X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצפייה בתוכנית הפוליגרף הופכת אותך לאדם בלתי מוסרי ולכן היא מכריחה אותך לנקוט עמדה. היא מכריחה אותך להיות אקטיבי גם אם כל רצונך הוא לנוח בפאסביות מול המסך המרצד לאחר יום עבודה מעייף
▪  ▪  ▪
סוקניק. איפה המוסר?

"לא צפיתי בתוכנית על הסוף כי פשוט לא יכולתי: גם בשבתי כבטטת כורסה פאסיבית לחלוטין, כמו שערוץ 2 אוהב את צופיו, עדיין קשה לי להשעות את שרידי החינוך הטוב שקיבלתי ואת רצוני להתנהל בעולם כאדם מוסרי.
כשאני רואה שעשועון שבו אנשים חושפים את קרוביהם לסודות מלוכלכים, מתוודים על חטאים ותמורת הוידוי לא נשלחים לכפר עוונות אלא מביאים ימבה כסף, אני חייבת לקום ולכבות.
השתתפותי הפאסיבית במופע בו מושפלים בני אדם בפומבי הופכת אותי לחרא-בן-אדם. לא רוצה להיות כזאת." (אריאנה מלמד, Ynet).
אריאנה מלמד מדברת על כך שגם ההשתתפות הפאסיבית במופע של הפוליגרף הופכת אותנו לאנשים לא מוסריים. ואני מסכים עמה בהסתייגות אחת, אני כבר לא כל כך בטוח שאנחנו פאסיביים כשאנחנו צופים או בוחרים לצפות בתוכנית כדוגמת הפוליגרף. ואני שואל - איפה עובר הגבול שבין צפייה הפאסיבית ובין האקטיבית? והאם אפשר לגרום לך להיות אקטיבי בעל כורחך?
מאמרה של מלמד הזכיר לי סרט שצפיתי בו לא מזמן. הסרט נקרא בתרגום לעברית "ללא עקבות". התרגום דווקא בסדר, זה השם המקורי של הסרט שמפספס את מה שמעניין בו באמת. הסרט כשלעצמו איננו מוצלח במיוחד - על פניו עוד סרט אקשן. גיבורת הסרט היא שוטרת של היחידה לפשעי אינטרנט. ובמוקד עלילת הסרט מצוי מפעיל אתר אינטרנט אנונימי (לפחות בהתחלה) שמבצע אי אילו פשעים. המפעיל בלתי ניתן לאיתור (השם באנגלית הוא "untraceable") או לא משאיר עקבות אחריו ומכאן השם של הסרט.
אבל מה שמעניין באמת בסרט זה אותם "אי אילו" פשעים שהוא מבצע.
מפעיל האתר שלנו מרים פרויקט שאו שתחשבו שהוא אם כל הריאליטים "או שתחשבו שזה סופה של התרבות המערבית" כמאמרו של מייק דארנל שמלמד מצטטת. האתר שלו נקרא "killwithme.com" והוא מציע לגולשיו להיות שותפים לרצח - כל שעליהם לעשות זה לצפות.
למה הכוונה? טוב אז טכנית הם לא חייבים ממש לצפות בהוצאה להורג - הם רק צריכים לא לדפדף לאתר אחר. אבל ברור שמה שמפתה אותם להישאר באתר זה יצר המציצנות. מפעיל האתר משתף את הגולשים בחוויית הרצח על-ידי כך שכל גולש שנוסף לספירה מאיץ את תהליך ההוצאה להורג ואם לא היו גולשים כלל, ההוצאה להורג לא הייתה מתרחשת. וכך הגולשים הופכים בעצמם לרוצחים כאשר המניע לרצח הוא סקרנות גרידא.
אז קודם כל, אני רוצה להאמין שדבר כזה לא יכול לקרות במציאות. למרות שבני האדם כבר הוכיחו לא פעם שהם מסוגלים לבצע זוועות שהדעת איננה תופסת.
