X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טומי לפיד היה כוחני ופסח על שתי הסעיפים, אך הוא גם בלט בשכלו החריף וכתיבתו הקולעת דיוקנה של חיית תקשורת מוכשרת, שלטוב ולרע - לא יהיו עוד כמוה
▪  ▪  ▪
לכל אחד הטומי שלו. לפיד

כאשר עוד כיהן טומי לפיד כשר המשפטים, פגשתיו באירוע כלשהו. ניצלתי את ההזדמנות והזמנתי אותו להרצות במכון ז'בוטינסקי באחד מערבי העיון הקרובים. הוא הביט עלי כעל אחד תמהוני והגיב בשליפה כדרכו: "אתה מצחיק אותי, יוסי. בשביל 50 איש לבוא ולבזבז ערב שלם? הרי אם אני רוצה, אני בקלות יכול לסדר לעצמי הופעה בטלוויזיה ובחצי דקה לדבר לחצי מיליון מאזינים".
פניתי ככה לטומי באופן ישיר, לא רשמי, כמכר משכבר הימים, שהרי ראיתי בו קודם כל את עורך המוסף היומי של מעריב, שעבדתי בו במחצית הראשונה של שנות השבעים. הייתי כפוף אליו שלוש-ארבע שנים. גם אז הוא פסח על שתי הסעיפים, ימין ושמאל, שמאל וימין, אבל היה יותר ימין משמאל וגם פחות אגרסיבי באנטי-דתיות שלו.
אבל כבר אז היה כוחני, אפילו דורסני, ועם זאת בלט בשכלו החריף, בכתיבתו הקולחת, בעמדותיו המבוטאות היטב ברוח מעריב של אותם ימים, שמשתדל להיות בסדר עם כולם. נעים היה יותר לקרוא את מאמרו השנון מאשר להיתקל בשבט לשונו.
כמה וכמה פתקים בכתב ידו שמורים מאז עימדי, עם נזיפות, הוראות, הנחיות לעורך הזוטר. ברוב המקרים, עלי להודות, הצדק היה עימו ודעתו המקצועית היתה במקומה. שכן טומי היה עיתונאי בכל רמ"ח אבריו, מוכשר ועירני. גם לו קרה מה שקרה לכמה וכמה עיתונאים דעתניים, שהחליטו לפתע פתאום כי די ונמאס, חצו את הגדר ועברו משדה הסיקור והביקורת לשדה העשייה הפוליטית.
בדרך כלל זהו מעבר מבורך בשביל המערכת הפוליטית הירודה שלנו. עיתונאי מנוסה יכול לתרום רבות כדי להיטיב עימה. כניסתו אליה מביאה דמות מוכרת בדרך כלל, בעלת ניסיון ציבורי ותקשורתי מוכח והרבה היכרות עם המנגנונים הקובעים את מהלך חיינו במדינה.
טומי עשה את המעבר בגיל מאוחר יחסית, ונסק במהירות בשמי הפוליטיקה. ואולם כשם שהגיע באחת להישג נדיר של 15 מנדטים למפלגת "שינוי" שלו, כן ירד מאיגרא רמה לבירא עמיקתא, לאפס מנדטים בתום הקדנציה. טומי חזר אפוא אל האלמנט שלו, אל צור מחצבתו העיתונאי, ואולי בסתר לבו שמח על כך.
בשנותיו המועטות כפוליטיקאי, הוא ניצל את כישוריו התקשורתיים המובהקים כדי להיות בכותרות כל יום ולהיראות מעל מסכי הטלוויזיה מדי ערב. הפרק הפוליטי אומנם הפך אותו לאישיות ציבורית בולטת במיוחד במשך כמה שנים, אך חשף גם את "הפה הגדול" שלו, את דורסנותו כלפי מי שהתווכח עימו ובמיוחד אם היה חבוש כיפה ואם זקן שחור או לבן עיטר את פניו.
טומי היה החילוני החרדי בהא הידיעה. האדמו"ר של שונאי החרדים. קיצוניותו בתחום זה היתה בעוכריו, הקימה עליו מבקרים ורוגזים ולא רק מקרב הציבור הדתי.
הוא נהנה מאד ממעמד "המרגיז הלאומי". היטיב לבטא עמדות, שלרגע נראו לצופה או למאזין כמקוריות, מרעננות, מחדשות והגיוניות, והנה תוך זמן קצר נתגלו באבסורדיותן והתפוגגו. טומי היה איש האבסורדים, דבר שהיקנה לו זכות להשתתף בכל פאנל טלוויזיוני. כל מופע שלו היה תמיד בבחינת שואו. הוא היה במידה מסויימת ליצן החצר של התקשורת, ונהנה להביע בפומבי, בשליפות, את משפטיו הנחרצים, את דעתו המבזה על בן שיחו, ולהשתלח על ימין ועל שמאל. שם המשחק שלו היה - רייטינג.
בסופו של דבר הוא היה עיתונאי ליומו ופוליטיקאי ליומו, שלא הטביע חותם של ממש בשני תחומי פעילותו התוססת והמתסיסה. הוא חי את הרגע, את היומיום, ונהנה תמיד ממעמדו הבכיר - אם זה במעריב, אם זה ברשות השידור, אם זה בכנסת ובממשלה. לא היה אחד שהתענג כמוהו על הפרסום הרב שניתן לו, ובצדק.
מישהו אמר לי באחרונה, שאלוהים כנראה רוצה לייסד שם בשמיים כלי תקשורת, כי הוא לקח אליו באחרונה כמה וכמה מבכירי העיתונאים שלנו: שלום רוזנפלד, אדם ברוך, יוסי ולטר, לוי יצחק הירושלמי, משה לרר, צבי אלגת... לו טומי לפיד היה שומע משפט מבדח זה, היה שוללו מכל וכל. אין אלוהים - היה אומר והפעם במלוא הרצינות, בסבר פנים רציני ורושף. מעניין מה תעלה שם בדיקתו, למעלה...
פתחתי בז'בוטינסקי ואסיים בז'בוטינסקי. טומי נשא ביולי 2006 נאום בכנסת על המנהיג הרוויזיוניסטי במלאת 65 שנה למותו. לאחר ששיבח אותו כאחד משלושת הנואמים הגדולים ביותר בעולם במאה העשרים, יחד עם צ'רצ'יל ולנין, הוא אמר: "אילו ז'בוטינסקי היה בא לפתע לכאן, הוא היה מתיישב בספסלי שינוי". המליאה גיחכה למשמע הדברים. טומי היה הפעם רציני. לדעתו, ז'בוטינסקי היה חילוני גמור ודחה כפייה דתית, ולכן היה מתאים לו להיות חבר ב"שינוי".
הוא שנאמר: כל אחד וז'בוטינסקי שלו, כל אחד וטומי שלו. טומי שלי ייזכר כחיה תקשורתית מוכשרת ביותר, כאחד מבכירי מעריב בזמנו ובזמני, כמי שקראתי בשקיקה את מאמריו המסוגננים, ותמיד שאלתי את עצמי מיד לאחר מכן: "נו אז מה? מה הוא רצה להגיד?" אין ספק, הוא יחסר לכולנו בנוף הטלוויזיוני והציבורי. לטוב ולרע, לא היה ולא יהיה עוד אחד כמוהו.

