X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם קלון או בלי קלון - העובדה שאנשים כמו חיים רמון ואולי צחי הנגבי יכולים להמשיך בתפקידים ציבוריים בכירים, היא בושה למדינת ישראל
▪  ▪  ▪
צחי הנגבי. הקלון עלינו

עסקת הטיעון המתגבשת עם השר לשעבר והח"כ כיום צחי הנגבי כנראה תקום או תיפול על נקודה אחת: האם ייקבע או לא ייקבע שיש קלון במעשיו. ייתכן שבית המשפט הוא שיצטרך להכריע, אבל בכל מקרה - הקלון הוא שלנו, של כל אזרחי ישראל.
לפי העסקה המתגבשת, כתב האישום נגד הנגבי יצומצם להפרת אמונים שבאה לידי ביטוי בעשרות מינויים פוליטיים שביצע. זהו תקדים חשוב מאוד, ויש לקוות שהוא ירתיע פוליטיקאים אחרים מהמשך ההתנהגות הפסולה הזו, המיטיבה עם המעטים על חשבון הציבור כולו. מבחינה זו, ראויה עסקת הטיעון שתבוא לעולם, שכן היא תבטיח הרשעה תקדימית.
אלא שבעסקה הזו יש שתי בעיות אחרות. האחת נוגעת לעצם קיומה. במערכת משפטית מתפקדת, כתב אישום שכזה מגיע להכרעת בית המשפט. מצד אחד, אין זה סביר ששר ייאלץ להתפטר בשל כתב אישום חמור נגדו, ולאחר מכן יתברר שהמעשים שעשה - או לפחות אלה שבהם הוא מודה - היו חמורים פחות.
מצד שני, דווקא משום שמדובר באישיות פוליטית בכירה, אין זה סביר שהמדינה תוותר על האשמות שסברה שהיא יכולה להוכיח. עסקת טיעון באה לעולם כאשר שני הצדדים אינם משוכנעים בצדקתם. כאשר המדינה מעמידה לדין אדם כה בכיר, היא חייבת להיות משוכנעת ביכולתה להרשיעו וללכת עם זה עד הסוף.
ייתכן שיאמרו לנו שעסקת הטיעון נחוצה משום שהמשפט כבר ארוך ויהיה ארוך עוד יותר, ודאי עד לקבלת פסק דין חלוט. המשפט נמשך מזה שנה ועד כה נשמעה בו רק פרשת התביעה, כך שהוא יגיע להכרעה בערכאה הראשונה רק בעוד שנה-שנתיים, ולהכרעה סופית - בעוד שלוש-ארבע שנים. אך זהו הסבר קלוש למצב פסול. במערכת משפט המתפקדת כהלכה, משפט כזה היה מתקדם בקצב מהיר בהרבה ומוכרע בתוך חודשים אחדים. העובדה שהמערכת אינה מתפקדת כהלכה, מביאה את הצדדים לוותר למעשה על שירותיה.
פגם יסודי
נקודה שנייה נוגעת לשאלת הקלון. כחלק מהשתלטות המשפטיזציה על חיינו בכלל וחיינו הציבוריים בפרט, התשובה לשאלה האם צחי הנגבי יוכל להמשיך בחיים הפוליטיים תלויה בהכרעה בנושא הקלון - ומכאן חשיבותו המכרעת. אלא שכאן נעוץ פגם יסודי בצורת החשיבה של החברה הישראלית.
מובן שיש חשיבות רבה לשאלה האם אדם ראוי או לא ראוי מבחינה חוקית לשמש בתפקיד ציבורי. אך זהו רק חלק מהתמונה. ראייה כוללת שלה מחייבת לשאול, האם הוא ראוי או לא ראוי מבחינה מוסרית לשמש כשליח ציבור. אבל את ההסתכלות הזו נטשנו מזמן.
קחו לדוגמא את חיים רמון. כותב שורות אלו סבור, שלא היה מקום להעמידו לדין בפרשת הנשיקה לחיילת - אך אסור היה לו להמשיך בחיים הציבוריים, בשל קלות הראש שגילה, בפרט כאשר הדבר התרחש דקות אחדות לפני ישיבת הממשלה שהחליטה על היציאה למלחמת לבנון השנייה. אדם המפלרטט, אפילו בצורה תמימה, עם מי שיכלה להיות בתו ועושה זאת בכניסה לחדר הישיבות של הממשלה - אינו ראוי לתפקיד ציבורי.
אך מה קרה? עולם הפוך: רמון הועמד לדין, הורשע - וכעת הוא המשנה לראש הממשלה. כלומר: הענישה הפלילית הפכה לחסרת משמעות ברגע בו נקבע, שבמעשיו אין קלון משפטי. במקום שרמון יילך לביתו על בסיס מוסרי, הוא נמצא בצמרת הממשלה עם חותמת כשרות משפטית.
אנו עלולים להיתקל בדיוק באותו מצב עם הנגבי, שגם היום אינו בדיוק אדם זוטר בפוליטיקה הישראלית. למי ששכח, הוא יו"ר ועדת החוץ והביטחון וגם האיש המרכזי בשאלת הפריימריז בקדימה.
בתפקידיו הקודמים - לפי מה שהוא עצמו כנראה יודה - הוא ניצל לרעה את מעמדו הפוליטי על-מנת להעניק משרות על חשבון הציבור למי שלא היו ראויים לכך. בין היתר הוא עשה זאת במשרד לביטחון פנים, הממונה על שמירת החוק. אבל אם ייקבע שאין במעשיו קלון - הוא יוכל לחזור בדיוק לאותו מעמד.
מדינת ישראל איבדה את המצפן המוסרי שלה. היא העבירה את כל ההכרעות לידי המשפטנים ובתי המשפט, ונטשה את ערכי המוסר הציבורי הבסיסיים ביותר. אז שלא נתפלא לאיזה שפל מוסרי חדש אנו יורדים שוב ושוב.

