X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעבר ליישומים ארגונים מחייב לא רק את מיקרוסופט אלא גם את שותפיה העסקיים לשנות כיוון ולהתייחס לנושא בצורה שונה באופן מהותי
▪  ▪  ▪

במשך שנים ארוכות, למעשה מאז הקמתה, הצטיינה מיקרוסופט בייצור כלי עבודה טכנולוגיים נוחים ופשוטים להפעלה. כלי התוכנה מבית מיקרוסופט הצטיינו ביחס עלות תועלת מהירים בעיקר בשל האינטגרציה של הכלים עם סביבת התשתית, מהירות ההתקנה, אינטואיטיביות ועוד.
התפקיד העיקרי של מיקרוסופט היה למכור חבילות תוכנה יותר מאשר לדאוג לפתרונות אצל הלקוחות - את המלאכה הזו ביצעו שותפיה הנאמנים של מיקרוסופט שתפקידם היה ליצור אינטגרציה בין הכלים השונים לבין סביבת המחשוב של הלקוח.
לפני כחמש שנים החליטה מיקרוסופט על שינוי אסטרטגי בתפישה - ומחברה שעסקה בתחום כלי ה End Users וכלי תשתית להפוך לחברה שעוסקת גם ביישומים הארגוניים כגון: ERP, CRM, BI ועוד.
שינוי זה הינו שינוי משמעותי ביותר שכן תהליך מכירת רישיונות Excel או Office או אפילו Exchange איננו דומה כלל ועיקר למכירה של כלים עליהם מתבססים פרויקטים משמעותיים וקריטיים בארגון.
מעבר ליישומים ארגונים מחייב לא רק את מיקרוסופט אלא גם את שותפיה העסקיים לשנות כיוון ולהתייחס לנושא בצורה שונה באופן מהותי.
בשנים הראשונות של הופעת כלי ה Dynamics CRM בישראל, הן מיקרוסופט והן השותפים נמדדו על כמות הרישיונות בפועל שנמכרו ולא על פרויקטים מוצלחים שקיימים - ובודאי לא על שביעות רצון של לקוחות. בשנים הראשונות השותפים שהיו רגילים למכור כלי תשתית כמו: Windows Server, Exchange ועוד מצאו כי בעת מכירת פרויקט CRM התמונה שונה בתכלית. מסיבה זו פרויקטים רבים לא הגיעו למיצוי הכלים ולא הגיעו לרמת הציפיות שהשותפים או מיקרוסופט נטעו בקרב הלקוחות.
שותף עסקי שבמשך שנים נהג למכור ולהתקין מערכות תשתית, מצא את עצמו נבוך בעת שהיה צריך להקים פרויקט CRM מלא. היום ברור יותר כי יישום Dynamics CRM איננו דומה כלל ליישום חבילת Exchange או Biztalk או כלי תשתית אחרים אלא דורשים התייחסות רצינית יותר כאל פרויקט IT לכל דבר.
בכל פרויקט IT ישנם שלבים קריטיים שגם ביישום ה Dynamics CRM חייבים לבצעם ללא קיצורי דרך וללא הבטחות ללקוח כי ניתן ליישם את המערכת/פרויקט במספר מועט של שבועות.
מתברר לאחר ניסיון של חמש שנים כי אין פרויקטים של "זבנג וגמרנו", אלא כמו בכל פרויקט IT יש צורך לעבור את השלבים הקריטיים כדלקמן:
  • מינוי צוות מיומן ומקצועי המנוסה בהנעת פרויקטי IT ובעיקר מנוסה ביישום מערכות Dynamics CRM וכן אימוץ מתודולוגיה נכונה של ניהול פרויקט ובכלל זה: מינוי ועדת היגוי, צוותי יישום, הגדרת פרוטוקול עבודה בין הספק המבצע לבין הארגון ועוד.
  • ביצוע תהליך איפיון מפורט ומדויק - שלב זה הינו חשוב ביותר שכן התוצר של שלב זה הינו מסמך (SOW - Scope of Work) המגדיר בבירור מה צריך לבצע, מהו תיחום הפרויקט, הגדרת ישויות מידע, הגדרת מימשקים, הגדרת תצוגות ושולחנות עבודה למשתמשים השונים ולתפקידים השונים בארגון, הגדרת דוחות, הסבות נתונים ועוד. רק לאחר שישי בידנו מסמך זה והמשתמשים אישרוהו נוכל לצאת לדרך.
  • יישום - Customization - הוא השלב בו הספק או המבצע אחראי לתרגם את מסמך ה SOW מהלכה למעשה - דהיינו לבנות את הדרישות כפי שסוכמו לתוך מערכת ה Dynamics ולייצר מוצר המתאים לדרישות הלקוח.
  • תכנות - מאחר ומערכת ה Dynamics CRM מהווה פלטפורמת פיתוח הרי יש צורך בהשלמה ופיתוח של רכיבים שאינם כלולים בחבילה הנרכשת - Vanilla
  • מימשקים - יש לזכור כי מערכת ה CRM איננה אי בודד ולכן במרבית המקרים נדרשים מימשקים רבים בין הסביבה הטכנולוגית של הארגון לבין מערכת ה CRM. חשוב ביותר שלב הגדרת המימשקים והקמתם ע"י צוות פיתוח המיומן למטרה זו.
