X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתברר שהרחק ממוקדי הרייטינג חיה ונושמת תרבות אמיתית, שלעיתים חשיבותה נמצאת ביחס הפוך לגודל האולמות והקהל: שלושה קונצרטים קטנים ותרבות גדולה
▪  ▪  ▪

בזמן ש"תרבות" נתפסת באמצעי התקשורת בארץ כמילה נרדפת לבידור, ואפילו פסטיבל ישראל אינו זוכה בה לסיקור ראוי, מי בכלל מתעניין בקונצרטים צנועים שמתרחשים במקומות, שרוב הציבור מעולם לא שמע עליהם? כי זאת יש לדעת: מוזיקה בימינו היא "כוכב" שזה עתה נולד, וההוא, נו, איך קוראים לו? בטהובן - זאת מוזיקה קלאסית, כלומר, משהו שולי, המיועד למיעוט קטן ובלתי חשוב, סנובי, מיושן ומיותר. אלא מתברר, שהרחק ממוקדי הרייטינג חיה ונושמת תרבות אמיתית, שלעיתים חשיבותה נמצאת ביחס הפוך לגודל האולמות והקהל.
"פופ" בן חמש-מאות שנה
מקום אחד כזה הוא מנזר "אחיות ציון" בעין-כרם, פנינת ירושלים. מדי פעם, בצהרי שבת, אפשר להאזין שם לקונצרטים, שתוכניותיהם מעניינות ובלתי שגרתיות. על-פי-רוב המוסיקאים הם ישראלים. באחד הקונצרטים במנזר השלו והיפה ניגנו חברי אנסמבל "איל פסטדור פידו" - מרינה מינקין בצ'מבלו, אורי דרור בחליליות ואלכסנדר פיין באבוב ובסון בארוקיים. המוזיקה האיטלקית והצרפתית מן המאה השמונה עשרה שניגנו לא הייתה אוסף יצירות סתמי, אלא תוכנית שהציגה לקהל הנלהב קשר הדוק והשפעה הדדית בין שתי תרבויות מוסיקליות אדירות. השלושה ניגנו ברמה טכנית ואומנותית גבוהה מאוד, כאשר מרינה מינקין הייתה החוליה המקשרת והמאחדת בין אורי דרור הסולידי והנוטה לאיפוק צרפתי, ואלכסנדר פיין, בעל המזג החם, האיטלקי ממש, שהצטיין במיוחד בנגינה וירטואוזית בבסון.
באותו מקום שמעתי עוד קונצרט מעולה, "זכרון מתוק - שנסונים פריזאיים של המאה השש עשרה". רינת גולדברג שרה בסופרן הקליל שלה שירי "פופ" מלפני חמש מאות שנה. בועז ברנאי, בחליל רנסאנס שבנה בעצמו, ואיתן הופר בלאוטה לא רק שליוו אותה בהתלהבות, אלא גם ניגנו יצירות כֵליות, הבנויות על אותן המנגינות.
בזמנים הרחוקים של המאה השש עשרה, בלי רדיו ואפילו ללא ארוויזיון, השירים הנפלאים האלה חצו את גבולות צרפת והיו ללהיטים גם בספרד ובאיטליה. מדהים להיווכח עד כמה שירים עממיים אלה, שנכתבו לפני כ-500 שנה, הם יפים ומתוחכמים מבחינה מלודית וקצבית. ההשוואה לפזמונים עלובים של היום - שמושמעים בליווי שני אקורדים בגיטרה חשמלית ושביצועם אינו נזקק לקול מפותח או לשמיעה מוסיקלית, ובלבד שיישמעו בעוצמה המחרישה אוזניים אפילו בעיר הסמוכה - עצובה למדי.
מוזיקה בזוגות
הקונסרבטוריון שליד האקדמיה למוזיקה בירושלים קיבל לפני כמה שנים בנין חדש ויפה, ובו אולם הקונצרטים על שם נבון. אין כל פרסום חיצוני על תוכניותיו, ועל-כן רק אנשים הקשורים לאקדמיה יודעים עליהן. חבל. באחד הקונצרטים ניגנו צמד פסנתרניות: גבי טלרוזה ומרינה פרידמן, שכל אחת מהן סולנית בפני עצמה. למרות שרק לפני כשנה הן התחילו להופיע ביחד, התיאום ביניהן כל כך טוב, עד שהן נשמעות כצמד ותיק. את ארבע היצירות בתוכנית אפשר לחלק לשני זוגות: רומנטיקת המאה ה-19 ומוזיקה של המאה העשרים. הפסנתרניות ניגנו את הסונטה לשני פסנתרים של שומאן בחום, בהתלהבות ובחופש הראויים, בלי לגלוש ולו פעם אחת לרגשנות. הסונטה מאת ברהמס ידועה יותר בגרסתה לרביעיית הפסנתר ובתזמורו המפורסם של ארנולד שנברג. מעניין שבפרק האינטרמצו של ברהמס, שכל חייו אהב את שומאן ואת אשתו קלארה אהבה ללא גבול, השתמש ברהמס במנגינה מהסימפוניה הרביעית של שומאן, שהוצפן בה שמה של קלארה. יצירה מונמטלית זו, עם פרק הסיום הסוחף בסגנון הונגרי-צועני, נוגנה מצויין מכל הבחינות. חבל רק, שאולם "נבון" מעט קטן מדי מכדי להכיל כראוי את עוצמת הצליל של הצמד הזה.
