X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה כי אלפיים שנים שבהם היינו נרדפים ניוונו את חושי ההישרדות שלנו כלאום עצמאי, לאום שחייב לעתים להיות אכזרי כלפי שכניו והדרך היחידה למצוא את אותה אכזריות הינה לחזור אל הישראליות הנזנחת
▪  ▪  ▪

רק לאחרונה, כעשר שנים לאחר יציאתו לאור, הזדמן לי לקרוא את ספרו של אלי עמיר 'אהבת שאול' והוא העלה בפני שתי סוגיות חשובות הקשורות זו בזו. אך תחילה לאלה מביננו שלא קראו את הספר אספר בקצרה כי מדובר בסיפורו של שאול, ספרדי דור שביעי בארץ אשר פוגש בחיה, ביתם של ניצולי שואה בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת. הם מתאהבים אך הוריה של חיה מתנגדים ליחסיה עם שאול ובאמצעות רגשות אשמה גורמים לחיה לעזוב את אהוב לבה ולהתחתן עם בחור אשכנזי ומסודר שהוריה ייעדו לה, החלטה שגורמת לה ולשאול אומללות גדולה עד סוף ימיהם.
על אהבה כאהבת שאול כתב בעל שיר השירים: הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, הִנָּךְ יָפָה-עֵינַיִךְ יוֹנִים, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ; שַׂעְרֵךְ כְּעֵדֶר הָעִזִּים, שֶׁגָּלְשׁוּ מֵהַר גִּלְעָד. שִׁנַּיִךְ כְּעֵדֶר הַקְּצוּבוֹת, שֶׁעָלוּ מִן-הָרַחְצָה: שֶׁכֻּלָּם, מַתְאִימוֹת, וְשַׁכֻּלָה, אֵין בָּהֶם. כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתוֹתַיִךְ, וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה; כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ. כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ, בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת; אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו, כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבֹּרִים. שְׁנֵי שָׁדַיִךְ כִּשְׁנֵי עֳפָרִים, תְּאוֹמֵי צְבִיָּה, הָרוֹעִים, בַּשּׁוֹשַׁנִּים. כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, וּמוּם אֵין בָּךְ.
אך בחיה כן היה מום אחד ומום זה הוא הוריה. ידוע כי סיפורים מעין אלה התרחשו במציאות בראשית שנות המדינה, אך עד היום לוקחים להם הורים חרות לנהל את חיי ילדיהם בתחומים רבים ומגוונים (לפחות את תחומי הלב הם נטשו כמעט לחלוטין). אבל מדוע בכלל לוקחים לעצמם הורים זכות לנהל את חיי ילדיהם? מן הבחינה המוסרית אין להם שום זכות לכך ואימרת ההורים "אני גידלתי אותך" הינה נבובה וחסרת צידוק מוסרי, הלא כל חתולה תגדל את ילדיה,זהו אינסטינקט של כל היונקים. דומה הדבר לאדם שירצה פרס על כך שהוא נושם.
גם מבחינה הסתברותית, סביר כי בעולם מתפתח החלטות הילדים יהיו 'נכונות' יותר. בעולם בו סבי רכב על חמור וחי בעולם של נקמות דם, אבי נתקל בטלוויזיה רק בשנות העשרים שלו והיה עובד בעל קביעות בחברה ממשלתית ואני כבר חלק מדור המחשב הרי שניסיון חייהם של הבוגרים ממני הוא הרבה פחות רלוונטי מאשר בדורות קודמים. דומה גם שבני אדם אינם לומדים מנסיונם שלהם ולמרות שהם עצמם לא אהבו את ניסיונותיהם של הוריהם לנהל את חייהם, הם עושים לילדיהם את אותו הדבר בדיוק.
אבל אבותינו לא הביאו עמם רק את ניסיון חייהם האישי מן הגלות. הם הביאו בראש ובראשונה את המסורות והמנהגים שהתגבשו במשך מאות ואלפי השנים שבהם חיו מחוץ לארצם. ואם לומר את השם המפורש, הם הביאו איתם את הגלות. עד מלחמת יום הכיפורים שהיוותה קו פרשת מים בנושא זה התביישו רוב הישראלים החדשים במורשת הגלותית, היה להם הרבה יותר נוח לקבל עליהם את הישראליות החדשה והרעננה. מלחמת יום הכיפורים הביאה לתפיסה המוטעית שהישראליות הכזיבה וכך החלה אט אט תנועה חזרה אל הגלותיות, אלא שגלותיות זו מתרחשת תחת מסווה של עצמאות. את תפקיד הפריץ מגלמת היום ארה"ב שמנהיגנו מכל קצוות הקשת הפוליטית אינם מעיזים ללכת לשירותים ללא אישורה ואת תפקיד 'עם הארץ' ממלאים בהצלחה הפלשתינים אשר במקום שהם יפחדו מאיתנו, מפחדים אנחנו מהם.
את הביטוי הטוב ביותר לכך קיבלתי במפגש חברתי שנכחתי בו לפני כשבועיים בו הצעתי לתומי שעל כל קאסם שנופל בתחומי ישראל יפלו חמישה פגזי תותחים באזורים מיושבים ברצועת עזה. תגובת הנוכחים הייתה "יהודי לא יכול לעשות דבר כזה". לא התבלבלתי ופתחתי ספר תנ"ך והראיתי להם את מעללי דוד: "וַיַּךְ אֶת-מוֹאָב, וַיְמַדְּדֵם בַּחֶבֶל הַשְׁכֵּב אוֹתָם אַרְצָה, וַיְמַדֵּד שְׁנֵי-חֲבָלִים לְהָמִית, וּמְלֹא הַחֶבֶל לְהַחֲיוֹת; וַתְּהִי מוֹאָב לְדָוִד, לַעֲבָדִים נֹשְׂאֵי מִנְחָה." (שמואל ב' ח 2).
תשובת חבריי היממה אותי: "הוא היה ממש נאצי".
נראה כי אלפיים שנים שבהם היינו נרדפים ניוונו את חושי ההישרדות שלנו כלאום עצמאי, לאום שחייב לעתים להיות אכזרי כלפי שכניו והדרך היחידה למצוא את אותה אכזריות הינה לחזור אל הישראליות הנזנחת ולזנוח את מטעני הגלות בהם מלעיטים אותנו.