  • בדיקות - זהו שלב חשוב ביותר שכן ספק יכול להשלים את עבודות התכנות והפיתוח אך התוצר הסופי שיימסר ללקוח יהיה ברמה נמוכה שאינו עונה על הדרישות. שלב הבדיקות מחייב את הספק מצד אחד והן את הלקוח מצד שני לבצע בדיקות מסודרות של התוצרים דבר שיבטיח עליה מסודרת של המערכת לאויר.
  • הסבת נתונים - הכוונה בדרך הסבת נתונים ממערכות ישנות למערכת החדשה. תהליך הסבת נתונים מחייב לא פעם תכנון קפדני ורצוי ע"י בעלי מקצוע מיומנים שהתנסו בתחום הסבת נתונים. הסבת נתונים יעילה ומקצועית מבטיחה שלא יאבדו נתונם בדרך ומבטיחה גם שהנתונים יותאמו למערכת החדשה.
  • התקנה ואינטגרציה - שלב זה מתייחס לכל הקשור להתקנת המערכת שפותחה לסביבה הטכנולוגית של הלקוח. מערכת עובדת במעבדות הספק לא תמיד מותאמת ועובדת בחצרי הלקוח.
  • הדרכה והטמעה - דומה שזה השלב עליו מדלגים מרבית הלקוחות ומתייחסים אליו כלאחר יד. מרבית פרויקטי ה CRM שנכשלים, נכשלים מהסיבה הנעוצה בהטמעה לא מספיקה ולא מתאימה למשתמשי הארגון. לכן חשוב ביותר לתכנן שלב זה בקפידה ולהקציב תקציב אשר יאפשר לבצע זאת בצורה נכונה ומקצועית.
  • תמיכה - עוד שלב חשוב ביותר המסייע להצלחת הפרויקט. שלב העליה לאויר איננו סוף פסוק. יש לתכנן בקפידה את כל תהליך התמיכה במשתמשים הן מיד לאחר העליה לאויר והן לאורך זמן.
  • שירות - תכנון יעיל של השירות יבטיח עבודה רציפה של המערכת ויבטיח שגם בעת תקלות המערכת תחזור לייעודה ותשרת את הארגון והמשתמשים.
לסיכום:
המיתוס שרווח בשוק שיישום Dynamics CRM הינו קל ופשוט ומקביל ליישום Excel או Office התגלה כמוטעה ביותר. ארגונים שהתנסו בהקמת מערכת CRM כמו גם שותפים עסקיים של מיקרוסופט מבינים יותר ויותר שגם שמדובר בכלי מיקרוסופט וגם שמדובר בכלים נוחים ופשוטים יחסית עדיין הטמעתם בארגון הינה פרויקט לכל דבר שאין להקל בו ראש. וכמו בכל פרויקט יש לתקצב אותו בצורה נכונה וללא קיצורי דרך. לכן אינני מאמין למיתוס שניתן ליישם פרויקט CRM (גם אם מבוסס על Dynamics) ב 100 או 200 שעות עבודה. בעיון בשלבים לעיל נראה שגם אם מדובר בארגון קטן עדיין יש צורך בהשקעת זמן ומשאבים מספיקים כדי להצליח.

את המאמרים ניתן לקרוא גם באתר החברה בכתובת: www.widelink-crm.com.
אבי עסיס (M.Sc.) – הינו מנכ"ל WideLink מקבוצת אמן מחשבים בע"מ – המומחים ליישום מערכות CRM ו BI.
תאריך:  22/07/2008   |   עודכן:  22/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
ועדת הכלכלה אישרה חוק העמלות; הבנקים תוקפים, כצפוי    הרפורמה אמורה להקל את נטל העמלות שגובים הבנקים על כל פעולה פשוטה, באינטרנט, במכשיר האוטומטי וכמובן מול פקיד    לדעת מנכ"ל איגוד הבנקים "אין דרך טובה מזו להפוך אותנו לאלבניה"    אולם במדינה המסמלת לדעתו משק לא מתקדם סביר להניח שהבנקים לא מציגים רווח עתק של מיליארד שקל ברבעון כמו בישראל - שרובו מגיע מהעמלות
עמוס שריג
את לימודיי ביסודי סיימתי לפני כ-35 שנים אמנם, אבל הזיכרון אצלי עדיין חד. כזה חד, שאני לא זוכר שמישהו לימד אותי לפני כ-35 שנים על הפרעות שביצעו בבני משפחתי ובבני עדתה של אמי, אבל אני כן זוכר שהייתי צריך גם ללמוד, גם לשנן וגם להיבחן על פרעות קישנב
אריה עמית
הוירטואליזציה גדלה ומשתנה מכיוונים שונים. היא אינה יישום או טכנולוגיה יחידה, אלא אוסף יכולות הממוקדות סביב היכולת להגדלת השימוש במשאבים המשוחררים מאילוצים ומגבלות של תשתייות פיזיות
אפרי הלפרין
היועצת המשפטית לכנסת סוברת שביטול הפנסיה לעזמי בשארה נוגד את חופש הקניין, ולכן יש להימנע מלחוקק חוק השולל ממנו את הפנסיה
תמר הר-פז
התמר היה מזוהה עד כדי כך עם ממלכת יהודה, שבמטבעות הרומיים שהוטבעו לאחר הכרעת המרד צויר עץ דקל כדי לציין את "יהודה השבויה", ולידו ניצב הליגיונר הרומאי הכובש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il