X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אם נדמה היה בשנים האחרונות שמשרדי הפטנטים איבדו את הרסן ונותנים פטנט לכל מבקש, נדמה כי המגמה כיום היא להקשיח את הבחינה ולעמוד על מילוי כל הקריטריונים לכשירות לפטנט
▪  ▪  ▪

תמיד ידענו שהראש היהודי ממציא פטנטים, אבל בימים אלה ניתנה הוכחה מספרית לכך. נתונים סטטיסטיים שפרסם משרד הפטנטים האמריקני בחודש מרס השנה מגלים כי ישראל מדורגת במקום ה-15 ברשימת המדינות הרושמות פטנטים בארה"ב, ובחישוב המביא בחשבון את מספר הפטנטים ביחס למספר התושבים בכל מדינה, ישראל מדורגת במקום ה-9.
מתוך 4,222,954 פטנטים שנרשמו בשנת 2006 בארה"ב, יותר ממחצית נרשמו ע"י אמריקנים (2,460,775). יפן מדורגת במקום השני עם 692,181 פטנטים, גרמניה שלישית עם 304,161 פטנטים, בריטניה רביעית עם 126,663 פטנטים וצרפת חמישית עם 113,969 פטנטים. אחריהן, בסדר יורד, ממוקמות קנדה, טיוואן, שוויץ, דרום קוריאה, איטליה, שבדיה, הולנד, אוסטרליה, בלגיה וישראל הממוקמת במקום ה-15 עם 15,641 פטנטים.
בחישוב לפי מספר התושבים בכל מדינה, לארה"ב 8,095 פטנטים למיליון נפש, שוויץ שניה עם 7,605 פטנטים למיליון נפש, יפן שלישית עם 5450 פטנטים למיליון נפש, שבדיה רביעית עם 4,390 פטנטים למיליון נפש וגרמניה חמישית עם 3,709 פטנטים למיליון נפש. אחריהן, בסדר יורד, ממוקמות טייוואן, קנדה הולנד וישראל, הממוקמת במקום התשיעי, עם 2,234 פטנטים למיליון נפש.
נתונים אלה מתאימים גם לנתונים שפרסם בעבר הארגון העולמי לקנין רוחני (WIPO). לפי נתוני WIPO ישראל דורגה בשנת 2006 במקום ה-15 לפי מספר בקשות הפטנט הבינלאומיות שהוגשו באותה שנה במסגרת הסדר PCT, המנוהל ע"י WIPO. לפי נתונים אלה מספר בקשות הפטנט הבינלאומיות שהוגשו מישראל גדל בכתשעה אחוזים ביחס לשנה הקודמת.
טיב הפטנטים
המיקום הגבוה של ישראל בטבלת הפטנטים והנתונים המספריים שפורסמו מעודדים ומצביעים על מגמת צמיחה בפעילות הטכנולוגית בישראל. אין ספק כי מבחינת המגמה העולמית ממוקמת ישראל גבוה, ונתון זה יציב וקבוע כבר מספר שנים. הצורך להגן על פיתוחים טכנולוגיים באמצעות רישום פטנטים ברור וטבוע בפעילות ההיי-טק בישראל. מי שאינו טורח לרשום פטנטים על המצאותיו משול למי שויתר מראש על זכויותיו, והנתונים מלמדים כי החברות הישראליות אינן מוותרות סתם כך על זכויותיהן.
אך בעוד מספרן של בקשות הפטנטים נמצא במגמת עלייה מתמדת ורציפה, נשמעות טענות רבות בנוגע לטיבם של הפטנטים הנרשמים וחוזקם. כיום מסתמנת מגמה במשרדי פטנטים שונים, למשל בארה"ב, יפן ואירופה, להגביה את רף הקבלה, ולסנן יותר את הבקשות כדי לוודא קיומם של הקריטריונים לקבלת פטנט.
