X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם אתם יורשים שמעוניינים להסתלק מן העזבון מומלץ לעשות זאת בהקדם ובטרם חלוקת העזבון בין היורשים, בכדי שההסתלקות תהא תקיפה
▪  ▪  ▪

החוק מאפשר ליורש להכריז כי אינו מעוניין בחלקו בעיזבון, על-ידי ההליך של הסתלקות מירושה או צוואה, אך זאת ניתן לעשות רק במהלך פרק זמן מוגבל ומוגדר שבין מות המוריש ועד מועד חלוקת העיזבון בין היורשים.
אחת הסיבות הנפוצות ביותר בגינן יורשים מסתלקים מזכותם בעזבון היא ניסיון להבריח באמצעות ההסתלקות את נכסי העזבון מעיני הנושים שלהם הם חייבים כספים.
בדרך כלל במקרים כאלה, מדובר בהסתלקות למראית עין, שכן היורש המסתלק מקבל בסופו של דבר את חלקו בעזבון באופן עקיף מאותו יורש שלטובתו הוא הסתלק מן העזבון, ואשר לרוב משתף עמו פעולה מאחורי גבם של הנושים.
נושה אשר מעוניין לתפוס את חלקו של היורש בעזבון, ינסה למצוא דרכים לבטל ולפסול את הסתלקות היורש מחלקו בעזבון. כאן לפעמים מגייס בית המשפט דינים אשר הינם חיצוניים לדיני הירושה, כגון דיני תום הלב ותקנת הציבור, בכדי לפסול את הסתלקות החייב/יורש מן הירושה.
סעיף 6 לחוק הירושה מגדיר את הכללים לפיהם יכול יורש להסתלק מן הירושה. עם זאת היורש אינו יכול להסתלק לטובת כל גורם, אלא רק לטובת בן זוגו של המוריש, ילדיו או אחיו, ולטובת אלו בלבד, וכן, יכול שההסתלקות תהיה לטובת יורש אחד או כמה יורשים ועל-פי היחס שיבחר המסתלק.
הפסיקה קבעה כי אף-על-פי שאין חשיבות לסיבה להסתלקות היורש בחוק הירושה, המועד להסתלקות הינו מעין פרמטר אשר יעיד על כוונותיו "הנסתרות" של היורש להסתלקות. על כן מדגיש החוק וקובע כי המועד להסתלקות הינו לאחר פטירת המוריש וכל עוד לא חולק העיזבון, היינו, לא ניתן יהיה להסתלק מן העיזבון לאחר חלוקת העיזבון בין היורשים.
במידה והמניע להסתלקות היורש מחלקו בעיזבון מקורו בחוסר תום לב, למשל, ניסיון להתחמק מנושיו שלו או מנושיו של המוריש, להם חייב המוריש כספים עוד מחייו, יוכלו הנושים לבקש מבית המשפט לבטל את הסתלקות היורש מן העיזבון מכח העילות של חוסר תום לב ותקנת הציבור.
אפשרות נוספת של נושה לרדת לנכסי חייב שיורש נכסים, הינה הטלת עיקול על העיזבון עקב חוב של היורש. במידה והעיקול הוטל בטרם הסתלק היורש מחלקו בעיזבון, העיקול תקף, והיורש לא יוכל להסתלק מהעזבון לטובת אחרים.
אגב, גם יורש אשר אחד היורשים הסתלק לטובתו מהעזבון, יכול להסתלק אף הוא מחלקו בעיזבון לטובת יורש אחר בכפוף לתנאי סעיף 6 לחוק הירושה.
ניתן גם להסתלק מחלק יחסי מהזכויות בעיזבון ואין חובה להסתלק מכלל הזכויות אשר מגיעות ליורש מן העיזבון. חוק הירושה קובע כי ההסתלקות הנה בלתי הפיכה, וכי לאחר ההסתלקות היורש שהסתלק נחשב כמי שלא היה יורש מלכתחילה, והיורש לא יוכל להתחרט ולחזור בו מהודעת ההסתלקות.
לסיכום – אם אתם יורשים שמעוניינים להסתלק מן העזבון מומלץ לעשות זאת בהקדם ובטרם חלוקת העזבון בין היורשים, בכדי שההסתלקות תהא תקיפה. אם אתם נושים המעוניינים לתפוס זכויותיו של יורש בעזבון בטרם יסתלק מן העזבון, עליכם לפעול במהירות לשם הטלת עיקול על זכויות היורש בעזבון בטרם יחולק העזבון.

הכותבים הינם שותפים במשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - עורכי דין ונוטריון, המתמחה במשפט מסחרי ומיסויי.
תאריך:  02/07/2008   |   עודכן:  02/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגבלותיו של יורש להסתלק מעיזבון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' אלון דהן
הרהורים נוגים על הסוציאליזם שהיה ועל מחיר הקפיטליזם שבהווה
רות פורסטר
ישראל משלמת מחיר יקר על השנור המאוס
עו"ד יוסף פנדריך
רפורמה בועדות המשמעת והאתיקה של לשכת עורכי הדין, אולי תהווה פתח לשינוי אמיתי בדין המשמעתי ותדחק את מקומם של השיקולים הזרים מסדר היום של חבריה
עו"ד אברהם פכטר
בג"צ שליט הוא דוגמא מובהקת לדברים שאמרתי לעיל. לוקחים נושא לא "שפיט" ולא "בגיץ" - ומנסים באמצעותו להשיג מטרה הומניטארית לגיטימית וכואבת, אבל ששייכת לתחום פעולה אחר ולא משפטי
יהונתן דחוח-הלוי
התקשורת הישראלית מצטטת כהרגלה ללא בקרה מתחייבת דוח של ארגון בצלם והפעם על מצוקת המים באיו"ש    בדיקה ראשונית של הנתונים מגלה, סתירות מהותיות בין נתוני דוח זה לדוחות אחרים של בצלם ולנתוני הלשכה הפלשתינית לסטטיסטיקה    שוב צל כבד מוטל על מהימנות דוחות בצלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il