X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשפחות מרגישות ובצדק כמרומות. שנתיים ימים של היעדרות יקיריהם לא הספיקו להן, בהכרח היה צריך גם לענות אותם, לייסר אותם ולהביא אותן עד שבירה?!
▪  ▪  ▪

אם משפחות החטופים מרגישות מרומות, אין אלא לקבוע שזהו קלונה של ההנהגה. תהיינה הדעות אשר תהיינה לגבי עסקה כן או לאו, אך דרך הייסורים שעברו המשפחות עד היום היא ההוכחה שלית דין ולית דיין. טענתי פעמים רבות ועדיין אני מחזיק בדעתי שכל תהליכי קבלת ההחלטות בנושאים של ביטחון לאומי הם קלוקלים, בלשון המעטה. כל ניסיונות המנהיגים, מכאן ומכאן, לטעון למיסוד תהליכי קבלת ההחלטות לא יצליחו לבלבל את המציאות. התוצאות מונחות בפנינו כאילו מעידות על האנדרלמוסיה הפוקדת את קברניטי המדינה מזה כעשרים שנה.
כל מי שצפה בטלוויזיה או קרא בעיתון בימים האחרונים לא יכול היה שלא להתרגז על קהות החושים של המנהיגים בפרשת החטופים. מאוד יתכן שהחטופים יחזרו הביתה, אך יש לתת את הדעת על המשפחות האומללות הצריכות לשכנע את השרים להצביע על עסקת השבויים. המשפחות ביקשו לסיים את גיהינום אי-הוודאות בהחלטת ממשלה, לכאן או לכן. נכון שהמשפחות רוצות, וזו זכותן הבלתי ניתנת לערעור, לדרוש את יקיריהם בחזרה מאותם המקומות שמדינת ישראל שלחה אותם. למנהיגים החובה לשקול את כל השיקולים האפשריים ולקבל החלטה. אפילו את המינימום הזה הם לא עשו.
על-פי הרקורד של ממשלות ישראל בשנים האחרונות לא תהיה זו הפרזה לטעון שלרוב השרים אין כלל מושג במה הדברים אמורים. המידור כאילו מטעמי ביטחון הוא מפלט למניפולציות כאלה ואחרות. מה יחליט שר זה או אחר כאשר לראשונה הוא שומע את הדברים בישיבת ממשלה? האם יש לו ולו סיכוי של 1% להשפיע או שדבריו יילקחו בחשבון ברצינות?
פורסם שראש המוסד, מאיר דגן, וראש השב"כ דיסקין מתנגדים לעסקה והשפעתם על מקבלי ההחלטות רבה ביותר. ומה חדש בכך? לנוכח העובדה שבשנים האחרונות אין מנהיגים בישראל המוכנים לקחת אחריות על מעשיהם, אין להתפלא מן ההשפעה המאגית כמעט של שני ראשי שירותי הביטחון. מנהיגים לעולם חייבים להקשיב, לשכלל ולשקול את המידע המגוון, אך לבסוף הם חייבים להחליט על-פי מיטב הבנתם. לכן הם נבחרו למשול ולא להיות המוציאים לפועל של גורמים ביטחוניים ומדיניים בכירים ככל שיהיו.
לא הכול ניתן לומר למשפחות. כל בר-דעת מבין היטב שינם נושאים רגישים ביותר שהם נחלת העוסקים בדבר. עם זאת, אסור להסתתר מאחורי הסודיות כדי להוליך בכחש את המשפחות הדואבות.
ישאל כל איש סביר, למשל, האם זהו קוד התנהגות אנושי להודיע בטלפון למשפחות שצה"ל החליט להעביר את תיק שני החטופים שבלבנון לעינו של הרב הצבאי הראשי כדי שזה יקבע סופית ששני החיילים שלנו הם חללים? אפילו במצבים הרבה פחות קשים, נוהגים בדרך כל אדם סביר, שולחים קצינים או מומחים אחרים כדי לשוחח עם המשפחות. הטלפון הוא האמצעי להודעות כה קשות? היכן נעלמה הרגישות האנושית, כדי לא לומר השכל המינימלי?
המשפחות מרגישות ובצדק כמרומות. שנתיים ימים של היעדרות יקיריהם לא הספיקו להן, בהכרח היה צריך גם לענות אותם, לייסר אותם ולהביא אותן עד שבירה?!
כל מי שסבור שנושא אחריות המנהיגים ברור ונהיר להם, מצפה לו הכזבה רבתי. המערכות מתנהלות מתוך אינרציה, ללא התערבות ממשית של המנהיגים. כל אחד פועל על-פי דפוסיו. אין הרמוניה, אין תבניות חשיבה מעוגנות, אין דיונים ענייניים. הכול אלתור אחד גדול.
ודאי המסנגרים בכל מחיר על המנהיגים של היום או של אלה מאתמול יעמדו על הרגליים ויטענו שהכול הבל הבלים. לכל אלה מומלץ ללכת ולבדוק את ערימות הניירות שנערמו בוועדות החקירה השונות. שום דבר לא נשתנה, שום פעולה בלתי צפויה לא בוצעה, שום מנהיג לא פעל אחרת. כואב, מצער, מדכדך.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי, וסטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  30/06/2008   |   עודכן:  30/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קלונה של הנהגה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מדינה שיש עמה קלון
מומחה למומחים  |  30/06/08 11:57
2
עם ישראל מרומה
מרק טווין  |  30/06/08 14:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מה ערכם של פסקי דין הגוזרים שנות מאסר ארוכות? מי מתייחס אליהם? מה הטעם בדיונים הריקים? ואם מערכות המשפט ואכיפת החוק היו לחוכא ואיטלולא בכל הנוגע למחבלים, מה תעשה המדינה כשהדבר יגלוש לפושעים מן השורה?
איתמר לוין
הכסף הגדול באמת שנגבה מהצרכנים בישראל בלי שתהיה להם שום אפשרות מעשית להשוות מחירים, איננו בבנקים אלא בחברות הסלולר. כמה דוגמאות ותמיהות בצדן
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
למה לפחד מהליכי חקירה והגשת כתב אישום פלילי של מס הכנסה בגין מחדלים שבוצעו על ידכם בעבר? למה לא לישון בשקט בלילה בגלל טעויות עבר? שהרי, יש בנמצא אפשרות לתקן את המעוות ולכפר על שנעשה, על טעויות ומחדלי העבר, ככול שהמדובר בעבירות מס
יהונתן דחוח-הלוי
חיזבאללה וחמאס הפכו למעשה לארגוני טרור בינלאומיים בחסות אירן    מדובר בשלוחות אירניות המפתחות תשתית טרור חשאית במערב, אשר עלולה לשמש את אירן בעימות הנראה כבלתי נמנע נגד העולם החופשי
איתן גנור
אם הבעיה העיקרית במערכת השלטונית היא הקשר הון שלטון, הרי שגאידמק מביא זאת לשיא חדש, הון שרוצה שלטון, עכשיו בדילוג על שלבי ביניים. אם זה יתממש לא נשמע על מעטפות כסף שמועברות מבעלי הון לאישים בשלטון - זה יהיה מוטבע בחוקים ובהתנהלות המערכות השלטוניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il