אם נדמה היה בשנים האחרונות שמשרדי הפטנטים איבדו את הרסן ונותנים פטנט לכל מבקש, נדמה כי המגמה כיום היא להקשיח את הבחינה ולעמוד על מילוי כל הקריטריונים לכשירות לפטנט. כך לדוגמא בארה"ב, בעוד שרק לפני כמה שנים כתשעים אחוז מהבקשות שהוגשו שם הפכו לפטנטים, מנסה כיום משרד הפטנטים להקטין את המספר. ניסיונות להקשיח את הליך הבחינה כללו גם הצעות לשינוי כללי הבחינה, לרבות הגבלה דה-פקטו על מספר התביעות שניתן לכלול בפטנט (התביעות הן סדרה של משפטים בסוף מסמך הפטנט המגדירים את היקף ההגנה על הפטנט, ושאליהם פונים כדי לבחון אם נעשתה הפרה של הפטנט), הגבלה על מספר בקשות ההמשך שניתן להגיש, העלאת סכומי האגרות, ודרישות נוספות. ההתנגדות שמהלך זה עורר הביאה בית המשפט פדראלי להוציא צו מניעה שיימנע ביצוע השינויים הללו בנימוק שאינם חוקתיים.
באירופה, סיכויי ההצלחה של בקשת פטנט נמוכים יותר מאשר בארה"ב. כשישים אחוז מכל הבקשות המוגשות הופכות לפטנטים. מתחילת אפריל השנה גובה משרד הפטנטים האירופי סכום של מאתיים יורו על כל תביעה מעל 15 תביעות בבקשת פטנט אחת, ונראה כי הטלת העלות הנוספת הזו תצליח להגביל באופן מעשי את מספר התביעות בבקשות פטנט, שרק לפני שנים אחדות היו כוללים במקרים רבים יותר ממאה תביעות. ביפן רק כרבע מהבקשות הופכות לפטנטים.
האם ההגבלות הללו יכולות להביא לשיפור באיכות הפטנטים? נראה כי ערכן העיקרי הוא בהקטנת עומס העבודה מהבוחנים במשרדי בפטנטים, אך איכות הפטנטים תיקבע רק ע"י בחינה דקדקנית שתתבטא בחיפוש פרסומים מוקדמים ובעמידה על קיומם של הקריטריונים לכשירות לפטנט.

דורון שרצקי, עו"ד ועורך-פטנטים, שותף במשרד פרל כהן צדק לצר.
תאריך:  23/07/2008   |   עודכן:  23/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
שני אירועי הפיגוע על-ידי בודדים פנאטיים או מיואשים באמצעות טרקטורים מוכיחים מעל לכל ספק את חשיבותה של התגובה המיידית בעת אירוע
עו"ד יראון פסטינגר
מאבק השליטה על השלטון במדינה בין מערכת המשפט לבין הריבון- המערכת הפוליטית, הגיעה לשיאים שלא ידענו כמותם, והוא מתנהל תוך שבירת נורמות ועיוותי דין חמורים, שלא ידענו כמותם, ומזכיר, במידה רבה, את עיוותי הדין בפרשת דרעי
ד"ר אסנת דור
למורים המתנגדים ליישום הרפורמה במערכת החינוך, מוצעת חשיבה שונה: לא חישוב השכר עבור שעת העבודה לפני או אחרי הרפורמה, אלא הגדרה מחודשת של המושג "שעת עבודה"
אודי איתן
לאחר שהעיתון הנפוץ פרסם בשבוע שעבר מאמר של המועמד הדמוקרטי אובאמה, השבוע מנע מהיריב הרפובליקני מקק'יין לפרסם מאמר תגובה. המהלך נראה כמו סתימת פיות לא דמוקרטית, אולם אולי זה עדיף על התקשורת 'האובייקטיבית' שלנו?
עו"ד יוסי דר
האפשרות ששלוש נשים תעמודנה בראש שלוש הרשויות שלנו - אפשרות זו קורצת לעין וממלאת את לבנו גאווה. אבל אסור שהתופעה הייחודית הזו תסנוור אותנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il