תאריך:  28/06/2008   |   עודכן:  28/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבת שאול
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בוא נקרא לכלב בשמו
מומחה למומחים  |  28/06/08 15:21
 
- אם נחסמת ב ynet
agenda.co.il  |  28/06/08 20:29
2
מוסר התנ"ך
נועם יוסף  |  28/06/08 20:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
גם כיום מקפידה לבני להלך בין הטיפות להימנע מכל אמירה משמעותית. הנסיכה לעולם לא תפר הבטחות, מאחר שגם אם נטרח לא נוכל לדלות מדבריה אמירה מחייבת שעלולה להתפרש כהבטחה
עו"ד יוסי דר
מדוע ציפי לבני העדיפה שני אנשים כל כך חיוורים ודהויים לשתי המשרות הקריטיות הללו? הייתכן שהיא לא מבינה ששולחן העבודה של השגרירים שלנו באו"ם ובוושינגטון הוא אולפן הטלוויזיה? הייתכן שהיא לא מודעת לכך, שאולפן הטלוויזיה - מה לעשות - משדרג את משקלו של אדם בשיגרת העבודה שלו?
אריה אבנרי
לא אמרת מילה אחת בגנותו האישית של ראש הממשלה בעל המוסר הרקוב ולא זעקת על השחיתות השלטונית המפלצתית    מכתב פומבי אל ראש האופוזיציה, חבר הכנסת בנימין נתניהו
יצחק ג'קי אדרי
בספטמבר 2008 תימדד החברה הישראלית בשאלה: האם נמשיך בדפוסי העסקת עובדים בעבדות מודרנית, ובהעסקה פוגענית של אלפי עובדים שיובילו אותנו לעולם השלישי?
אהרון שחר
דפוס הרפיסות הפתולוגית של ישראל בתחום עסקות חילופי חטופים מתדרדר עד כדי שבירת כל שיאי האבסורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il