X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעם מחוקקים את חוק רמת הגולן, ואילו בפעם אחרת מתנהגים כאילו הוא לא קיים הלכי רוח הפכפכים כאלה משקפים ליקוי מחשבתי ועקרוני אצל חוגים רחבים למדי בפוליטיקה ובתקשורת יש להתייחס לרמת הגולן בקנה מידה אסטרטגי ולא לפי מצבי רוח חולפים נראה כי אפשר להפיק כמה לקחים רלוונטיים לנו מהדוגמה הטורקית של איסקנדרון
▪  ▪  ▪
נכס אסטרטגי שאסור לוותר עליו. רמת הגולן

ניתוח של התקופה שעברה מאז מלחמת ששת הימים, מראה שיש לנו בעיה לעצב מדיניות ואסטרטגיה. כלומר, רוב ממשלות ישראל לדורותיהן לא יודעות מה הן רוצות, ואינן יודעות להגדיר מהם אינטרסים לאומיים חיוניים.
היחס לרמת הגולן משקף ליקוי מסוכן זה. פעם מחוקקים את חוק רמת הגולן, ואילו בפעם אחרת מתנהגים כאילו הוא לא קיים. יצחק רבין קבע בזמנו כי מי שירד מרמת הגולן יפקיר את ביטחון ישראל, ואילו בפעם אחרת הוא כנראה הביע הסכמה לרדת מרמת הגולן ולמסור אותה למשטר הסורי.
הלכי רוח הפכפכים כאלה משקפים ליקוי מחשבתי ועקרוני אצל חוגים רחבים למדי בפוליטיקה ובתקשורת. מאחר ואין אצלנו מספיק חשיבה מסודרת ומעמיקה, ואין הגדרה ועיגון של אינטרסים חיוניים אשר עליהם נשמור במלוא העוצמה הנדרשת, אזי כל רוח קלה מעיפה אותנו למחוזות משונים.
מעניין לעשות השוואה עם הגישה הטורקית. חבל איסקנדרון הנמצא כיום בתחום טורקיה, הוא חבל ארץ הגדול פי 20 מרמת הגולן, הטרוגני מבחינה אתנית, אשר היה בבעלות מעורפלת אחרי מלחמת העולם הראשונה, עד שהטורקים קבעו עובדה שהוא שייך לטורקיה.
הסורים טוענים שאיסקנדרון שייך להם, ולכן דרשו אותו במשך עשרות שנים מהטורקים, ואולם הטורקים דחו תביעות אלה על הסף. ולא רק זאת. הם עקבו אחרי העיתונות הסורית, וסורי שטען כי חבל איסקנדרון שייך לסוריה, לא הורשה להיכנס לטורקיה. זאת הייתה עמדה טורקית קבועה ונחרצת. ומה התוצאה? המדיניות הטורקית הצליחה. כיום יש יחסים דיפלומטיים בין טורקיה לסוריה, לאחר שהסורים השלימו עם שלטון טורקי על חבל איסקנדרון. נראה כי הטורקים הם בעלי מזג יותר יציב, מכירים טוב יותר את המזרח התיכון ואיך צריך להתנהל מול סוריה, ויודעים משהו בתחום האסטרטגיה.
סוגיית רמת הגולן היא סוגיה רחבה: לאומית אסטרטגית, ביטחונית, היסטורית - כולל תקופת בית שני. כידוע, רמת הגולן שולטת על עמק החולה ועמק הירדן ועל מקורות מים. כאשר הסורים שלטו ברמת בגולן בשנות החמישים והשישים, יישובינו בעמקים סבלו מהפגזות חוזרות ונשנות של התותחים הסורים, מיריות של מקלעים ורובי צלפים על חקלאים בשדות; גם הדייגים בכנרת שימשו מעת לעת מטרות לכדורים הסוריים. הסורים הקימו פרויקט הטיה של מקורות המים של הירדן במטרה לייבש את ישראל.
יש להתייחס לרמת הגולן בקנה מידה אסטרטגי ולא לפי מצבי רוח חולפים, כפי שקיימים בחוגים שונים. סוגיית רמת הגולן אומנם איננה זהה לסוגיית איסקנדרון ויש הבדלים בין טורקיה לישראל, ואולם נראה כי בכל זאת, אפשר להפיק כמה לקחים רלוונטיים לנו מהדוגמה הטורקית.
אלא שאצלנו יש אנרכיה. פוליטיקאים קופצים מול מיקרופונים ומתנדבים לומר כי המחיר של שלום "ידוע", כלומר נסיגה מרמת הגולן לחופי הכינרת - זאת עוד לפני שהתחיל המו"מ בין סוריה לישראל. אלו הצהרות טיפשיות. הטורקים, לעומת זאת, לא הכריזו כי מחיר השלום עם סוריה "ידוע", וראה זה פלא, גישתם הצליחה. ומה אנו השגנו בהתייחסות קלת דעת לנכסים אסטרטגים? הסורים דרשו לפני מספר חודשים את... מחצית הכינרת.
ממשלת ישראל חייבת להגדיר את האינטרסים החיוניים של ישראל - ולהגן עליהם. הגיע הזמן שנדע מה אנו רוצים ונפעל בהתאם. במילים אחרות, לעבור משיטת חשיבה של קהילה לשיטת חשיבה של מדינה.

תאריך:  10/06/2008   |   עודכן:  10/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רמת הגולן ואיסקנדרון - לקחים אסטרטגים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
באמת! הגזמת!
ימא"י  |  11/06/08 00:21
2
ומה אמר פרס אתמול?-בדיחה...
פוליטיקאים צעירים  |  11/06/08 04:13
3
רמת הגולן לעולם חלק מישראל
דן גשש  |  11/06/08 04:44
4
לפרק את המדינה היהודית ציונית
ע.ג1  |  11/06/08 11:32
 
- תחזור לחצי האי ערב.
כרמון  |  11/06/08 15:14
5
במזרח התיכון לומדים מהתורכים
יפה אמרת  |  11/06/08 18:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ניצן יניב
מכשיר נשימה בעל חיישנים מיוחדים, מסוגלת לאתר מחלות כמו סרטן ואף לסייע במעקב ביתי אחר מחלות כמו סכרת    ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, ניתן לשלב חיישנים כאלו במכשירים סלולריים לשימוש ביתי
דורית ביניש, נשיאה
נאומה של נשיאת בית הדין העליון, דורית ביניש, שנשאה היום [10.6.2008] דברים בטקס הסמכת עורכי דין שהתקיים בבנייני האומה בירושלים
עו"ד יורי גיא-רון
נאומו של ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד יורי גיא-רון, שנשא דברים בטקס הסמכת עורכי דין שהתקיים בבנייני האומה בירושלים [10.6.2008]
ראובן לייב
יותר משהאדם ירא ממנו - פוחד הנחש ממפגש עימו. תנו לו לברוח בשקט ואל תתעמתו עמו    הכל על אמצעי המניעה ואיך להתנהג עם מי שהוכש
אפרי הלפרין
מנהיגים עם לכלוך על הידיים לא יכולים לקבל החלטות הרות גורל    ממשלת ישראל לא יכולה להחליט על פתיחת מלחמה, וכל הטריקים העוקפים של מלחמת לבנון כושלת, לא יעבדו עכשיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il