X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק הדין החדש, הופך את כל הגיורים בארץ לגיורים על תנאי הטעונים בדיקה האם הגר מקיים הלכה למעשה מצוות לאורך חייו. עם כל הכבוד, אין ולא היה בהלכה, דבר כזה המעמיד בסימן שאלה את יהדותם של אלפי יהודים גמורים מכוח גרות
▪  ▪  ▪

בית הדין הרבני הגדול בהרכב הדיינים שרמן, איזירר ושיינפלד קבע כי יש מקום לפסול את כל הגיורים מאז 1999 של הרב דרוקמן העומד בראש מערכת בתי הדין המיוחדים לגיור.
החלטה זו חושפת מחלוקת עמוקה, עד כדי מאבק מר בין העמדה החרדית לעמדה הדתית לאומית בשאלות הגיור של העולים. ראוי להדגיש כי מדובר בגיורים שאושרו כולם על-ידי הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב עמאר, שחתם על תעודות המרת דת (גיור) רשמיות של מדינת ישראל, שבעקבותיהם הוכרו הגרים כיהודים לכל דבר.גיור הוא מעשה בית דין בלתי הפיך (פרט למקרים חריגים של מרמה מצד המועמד לגיור).
פסק הדין מטיל ספק ואף מבטל את הסמכות ההלכתית של בתי הדין המיוחדים לגיור שהוקמו על דעת הרבנות הראשית. בהלכה נקבע כי "לעולם אין בית דין בודקים אחר בית דין אחר אלא מחזיקים אותו שהם בקיאים ולא ייטעו". לכל היותר, רשאי בית דין הרבני הגדול לבדוק בערעור את המקרה שהובא לפניו, אך אין הוא מוסמך על-פי ההלכה ועל-פי החוק להטיל ספק במכלול הגיורים שנעשו ע"י בתי הדין המיוחדים לגיור. נוסף על כך מתוך ההחלטה מתברר כי בית הדין הגדול נכנס לפרטים של גיורים אחרים, בלי שהוגש עליהם ערעור ובלי לשמוע את הרבנים שישבו בבתי הדין הרבניים הנוגעים בדבר ואת הגרים עצמם. יתרה מזאת מן ההחלטה עולה כי בית הדין הרבני הגדול מטיל ספק בתוקף מערכת הגיור בכללותה.
התקדים החדש מקעקע את מערכת הגיור החיונית בישראל בראשות הרב חיים דרוקמן. בעבר היו ניסיונות כאלה ומועצת הרבנות הראשית קבעה בהחלטה בראשות הרב בקשי דורון כי "תעודות גיור של בתי הדין המיוחדים לגיור יתקבלו ע"י רושמי הנישואין". על סמך זה קבע, בהחלטה קודמת (2001), הרב שלמה דיכובסקי שישב בראש הרכב של בית הדין הרבני הגדול, כי "גיור שנערך ע"י בית דין מיוחד לגיור, אינו טעון אישורו של בית דין רבני, ולא יכול בית דין רבני לבטלו" - החלטה שהתקבלה נגד דעת מיעוט של הרב שרמן. הרבנים המגיירים מפנים גם לפסקי ההלכה בענייני גיור של הרב משה פיינשטיין זצ"ל שכיהן כראש מועצת רבני אגודת ישראל בארה"ב והוא לדעת הכל הפוסק הגדול בדור האחרון.
בעיית ההכרה בגיורים נוצרה עקב הוראה של ראשי הישיבות החרדיות, הרבנים ש"ך, אויירבך, קנייבסקי זצ"ל ואליישיב יבל"א: "הננו מזהירים את כל רושמי הנישואין שההלכה מחייבת אותם לבדוק את כל המציג תעודת גיור הן מהארץ והן מחו"ל האם באמת היתה הגרות כהלכה" (החלטה מתשמ"ד). אולם החלטת מועצת הרבנות הראשית היא שונה ומכירה בגיורים של בתי דין לגיור בארץ - כגיור סופי שאין מהרהרים אחריו.
פסק הדין החדש, הופך את כל הגיורים בארץ לגיורים על תנאי הטעונים בדיקה האם הגר מקיים הלכה למעשה מצוות לאורך חייו. עם כל הכבוד, אין ולא היה בהלכה, דבר כזה המעמיד בסימן שאלה את יהדותם של אלפי יהודים גמורים מכוח גרות. כבר אמר הרב דיכובסקי "כי מבחן קבלת המצוות נמדד ברגע שהמתגייר טובל לשם גרות, אם באותו רגע היתה קבלתו שלמה, אין לבטל את הגרות גם אם לאחר מכן הוא אינו עומד בכך. כיצד יכול בית הדין לשפוט את מה שהיה באותו רגע, כאשר הוא לא היה שם".
פסק הדין הנוכחי לוקה בכך שבית הדין הגדול פנה לרב דרוקמן ולחבריו כאילו הוא המפקח על מערך הגיור, כאשר אין לו סמכות אלא בתיק המסוים אשר לפניו. נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב עמאר נתבקש להפעיל את סמכותו ולקיים דיון נוסף בהרכב מורחב של בית הדין הרבני הגדול, על-מנת למנוע ביזיון וקצף. גם היועץ המשפטי לממשלה מוסמך להתערב בעניין ציבורי ואף להגיש, אם יהיה צורך בכך, עתירה לבג"צ לביטול החלטת בית הדין הרבני הגדול מחמת חריגה מסמכות. אין צריך לומר כי גם הגרים הנוגעים בדבר ובפרט אותם גרים שעניינם נידון שלא כחוק על-ידי בית הדין הרבני הגדול רשאים הם או עותרים ציבוריים לבקש את התערבות בג"צ בעניין הזה לשמירת שלטון ההלכה והחוק כראוי בנושא בעל רגישות ציבורית מיוחדת זו.

פרופ' מיכאל קורינאלדי, משפטן ומרצה במכללה האקדמית נתניה ובאוניברסיטת בר-אילן הנו מומחה בענייני גיור ובדיני משפחה וירושה.
תאריך:  26/05/2008   |   עודכן:  26/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פסילת הגיורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה הפליאה
ע.ג1  |  26/05/08 14:06
2
צריך שהגיור יהיה כהלכה,
yeshurun  |  27/05/08 00:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
אבל השופטת בקנשטיין לא פרייארית: "קביעות הנציבה בעניין זה מגמתיות ומראש נועדו להשביע רצון הנשיאה ביניש" - כך במילים אלה ממש הגיבה בקנשטיין על החלטת הנציבה
אביב ירון
ממשלת ישראל חייבת לשנות את דרך החשיבה וההתנהלות, צה"ל חייב לקבל יד חופשית לביצוע פעולות גדולות בעזה וחיסול צמרת החמאס, החמאס חייב להיות תחת לחץ בלתי פוסק של מתקפה ישראלית וחיסול הנהגתו    חייבים להביא את החמאס למצב שמפלטו היחיד יהיה הפסקת הלחימה
קובי לירז
החשדות בפרשיות אולמרט הולכים ונראים יותר ויותר כמו זנות ציבורית בפרהסיה    מי יכול לשחרר אותנו מהגועל נפש הזה?
אלעזר לוין
מה כדאי לדעת לפני שיוצאים למשך שנים לחו"ל, לשליחות או לעבודה חדשה    Nfc מציג, בשיתוף עם סוכנות הביטוח דוידוף, צרור עצות ליוצאים לחו"ל לתקופה ממושכת
ראובן לייב
לא מעטים מכוכבי-העל המיתולוגיים של ישראל עשו קריירה מעבר לים, אם מרצון ואם מאילוץ וכך הפסידה אותם המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il