X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיון המתמשך סביב סוגיית ניהול מעבר רפיח מוכיח שמצרים, וכמוה ארגוני זכויות האדם, מעדיפים את המשך "הכיבוש" הישראלי ברצועת עזה על פני שלטון פלשתיני עצמאי
▪  ▪  ▪

ארגוני זכויות האדם אינם מקבלים את טענתה של ישראל לפיה לאחר יישומה של תוכנית ההינתקות (אוגוסט 2005), הסתיים הממשל הצבאי ברצועת עזה, ואין לישראל חובה כלשהי כלפי תושבי הרצועה. ארגון 'בצלם' טוען בהקשר זה כי ישראל מוסיפה לקיים "שליטה אפקטיבית" על רצועת עזה, גם אם אינה ישירה, ועל כן דיני הכיבוש חלים על ישראל.
לפי מיטב המומחים במשפט ההומניטארי, מציין בצלם, "שליטה אפקטיבית יכולה להתקיים גם כאשר הצבא שולט על נקודות מפתח באזור מסוים באופן המקרין את סמכותו על השטח כולו ומונע מממשל מרכזי חלופי להתגבש ולאכוף את סמכותו".
טענותיהם של ארגוני זכויות האדם בנוגע לחובותיה של ישראל כלפי רצועת עזה תמוהות ביותר. ישראל אינה "מונעת מממשל מרכזי להתגבש ולאכוף את סמכותו", וההוכחה לכך היא שלטון החמאס ברצועת עזה, אשר לפי עדותה של נציבת אונר"א, קארין אבו זיד, (אל-ראיה, 21 במאי 2008) מנהל בצורה טובה את הממשל המקומי והצליח אף לחזק את הביטחון הפנימי ברצועה. הצעדים הצבאיים שנוקטת ישראל מרצועת עזה הם צעדים הכרחיים הנובעים מהצורך להתגונן, כחלק מזכות ההגנה העצמית המוקנית לכל מדינה מול מלחמת הטרור עליה הכריזה ממשלת חמאס נגד ישראל.
לא פחות תמוהה היא הדרישה מישראל שתסייע לממשלת חמאס, שהכריזה נגדה מלחמה. ממצרים לא נדרש לפתוח את הגבול מול רצועת עזה, שהייתה עד שנת 1967 שטח בשליטה מצרית. החיבור בין רצועת עזה למצרים הינו טבעי (חברתית וכלכלית) והגבול ממילא פרוץ בפועל למעבר של אנשים, סחורות ונשק.
מצרים שבה וטוענת רשמית כי היא מחויבת למלא אחר הסכם המעברים עם ישראל משנת 2005, שבו הוסדרה הפעלת מעבר רפיח עם פיקוח "בשלט רחוק" ישראלי. שר החוץ המצרי הודה שישראל מנסה מזה זמן להתחמק מההסכם, ועל-אף זאת, מצרים דוחה בשיטתיות ובתוקף את דרישת חמאס להכריז על מעבר רפיח כמעבר גבול פלשתיני-מצרי.
עורך העיתון "אל-אהראם", עבד אל-עאטי מוחמד, הסביר לא מכבר את עמדתה של מצרים: "הצעת ניהול המעבר באופן משותף נשללה מסיבות מסוימות וחובה על חמאס להבינן היטב. אם מצרים תסכים לכך, ישראל תיפטר מהאחריות על עזה באופן סופי, וזה מה שישראל רוצה... אם מצרים תסכים לניהול מצרי, משמעות הדברים הינה שישראל יוצאת מהתמונה".
תמונה ראי משתקפת גם בהתייחסות חמאס. בראיון לעיתון "אל-ראיה" הקטרי (8 ביוני 2008) חושף סגן מנהיג חמאס, מוסא אבו-מרזוק, את הסיבה האמיתית למצור על רצועת עזה, והיא: ההתנגדות העיקשת של מצרים משיקוליה הפוליטיים ואינטרסיה הצרים לפתוח את מעבר רפיח. אבו מרזוק מציין, כי השלטונות המצריים אינם מעוניינים לסייע לרצועת עזה כדי להימנע מנטילת האחריות על ניהול ענייני הרצועה ועמדתם בנושא נחושה ובלתי מתפשרת.
