התפתחות הטכנולוגיה בעשור האחרון גרמה לתאוצה בכל הקשור בתקשורת ובעולם הידע. הידע הגלום במאות טריליוני דפי האינטרנט הינו גלוי וזמין לכול וכל מי שיש לו גישה למחשב ולאינטרנט יכול לקבל מידע על כל נושא בעולם שקיים כיום. התפתחות זו גרמה למהפכה של ממש שזוחלת ומשחרת אל פיתחנו בעיקר בכל הקשור למערכת החינוך. המורה שהיה עד לפני מספר שנים מקור הידע עבור כולנו, כל אחד בתחומו ובמקצועו, מאבד את מקומו בחברה כמקור ידע וכמלמד ידע, ובהשראת מהפכת הטכנולוגיה וזמינות הידע הופך להיות מנחה ומנטור במקום. כתוצאה מאיבוד מקומו של המורה כמקור ידע, ההערכה והכבוד בהם זכו המורים בעבר, נעלמו ופינו מקומם לחוסר הערכה וחוסר כבוד הן מצד ההורים והן מצד התלמידים.
במשך שנים ארוכות ניסו להטמיע מיחשוב ותקשוב במערכת החינוך ללא הצלחה רבה, החל בפרויקט המח"ר בסוף שנות התשעים, דרך מעבדות המיחשוב בבתי הספר ועבור בעשרות תוכניות שניסו להדריך את המורים וללמדם עכבר ומקלדת. הגדילה לעשות אינטל בפרויקט חמש-שנתי של "לימוד לעתיד TEACH TO THE FUTURE" במסגרתו לימדו 20,000 מורים שימוש במחשבים, אך לרוע המזל מחשבים לא נתנו להם, והמורים די מהר חזרו לשימוש בלוח וגיר. הדבר דומה לילד בחופשה, שבמהלכה מנסים ללמד אותו לרכב על אופניים, אך עם הגיעו הביתה בחזרה, אין לו את הכלי לרכב עליו.
נתון דמוגרפי מעניין הוא שבמערכת החינוך היסודי בקרב המגזר היהודי, 99% הן מורות. נכון הוא שבמגזר היהודי ברוב בתי האב יש מחשבים, אבל המורה היא תמיד "אחרונה" בבית לשימוש במחשב, אחרי הבעל ואחרי הילדים.
תפקיד המורה אינו מתחיל ומסתיים בכיתה או בבית הספר, כל מורה ומורה פועלים במשך היום בכיתה אחת או יותר, הם פעילים בחדר המורים וכמובן מכינים בבית את המצגות לשיעורים הבאים ובודקים את המבחנים ומתקשרים עם תלמידים והוריהם באמצעות הדוא"ל, אם מתאשר להם. המחשב הוא כלי עבודה נחוץ במערכת החינוך למורים, לא פחות מכל עובד במגזר העסקי. שם, אין בעל תפקיד אחד שלא מחובר למחשב, החל מפקידת הקבלה ועד אחרון המנהלים בצמרת. אין מנהל אחד שיואיל לקבל פקידה זוטרה ללא ידע במיומנויות ניהול ידע ודואר אלקטרוני במחשבים.
כבר ב-1999, ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, סיפר בספרו "עסקים במהירות המחשבה הדיגיטאלית" על סיפורי הצלחה מדהימים שקרו למורים ותלמידים במדינות וערים בהם נתנו למורים מחשבים לשימוש בכיתות. על-ידי שימוש במחשב בכיתה, המורה יכול להעביר חומר בצורה ויזואלית, להעביר חומר בצורה סדורה ומובנת ולחבר את התלמידים לעולם החיצוני באמצעות האינטרנט ולבקר עמם בכל מקום בעולם, אם באמצעות "גוגל ארץ" (Google Earth) או לקפוץ לביקור ב"מוזיאון הלובר" בפאריס. לא בכדי סיסמת הסלוגן של מיקרוסופט בשנות התשעים הייתה: "לאן אתה רוצה ללכת היום?"
בניסוי שנעשה לאחרונה בערים ירוחם, ערד ובאר שבע, שבדק את השפעת הכנסת המחשבים הניידים לתוכנית הלימוד בכיתה, התברר כי לא רק המורים השתנו, גם התלמידים נעשו קשובים יותר, מרוכזים יותר וכמות ההפרעות בכיתה ירדה בעקבות השימוש במחשב ובמצגות בכיתה. נתון נוסף שעלה בניסוי הוא שהשימוש באתרי בית הספר, בפורומים ובתקשורת מול התלמידים עלה בצורה מהותית. זאת ועוד, השימוש בנייר פחת בצורה משמעותית, עניין שהיה מקובל קודם לשימוש במיזכרים ובניירת פנימית לחלוקה בין המורים מטעם ההנהלה מהמחוז ועד לבית הספר- השפעה "ירוקה", אם תרצו, על בית הספר ותוכנית החינוך.