף, כרמיה, מרכז ההשקעות, לאומי
יצחק ג'קי אדרי
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע"
ראובן לייב
בדומה לתוכנית הטלוויזיה הפופולרית, לא בוחל ראש הממשלה, הנאחז בקרנות המזבח, ברייטינג ובשום מניפולציה    המטרה שלו מקדשת את האמצעים וכדי לשרוד הוא עלול לשלוף בעת הצורך אפילו את נשק יום הדין    הסכנה המאיימת איננה ב"תמות נפשי עם פלישתים" אלא בפגיעה טוטאלית במדינה כולה
אלוף בן
ההסכם המתגבש בין ישראל לפלשתינים, יכול להוריד את הלחץ המוטל על ישראל מצד האוכלוסיה הבינלאומית ולשכנע את ארה"ב לפעול נגד הגרעין האירני    השבועות הקרובים יהיו מכריעים לתהליך ועד לסוף הקיץ יתברר האם יושג הסכם
עו"ד יוסי דר
למה, לעזאזל, מערכת המשפט חייבת להגיש, ממש בכפית, לתוך פיו של אהוד אולמרט טענה שהמערכת רודפת אותו?
רשימות נוספות
"רגיעה - אחרי הפסקת הטרור"  /  איציק וולף
בין לאדן: להסיר את המצור הישראלי מעל עזה  /  איציק וולף
ועדת החוץ והביטחון נגד איפול המו"מ  /  איציק וולף
חמאס חותר למלחמה אזורית  /  יהונתן דחוח-הלוי
בני ציפר ותורת השנאה של השמאל  /  יהונתן דחוח-הלוי
תמימות, בורות, רשעות   /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il