X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיבה למסיבה: ישראל מובילה בייצור דוחות ביקורת. אבל מה יקרה אחר כך? כלום. ולמה? כי הפוליטיקאים הם האחרונים שיעשו משהו, התקשורת נגועה באינטרסים והציבור כבר אדיש
▪  ▪  ▪
אין לו שיניים. מבקר המדינה [צילום: פלאש 90]

אולי יום הגשת דוח מבקר המדינה הוא חג לדמוקרטיה, כדבריו של מיכה לינדנשטראוס, אבל אין ספק שזהו יום אבל לאיכות הסביבה. מאות על מאות של עמודי נייר, הבאים מהמאגרים המידלדלים של עצי יערות הגשם - ובשביל מה?
"ישראל היא בין המדינות המובילות בייצור דוחות ביקורת" - מתמוגג המבקר. ממש סיבה למסיבה. מייצרים דוחות בפס ייצור בלתי פוסק, עם הרבה רעשי רקע ותופים וחצוצרות - ומה אחר כך? משהו יקרה, משהו אמיתי, איזשהו שינוי יסודי?
מובן שלא. במדינה בה השחיתות השלטונית הופכת כמעט למובנית מאליה; במדינה בה האלתור מועלה על נס והתכנון הוא כמעט מילה גסה; במדינה בה המבוקרים תוקעים מקלות בגלגלי המבקרים - במדינה כזו נמשיך לשבור שיאים של עמודי ביקורת וגם שיאים של התעלמות מהם.
שנים מדברים אצלנו על מתן שיניים למבקרים, שנים לא עושים כלום ותרשו לי להמר בלי להסתכן יותר מדי - גם בעוד הרבה שנים לא יקרה שום דבר. למה? כי היחידים שיכולים לתת לביקורת שיניים אלו חברי הכנסת, אבל בכנסת הרי תמיד יש קואליציה שהדבר האחרון שהיא רוצה (אולי חוץ מבחירות מוקדמות) הוא שלמבקר יהיו שיניים.
גם המבקרים הבינו את זה, ומאז מרים בן-פורת (עם הפסקה אנמית של אליעזר גולדברג) הם פונים לתקשורת ולדעת הקהל, בתקווה שהללו יפעילו לחץ על הנבחרים ועל עובדי המדינה וכך יתוקנו הפגמים. נו, וזה עובד? ודאי שלא. כי הציבור אדיש והמבוקרים אדישים עוד יותר.
לפני כמה חודשים, במסגרת סמינר במכללה למינהל, שאלתי את הסטודנטים האם לתקשורת יש השפעה על המתרחש בישראל. התשובה הכללית הייתה חיובית. ביקשתי מהם למנות הצלחות של התקשורת בשנים האחרונות וקיבלתי רשימה שנראתה במבט ראשון מעוררת כבוד.
אלא שאז התחלתי למחוק ממנה פריט אחרי פריט, משום שבמבט קצת יותר מעמיק התברר, שבנושאים החשובים באמת (למשל: ועדת וינוגרד, השחיתות) - התקשורת לא הצליחה להביא לשום שינוי משמעותי ולפעמים אפילו מעלָה בתפקידה (פרשת קצב כדוגמא). נשארנו עם פה ושם גילויים בנושאים ממש לא מהותיים (לכלוך באולם שמחות בבאר שבע), ועם יכולת להביא לפיטוריו של מאמן כדורגל ולהורדתה של הצגה גרועה. זה כל הסיפור.
מדוע זה המצב? משתי סיבות. האחת, היא שהנבחרים ועובדי המדינה פיתחו ברובם עור של פיל והם יודעים שכל מה שצריך לעשות, זה או להוריד את הראש ולחכות שהסערה תעבור, או להשתמש במדע הספינולוגיה ולהסיט את האש. השנייה היא, שרמתם המקצועית והאתית של התקשורת והעוסקים בה נמצאת בירידה מתמדת, תוך שאינטרסים זרים קובעים יותר ויותר את סדר היום, את הדעות ואפילו את אופן הצגת החדשות.