הכותב הינו מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי.
תאריך:  01/06/2008   |   עודכן:  01/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלום, אדם, ועכשיו גם טומי
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
יוסי, היזהר בדבריך.הוא לא יחסר
תיעבתי אותו  |  1/06/08 20:43
2
טומי גם גרם נזק
אפרסק רקוב  |  1/06/08 20:56
3
טומי היה .....
חבר של אולמרט  |  1/06/08 21:41
4
שלום אדם טומי!!
מאיריקו  |  1/06/08 22:25
5
קנאה תעוור עיני חכמים...
לאחימאיר היקר  |  1/06/08 23:05
 
- אם אתה "ציבור שפוי" כלשונך ל"ת
אתה אנטישמי  |  2/06/08 07:49
6
הבעיה, המושבעים עדיין בחוץ ל"ת
א מ רול  |  1/06/08 23:20
7
חולל מהומות ו..מה עוד?? אה כן
תק פרסה  |  2/06/08 00:46
8
טומי בגד בדעותיו
יוחנן  |  2/06/08 07:16
9
מאמר מדוייק מאד.
ט.ג.מ.  |  2/06/08 09:03
10
אחד שנשכח!!!
יורם סמואל  |  2/06/08 13:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
אם עמוד השדרה המוסרי של הנהגת קדימה ימשיך להתכופף בפני השררה או האינטרס, אנחנו ניאלץ אותו להתיישר", מכריז האיש מפרשת העמותות. הצלעות נסדקות מצחוק ועמוד השדרה מזדעזע מבכי לשמע הדברים הללו של האיש ממגדלי אקירוב
ציון עזרא
חברת המחקר גרטנר, דירגה את טכנולוגית ה-Unified Communication במקום השני מתוך 10 הטכנולוגיות החשובות בשנת 2008, תוך שהיא מציינת את חשיבות הקישוריות והשיתוף בארגונים. ואכן, ישנם מספר יצרנים המציעים מוצרים בתחום הזה
גרשון אקשטיין
הכרזתו של חבר כנסת אריה אלדד, שדינו של ראש הממשלה, אולמרט-מיתה, מעוררת מחשבות נוגות על אופן פעילותו כנבחר ציבור כאשר הוא מסתתר אחר חוק העונשין ללא קשר לחובתה של המדינה כרשות מבצעת להשכין שלום באזור. או שיתנצל או שיורחק מהכנסת
דודו אלהרר
יוסף לפיד, שנולד בשם טומיסלאב למפל בנוביסאד בסרביה, בנם של קתרינה לבית בירמן וד"ר בֵּלָא למפל, עורך דין ועיתונאי - צאצא של משפחה יהודית רפורמית אמידה ממוצא הונגרי - הוא הוא התשובה הניצחת להגדרת הישראלי שאין ישראלי ממנו
ד"ר מרק לוין
היום רוב רופאי השיניים עובדים במרפאות שיניים בתנאים סטריליים, משתמשים בכפפות ונזהרים מכספית כמו מאש    טכנולוגיית החומרים שמשמשים לתיקון פגמים בעצם התפתחה לאין ערוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il