"אין הסבר אמיתי להימנעות מצרים מלפתוח את מעבר רפיח, אלא החשש של המצרים מאפשרות להסתבכות מצרים מחדש ברצועת עזה, באופן שתחייב את מצרים לספק לרצועה מים, חשמל ודלק ואת כל צרכיה (של הרצועה) במקום ישראל. משמעות הדברים, שהאחריות על רצועת עזה תהיה אחריות מצרית ולא אחריות ישראלית ככוח כובש", אמר אבו מרזוק.
הנה כי כן, יצא המרצע מן השק. מצרים, וכמוה ארגוני זכויות האדם, מעדיפים את המשך "הכיבוש" הישראלי ברצועת עזה על פני שחרור האדמה הפלשתינית הכבושה גם לאחר הנסיגה הישראלית המלאה מהרצועה והקמת שלטון פלשתיני עצמאי וחזק. מצרים מנהלת בצורה צינית את המערכה המדינית שלה נגד ישראל על חשבון העם הפלשתיני, ההופך להיות כלי משחק לאינטרסים של קהיר. ארגוני זכויות האדם, ובהם ארגון בצלם, מעניקים לגיטימציה למדיניות המצרית.

הכותב הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  13/06/2008   |   עודכן:  13/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רבוי
נשיאת העליון תולה את סיבת הירידה החדה באמון הציבור בבית המשפט בשר המשפטים. האם זו באמת תמונת המצב? האם להתנהלות מערכת המשפט ושלוחותיה אין חלק בירידת קרנו של בית המשפט? מה על השופטים שהסתבכו בפלילים, מה על המריבות בין בכירים במערכת המשפט ומה על התבטאויות שופטים בכירים נגד גורמים במערכת המשפט ומחוצה לה וגם נגד גורמי אכיפת חוק אחרים?
ראובן לייב
בצד הרפורמה, שתיטיב רק עם העשירים, זורה רוני בר-און חול בעיני הציבור, תוחב את ידו הארוכה לכיסו ומנסה לגזול את חסכונותיו
עו"ד אברהם פכטר
ההתמודדות בפריימריז מוציאה מהמועמדים את מיטב הקלישאות, הצהרות והבטחות אותן שוכחים מיד לאחר הבחירות    להגיד שהאיום של מופז על אירן ותקיפת הכור העלו את מחיר הנפט - זה נאיבי, מצחיק ולא משכנע. יש דברים, אותם עושים ולא מדברים עליהם, לא מצהירים ולא מאיימים    ואיפה היה מופז בזמן מלחמת לבנון ה-II?
עו"ד משה גולדבלט
הפרסומים האחרונים לפיהם שופטי בית משפט השלום בירושלים נערכו להתערב בעסקת הטיעון שנחתמה עם הנשיא לשעבר ולהחמיר בגזר דינו בטרם דיון ובטרם נשמעו הטיעונים בפניהם - גרמו להתדרדרות נוספת באמון הציבור במערכת המשפט ולכך שכל גזר דין שיקבל קצב-ייחשד כלא הגון
רונן לוי
ה"טרנד" הלוהט של הרגולטורים בישראל הינו ה"רפורמה". נראה כמעט כאילו בין משרדי הממשלה והרשויות הממונות מתקיימת תחרות בנושא זה    לעיתים, כשלי השוק עליהם מתנפל הרגולטור בשצף קצף תקשורתי הם מינוריים וה"תיקונים" הם גרנדיוזיים, עד כדי שמכלול התיקונים שלא נדרשו, מייצרים בעצמם כשלים חדשים ומסוכנים
רשימות נוספות
בצלם: הסרטון מוכיח - צה"ל חרג מהמידתיות  /  עידן יוסף
בצלם: פגז פלאשט ברצועה - מנוגד לחוק  /  איציק וולף
עצומה: להוציא את בצלם מחוץ לחוק  /  מחלקה ראשונה
בצלם בעד זכות השיבה  /  יהונתן דחוח-הלוי
ההיגיון המגוחך של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם הולך ומסתבך בגרסאות  /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il