עונת הנסיעות כבר בפתח, והתייר הישראלי המצוי שובר את הראש כיצד יוכל ליהנות הפעם מנופש שונה מזה שהורגל אליו בעבר. כזה שלא יזיק, יתר על המידה, לכיסו המצומק, וכזה שלא יצטרך לשבור יותר מדי את הראש בתיכנונו.
בהנחה שעדיין לא טעם את טעמו של שייט-חופים, מומלץ לתייר שלנו לבחור בו. יתרונו הגדול נעוץ בכך שבעת ובעונה אחת יש בשייט כזה הכל בכל מכל כל: גם מלון-צף מפואר, גם ארוחות כיד המלך, ללא כל הגבלה; גם קניות אטרקטיביות, גם שחייה וספורט, וגם בידור ושעשועים למכביר. ואם לא די בכל אלה - יוכל התייר המפונק שלנו גם להגיע לחופים אכזוטיים, שבהם יינתן לו לעשות כאוות נפשו.
שייט-חופים הוא נופש אידיאלי למשפחה עם ילדים. בשיטת "הכל כלול", המאפיינת שייט שכזה, יוכלו הזאטוטים לעשות כאוות נפשם, מבלי להטריד, יתר על המידה, את הוריהם, כשיזכו על גבי הספינה גם לפעילות חברתית וספורטיבית מודרכת. כל זאת בזמן שההורים יהיו עסוקים, אותה שעה, אף הם, במגוון של פעילויות למבוגרים, כמו ריקודים, הימורים, שחייה, בידור, או סתם צפייה בהצגות.
כללי יסוד מי שאכן מבקש לבחור בנופש שכזה בקיץ הנוכחי, כדאי שישית את ליבו למספר כללי-יסוד: מעל לכל מומלץ לו שלא להתפתות, חלילה, לשייט על ספינה קטנה, שאולי מבטיחה הרים וגבעות, אבל בסופו של דבר גורמת למפח-נפש. ספינה קטנה, מתחת לקיבולת של 2,000 נוסעים על סיפוניה, איננה יציבה די-צורכה. היא עלולה להתנדנד מצד לצד ולגרום לתייר התמים שלנו מחלת-ים, הכרוכה בבחילות ובהקאות. ומה שחשוב לא פחות, אין בה, בדרך כלל, התנאים המיוחדים, הדרושים לרווחת הנוסע. רק ספינה גדולה ומרווחת, שאין בה צפיפות-יתר, הן בתאים והן בסיפונים; שיש בה מיזוג-אויר תקין בתא המגורים ואיטום מוחלט מפני חדירת מים - רק ספינה כזו תמנע את הפיכתו של נופש הגון בגן-עדן לגיהנום עלי ים.
לשמוע המלצות אשר על כן, חיונית מאין כמוה היא בחירתה של חברת-שייט ראויה. בכל מקרה, מומלץ לשמוע המלצות של חברים ומכרים, בעלי ניסיון, שכבר הפליגו, כמו גם להתייעץ עם סוכן הנסיעות. מנסיוננו העצמי אנו יכולים להמליץ בכל פה על שתי חברות-שייט, הגדולות מסוגן בעולם ל"קרוזים" שכאלה. שתיהן, אגב, בבעלותם של אילי הון ישראלים. הראשונה היא ה"קרנבל קרוז", שבבעלות משפחת אריסון (מיקי, אחיה של שרי) והשנייה היא ה"רויאל קריביין", שבבעלות משפחת האחים עופר (סמי, יולי ועידן). בחירה באחת משתי החברות, עתירות הניסיון והמתחרות זו בזו, היא ערובה לביטחון, לרווחה ולהנאה מלאה מן השייט. לעומת זאת יש להיזהר מבחירתן של ספינות ישראליות קטנות (שמפאת כבודן לא ננקוט בשמן), שאינן ממלאות תמיד אחר התנאים האלמנטריים הדרושים ושהתלונות עליהן הן מפה ועד להודעה חדשה.
חשוב מאוד לברר מהו מסלול השייט והאם פוקדים במהלכו חופים שניתן לרדת בהם, או שמרבית ההפלגה או כולה היא על סיפון הספינה. מניסיוננו נוכל להמליץ על שני יעדים אטרקטיביים ופופולריים ביותר: שייט לאיים הקריביים ושייט לצפון-אירופה, מסקנדינביה לרוסיה. מי שמוכן להסתפק בשייט לשמו, מבלי לרדת מן הספינה בנמל העגינה, יוכל ליהנות משפע העינוגים המזומנים לו: בריכות שחייה, פעילות ספורטיבית, משחקי חברה, הצגות, סרטים, להקות-בידור, קזינו, חנויות עם מותגים בינלאומיים, ומה לא.
ישראלים וזרים חשיבות מכרעת יש לבחירת תא המגורים, הנקבע בספינה גדולה לפי 12 קטגוריות. ככל שהתא מרוחק יותר מבטן האנייה (שם מתגורר הצוות הסטנדרטי ושם גם מצויים המטבח וחדרי התחזוקה) - כך עולה התשלום עבור שבוע הנופש, והוא ינוע בדרך כלל בין 1,500 ל-5,000 דולר לתא (המיועד לזוג). התאים היקרים נמצאים על הסיפון הגבוה והזולים על הסיפון הנמוך.
כדאי גם לברר, באמצעות סוכן הנסיעות, את ההרכב החברתי הצפוי בשייט: מהי קשת הגילים של המפליגים, האם רובם ישראלים, או אזרחים זרים. אנחנו מכירים ישראלים לא מעטים המבקשים דווקא את החברה הישראלית בשייט, ולעומתם יש כאלה שדווקא מבקשים לברוח מהם, לפחות בימי השייט.
לשייט החופים יש מספר יתרונות על פני סוגי נופש אחרים. הבוחר בו אינו נזקק, למשל, להוצאות הכרוכות בלינה במלונות, בארוחות בהם או במסעדות, בשכירת רכב לצורך טיול, בבחירת יעדי הנופש, בהתרוצצויות מאתר לאתר, בסחיבת מזוודות, בקניות בחנויות, בבידור, בתכנון יעדי הנופש ובהשגחה על הזאטוטים. הרי כל אלה כבר כלולים, ממילא, במסגרת השייט על ספינת התענוגות.