תאריך:  16/06/2008   |   עודכן:  16/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקלון שלנו
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
זעקה של בודדים
משה - ירושלים  |  16/06/08 12:33
2
הממזרים שינו את השיטה ולא הודי
תמה  |  16/06/08 13:03
 
- להקפיד על מה?
עודד ב  |  16/06/08 15:09
 
- האם כוונתך שהם איבדו את הבושה
עטרה קלימי שגב  |  16/06/08 15:51
3
נסע לחופשה עם תחילת המלחמה
שושפרי  |  16/06/08 13:59
 
- הנגבי דמות אולטימטיבית לשחיתות
עודד ב  |  16/06/08 15:28
4
עיטור הקלון הוא מבחן ההתאמה
מרק טווין  |  17/06/08 02:51
5
"חוּפְשָה מִשְפַּחְתִּית"
מירטה וסרג'יו  |  17/06/08 06:20
6
"מְכַנֶה מְשוּתָּף"
שושנה 2006-2008  |  17/06/08 06:26
 
- אובדן צלם אחריות
גד ברזילי  |  17/06/08 08:22
7
בְּתֶּקֶן שֶל חֲצִי-אֱלוֹקִים
תמרה  |  17/06/08 06:50
8
חֲנוּת מַכּוֹלֶת
תמרה  |  17/06/08 08:32
9
מכונת'צדק כושלת שותפה לשחיתות
צדי שין  |  1/07/08 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גרדמן, ד"ר דינה לבל
כנס רעננה מאמין כי יש לפעול באופן מיידי לשיפור התשתית החינוכית בבתי הספר. יש להתחיל בהחדרת המודעות והחשיבות להכשרה למדע וטכנולוגיה כבר בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים
ראובן לייב
לפני 27 שנים חוסל רב-כלאי, רוני ניצן, בידי העבריין הרצל אביטן, שעה שניסה לשקם אותו במו ידיו. תזכורת מצמררת לשרשרת חיסולם של אנשי החוק בידי עבריינים
ראובן לייב
המסעדה, הממוקמת בלב אזור התעשיה של הרצלייה, מקפידה על איכות, שירות ומחיר זול לשפע הקולינרי המוגש בה
ד"ר אברהם בן עזרא
כל יום ביומו, תוך סיכון פגיעה בנפש - מועברים עשרות סמיטריילרים עמוסי כל טוב הארץ, דרך מעברי הגבול בעזה אל ארץ החמאס
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
במאמר קודם מטעם משרדנו דנו בקצרה בתופעה הנקראת "רילוקיישן" – העתקת מקום המגורים למדינה זרה, ועמדנו בקצרה על החשיבות בהיוועצות עם יועץ מס הבקיא בתחום, בטרם ביצוע מהלך זה. במאמר זה נלך צעד אחד קדימה ונדון במצב בו כבר בוצע הרילוקיישן, וכעת החליט אחד מבני הזוג לחזור חזרה ארצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il