יצירת-מופת תחת הכיבוש הנאצי
הגורם המקשר בין שתי היצירות האחרות שבתוכנית הוא מלחמת העולם השניה. המלחינה הישראלית, אירנה סבטובה, שכמו שתי הפסנתרניות היא ילידת ברית-המועצות לשעבר, כתבה מוזיקה אקספרסיוניסטית חזקה ומרגשת. תגובת הקהל הייתה נלהבת ובצדק. הוריאציות על הנושא של פגניני, מאת הענק הפולני ויטולד ליוטוסלבסקי, נכתבו בורשה בשנות הכיבוש הגרמני, כאשר ליוטוסלבסקי וחברו הטוב, אנג'יי פאנופניק (מלחין בפני עצמו) התפרנסו מנגינה על שני פסנתרים בבית הקפה "אמנות ואופנה". מאז, היצירה המבריקה הזו היא אבן-הבוחן לכל הרכב של שני פסנתרים. קשה למצוא יצירה מוצלחת יותר להפגנת וירטואזיות. גבי ומרינה ניגנוה מצויין והיו בהחלט ראויות לתשואות הקהל. קשה להאמין, שהיצירה הזאת, המלאה שמחת-חיים, נכתבה בתקופה כה איומה, כשחייו של המלחין היו בסכנה מתמדת!
וכך, באולמות קטנים, כאילו בשוליים, נמצא המרכז האמיתי של העשייה המוסיקלית בארץ. שם לא שולט הרייטינג אלא אומנות נקייה, שאינה גולשת לבידור זול. מחיאות כפיים מגיעות למוסיקאים אלה, שבלעדיהם אנו עלולים להשתלב באמת במזרח התיכון.

דניאל פרדקין הוא כנר, מורה לכינור בארוק באקדמיה למוזיקה בירושלים, ולשעבר אחד הכנרים המובילים בתזמורת הסימפונית ירושלים.
תאריך:  22/07/2008   |   עודכן:  22/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל אהרוני
תופעה: יותר ויותר חברות במשק מבקשות לערוך בדיקות חיצוניות על דרך הטיפול של עורכי הדין המסחריים המנהלים בעבורן ענייני כספים ותביעות    פגיעה באמון? חדירה לפרטיות? הנבדקים דווקא מברכים: "הביקורת מוחקת את הרושם שהשאירו כמה תפוחים רקובים
עו"ד יוסי דר
לכבודו ביקורו של ראש ממשלת בריטניה בישראל, הוכנה עבורו הופעה של מקהלת הכנסת    רק מה? חברות הכנסת לא הורשו לשיר כדי לא לפגוע ברגשות חברי הכנסת החרדים    כדי למנוע את המבוכה המטופשת הפתרון היה פשוט: לוותר על הגימיק וזהו
אבי עסיס
מעבר ליישומים ארגונים מחייב לא רק את מיקרוסופט אלא גם את שותפיה העסקיים לשנות כיוון ולהתייחס לנושא בצורה שונה באופן מהותי
דרור מרום
ועדת הכלכלה אישרה חוק העמלות; הבנקים תוקפים, כצפוי    הרפורמה אמורה להקל את נטל העמלות שגובים הבנקים על כל פעולה פשוטה, באינטרנט, במכשיר האוטומטי וכמובן מול פקיד    לדעת מנכ"ל איגוד הבנקים "אין דרך טובה מזו להפוך אותנו לאלבניה"    אולם במדינה המסמלת לדעתו משק לא מתקדם סביר להניח שהבנקים לא מציגים רווח עתק של מיליארד שקל ברבעון כמו בישראל - שרובו מגיע מהעמלות
עמוס שריג
את לימודיי ביסודי סיימתי לפני כ-35 שנים אמנם, אבל הזיכרון אצלי עדיין חד. כזה חד, שאני לא זוכר שמישהו לימד אותי לפני כ-35 שנים על הפרעות שביצעו בבני משפחתי ובבני עדתה של אמי, אבל אני כן זוכר שהייתי צריך גם ללמוד, גם לשנן וגם להיבחן על פרעות קישנב
רשימות נוספות
זואולוגיה פוסט-מודרנית   /  דפנה שמורק-נתניהו
האירים הבינו טוב מאוד  /  יואל לוריא
איזה "סטנדרטים" ואיזה "מקצועיים"  /  בועז מושקוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il