X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תפישת האחר של הפילוסוף הצרפתי התקבלה בהתלהבות בעולם המערבי ומעצבת מאז גם את חיינו בישראל, אך אנו עדיין הרחק מאחור
▪  ▪  ▪

תחילה תרגיל מחשבתי: דמייני עצמך פורשת לחדרך במלון בפריז באמצע הלילה. את פוסעת לבדך במסדרון החשוך. קולות משונים נשמעים מאחורי אחת הדלתות ומעוררים את סקרנותך. אינך מתאפקת ואת כורעת על ברכך אל חור המנעול וצופה במתרחש. שלוש דמויות יושבות שם סביב שולחן ומשחקות קלפים. הם חבושים כובעים ססגוניים ואחת לכמה שניות קם אחד, עומד על השולחן ושותה כוסית. כל תשומת לבך מופנה עתה אל הנעשה בחדר, את שוקעת במחשבות, מנסה לפתור את המסתורין ובוחנת בריכוז רב כל מידע חדש הנחשף לעינך הסקרנית. כך במשך כמה דקות. דמייני את הסיטואציה.
ועכשיו נסי לדמיין את התגובה האינסטינקטיבית שאת מרגישה ברגע ששמעת קול מאחורייך, הסתובבת וראית צללית אדם בחשיכה, עומד מולך ואת רוכנת אל חור המנעול.
בתוך חלקיק שנייה התרוקנו מחשבותייך מהנעשה בחדר ואת נזכרת בגופך ובתנוחתו עכשיו. עוד לפני שאת חוזרת לעשתונותיך מציפים אותך מבוכה, בושה, פחד ומועקה. עוד לפני שמתברר אם הדמות אכן תפשה אותך - מחשבותייך כבר מצויות בממד אחר. יתכן שתגלי שהייתה זו רק אשליה מתעתועי האורות והרחשים במסדרון החשוך - אך זה יקרה רק אחרי המעבר החד, בלא שליטתך, למודעות אחרת - המודעות עבור האחר.
זוהי אחת מדוגמאותיו הפיקנטיות של ז'אן פול סארטר השובב, לדעת רבים גדול הפילוסופים במאה העשרים. במרכז תורתו האקזיסטנציאליסטית עומדת החלוקה של הנפש לשלושה מרכיבי תודעה שונים: המודעות כפי שאנו תופסים אותה, המודעות העצמית התת הכרתית והמודעות עבור האחר - גם היא חבויה ואינה נגישה. קול תת הכרתי סיקרן אותך והזמינך אל חור המנעול. מודעותך אפשרה לך להבין את משחק הקלפים. המודעות עבור האחר השתלטה עליך לחלקיק שנייה וגרמה לך להביט בעצמך דרך עיניו של האחר. במודעות שלו כפי שאת תופשת אותה - לפתע נראית לעצמך פתאטית.
המודעות התת הכרתית לאחר טבועה בכל אדם. התאוריה של סארטר סחפה את הקונצנזוס בעולם הפילוסופיה והפסיכולוגיה החל מפרסומה בשנות הארבעים. היא כנראה אחד המקורות העיקריים לרנסנס בהומניזם ולפריחת הליברליות התרבותית שמאפיינים תקופה זו, וכן למאבק הגלובלי בנטייתנו הטבעית לשנוא את האחר (גזענות, שיעבוד, לאומנות).
לא רק העיניים של אדם אהוב, גם עיני זר ברכבת מעצבות אותנו. כפי שאנו נגלים לפניו, כפי שאנו מתנהגים, כפי שעמלנו על טיפוח אישיותינו, כך הוא מעצב את תפישתנו שלנו את עצמנו. כשאנו מתעלמים מכך אנו נכנסים לתחום ההונאה העצמית, וסארטר רואה קשר ישיר משם לטיפוח חרדות ולעוולות שהן יוצרות - בעיקר הרס עצמי, אך לא רק. הערבי מפחיד, ההומלס, מפעיל המלגזה, וגם קצת זה העומד לפנינו בתור.
אך את מי זה מעניין? בוודאי לא את חוקרי השב"כ, לא את בנקאי המטרות לחיסול באמ"ן, לא את בעלי חברות כוח האדם, לא את אולמרט, ובטח שלא את אלה שנדחפים לרכבת לפני שהאחר יוצא.

תאריך:  01/07/2008   |   עודכן:  01/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניר ברעם
לא באמת גדלנו, לא מספיק החכמנו, ובעיקר לא למדנו הרבה    היום ברחוב נשמעות בדיוק אותן מילים שנשמעו ב-58': אותן חרדות, אותם סיפורים, אותן שנאות ומבט יהיר ומפוחד בד-בבד על האחר
אדריכל שמאי אסיף
בלי הנגב, ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם. במצב הדברים הנוכחי הולך ומתפתח בציבור החשש שמי שלא יילחם על הקרקע - יפסיד אותה    פחד הוא המניע הגרוע ביותר. אנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה אחרת: אמונה שבכוח שלנו אנו יכולים לעשות את המעשה הנכון ולייצר כאן מקום לכולם
רו"ח שי באטון
הקמת עסק קטן היא אחת הדרכים הפופולריות ביותר להפוך ל"בוס של עצמך"    המשימה של הקמת עסק חדש היא מאתגרת ואינה קלה, אך התגמול עשוי להיות גבוה
אסמא אגבארייה-זחאלקה
'משטר זה שאינו אחד: כיבוש ודמוקרטיה בין הים לנהר (1967 - )', אריאלה אזולאי ועדי אופיר, הוצאת רסלינג    נאומה של אסמא אגבארייה-זחאלקה ב"תולעת ספרים" בערב לכבוד יציאת הספר
איתן אלחדז
גם בין המאמין הכי אמורפי לבין האתאיסט הכי רך, ישנה תהום שחוצה והיא תהום המשמעות: כי גם המאמין שמקבל את האבולוציה ולא מאמין בשום התגלות וסמכות, עדיין חושב שיש משמעות מסוימת לקיום שלנו פה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il