אבל גם אם נניח שדבר כזה לעולם לא יכול לקרות במציאות. הוא מציג בפנינו סוג של ניסוי מחשבתי מעניין מאוד. ניסוי שבעצם נותן לנו תשובות על השאלות שהצגתי בהתחלה. הסרט מציג בפנינו תסריט אימים דמיוני שבו הישיבה הפאסיבית על הכורסא או על כיסא המחשב הופכת מפאסיבית לאקטיבית בעל כורחנו. ההקלקה או הלחיצה על השלט הופכת אותנו לרוצחים - לא פחות ולא יותר. אז האם אפשר לגרום לך להיות אקטיבי בעל כורחך? נראה שכן.
הצפייה בתוכנית הפוליגרף, להבדיל אלף הבדלות, אומנם איננה הופכת אותך לשותף לרצח. אבל היא בהחלט הופכת אותך לאדם בלתי מוסרי ולכן היא מכריחה אותך לנקוט עמדה. היא מכריחה אותך להיות אקטיבי גם אם כל רצונך הוא לנוח בפאסביות מול המסך המרצד לאחר יום עבודה מעייף.
אחד המתמודדים בתוכנית הראשונה נשאל: האם אתה אדם מוסרי? כשהוא מחובר לפוליגרף. ונדמה לי שהפוליגרף חיברה את כל הצופים באותו ערב לסוג של פוליגרף. ההדלקה של מכשיר הטלוויזיה היא התחברות לפוליגרף מוסרי. כשם שההתחברות לפוליגרף לא הופכת אותך לשקרן עצם הדלקת מכשיר הטלוויזיה לא הופכת אותך לאדם לא מוסרי. אבל מה שקורה מרגע ההתחברות או ההדלקה זה כבר סיפור אחר. מעכשיו אתה כבר אקטיבי. מלמד בחרה לא להיות "חרא-בן-אדם" - להיות אדם מוסרי. ואתם?

© ידידיה ארגמן, 2008 כל הזכויות שמורות.
תאריך:  30/07/2008   |   עודכן:  30/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אתם שותפים ל"פשע"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מי יעזור?
יוסף הצדיק  |  30/07/08 09:20
2
מחקים את התרבות האמריקאית ל"ת
עגל הזהב  |  30/07/08 09:27
3
פסיביות ואקטיביות
מרק טווין  |  30/07/08 09:33
4
מסכים במאה אחוז
מתי אנג'ל  |  30/07/08 20:44
5
אמת ויציב.
אביגייל  |  31/07/08 01:43
6
פשוט גועל נפש התכנית הזו!
יואל  |  31/07/08 03:28
7
ישבתי פעור פה כל תכנית
אריק יוגב  |  31/07/08 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
הערבים רואים איך כל השלטון העצום הזה, השולט על כפתור אטומי, שבוי בידי כמה נשים, כנוע לפני תקשורת עוינת, אכול מבפנים ע"י שחיתות
אסתר שניאורסון גרי
הכורדים בעירק וגם הפלשתינים קיבלו אוטונומיה כמעט באותו זמן. הכורדים לאחר מלחמת המפרץ ב-1991, הפלשתינים לאחר הסכמי אוסלו ב-1993, אבל ההבדל הוא רב
יוסף דוריאל
"אנחנו לא רואים קשר בין האירועים" טען המפכ"ל לגבי הרציחות בירושלים. פרשנים מלומדים חזרו והסבירו למה אין אפשרות לפצח את קוד הקשר ביניהם. לו ניגשו לנושא בשיטה מערכתית - הקשר היה ברור כאור השמש
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
מהי זכותו של מוכר דירת מגורים מזכה שביקש פטור ממס, לחזור בו מבקשתו ולבקש להתחייב במס? ובמקביל - מהי זכותו של מוכר שביקש להתחייב במס לחזור בו מאוחר יותר ולבקש פטור? האם ניתן להתחרט?
ד"ר דן מנור
הצדיק הסובל מקבל עליו את הדין ללא תרעומת מתוך אמונה בצדקתו של האל. אולם כשתופעה זו נובעת מן החוק האזרחי, שום הסבר אינו ראוי לשכך את התרעומת, ולא נותר למקופח על-ידי החוק, אלא לחרוק שיניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il