ואם המצב בתקשורת רע - המצב בדעת הקהל גרוע עוד יותר. אין שום נושא ערכי שבאמת יכול להוציא אנשים לרחובות. תנסו לארגן הפגנה נגד שחיתות שלטונית, ואולי תביאו כמה אלפים או כמה עשרות אלפים, וגם זה בתנאי שתבטיחו הופעת חינם של אליל זמר.
תורת האבולוציה מוכיחה את עצמה בציבוריות הישראלית: כתגובה על עור הפיל של נבחריו, הציבור מפתח עור פיל משלו. הם אדישים לביקורת, אז הוא אדיש לאדישות. התוצאה היא, ששיעור ההצבעה בבחירות לכנסת נמצא בירידה תלולה, ורבים מאלו שמצביעים - בוחרים בהצבעת מחאה, כגון זו למפלגת הגמלאים בבחירות האחרונות ואולי לארקדי גאידמק בבחירות הבאות. זהו מתכון לניוון הדמוקרטיה ולהריסתה.
אני מודה, שלא קראתי את דוח מבקר המדינה שפורסם היום. אני גם מצהיר, שבעיתונים של מחר אעבור רק על הכותרות העוסקות בו. וזה אחרי קרוב ל-15 שנה בהן עסקתי בצורה אינטנסיבית בטיפול העיתונאי בדוחות השונים של המבקר. מדוע? משום שאינני מזוכיסט. לקרוא כדי להתרגז? לקרוא כדי לקבל תחושה ברורה שכבר ראיתי כאלו דברים? לקרוא כדי לדעת ששום דבר לא ישתנה? לא, תודה.
לטור הזה אין סוף טוב. הלוואי והיה. הלוואי והיינו יכולים אפילו לפנטז על סוף כזה. אבל פשוט אין.

תאריך:  20/05/2008   |   עודכן:  20/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצטער, אין סוף טוב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נכון ועצוב כל כך ל"ת
חומי  |  21/05/08 11:04
2
עצוב ומשנה כיוון -
מתוסכל  |  21/05/08 12:21
3
אכן הציבור מיואש
ש.ר  |  21/05/08 21:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שמואל טומי שטייר
מלבד המחלות הנפשיות שתקפו את מרבית ניצולי השואה והרדיפות, רבים מהם סובלים ממחלות פיזיות בשיעורים הגבוהים בהרבה מאלו שעלו ארצה לפניהם    האם העלבון שספגו עם הגיעם לפה תרם לכך?    אמיתות על החולים ניצולי השואה
אדמונד חסין
פייגלין בנה בתוך הליכוד בונקר יהודי ומתוך בונקר אי אפשר להנהיג. צריך לזכור, הליכוד לא אוהב דתיים בהנהגה, הליכוד אוהב אותנו כבוחרים או לכל היותר כחברי מרכז
עו"ד יוסי דר
אין לצפות ואין להרשות שהאיש אהוד אולמרט, במצבו, ישקול את עתידו על כיסא ראש הממשלה. אהוד אולמרט, מעמדתו כחשוד, אינו כשיר בשום אופן לשקול ולהחליט אם ומתי עליו להסתלק
עו"ד אברהם פכטר
ישראל לא הצליחה להכניע ולפרק את החיזבאללה בלבנון. ישראל לא מצליחה להכניע ולפרק את החמאס - בעזה. אותן השגיאות חוזרות על עצמן - כושר ההרתעה של ישראל על הפנים - הסכנות מכך לעתיד - מי ישורנו
אורן מולקנדוף
המחירים בשמיים, אבל ריבית המשכנתאות ברצפה. הקבלנים חוגגים, אבל מחירי מניות חברות הנדל"ן אי שם למטה - מה עושים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il