X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש במערב הסבורים שיוכלו לחיות בשלום עם אירן גרעינית. הם טועים טעות קטלנית
▪  ▪  ▪
אחמדיניג'אד. מגחך בדרכו אל הצנטריפוגה הבאה [צילום: AP]
נראה שמחברי הדוח של המודיעין האמריקני אינם שוגים באשליה שלאירן לא תהיה פצצה. אך מדוע הם רוצים שהאמריקנים ישגו בה? כי נראה שהם עצמם מונעים על-ידי אשליה גדולה יותר

אין כמו האשליה העצמית. מי יכול היה להעביר את חייו בלעדיה? היא מקלה על מכאובינו, מקהה את חרדותינו ומנחמת את נפשנו. אה, כן - והיא יכולה גם לחסל את עולמנו. שירת הסירנות שהביאה את מלחי קדם וספינותיהם להתנפץ אל מול הצוקים - מהי אם לא קול האשליה המשמיעה את פיתויה?
לאירנים אין צורך להסביר מהו כוחה של האשליה העצמית. הם מבינים אותו היטב, ועליו הם בונים את העתיד שהם מייעדים לעולם. על כן אין הם נלאים מלחזור ולומר לכל, שלא, אין להם שום כוונה לפתח נשק גרעיני. הצחקתם אותם. נשק גרעיני? ודאי שלא. וכי אין זה ברור, שמדינה עם רזרבות בלתי נדלות של נפט זקוקה לאלפי צנטריפוגות כדי לייצר את האנרגיה שהיא עדיין חסרה?
סדר העולם כשהאייטולות יישבו על ערימת פצצות
כוחה של האשליה העצמית אינו זר לפקידי הממשל בוושינגטון, שחיברו את דוח המודיעין הלאומי האמריקני. אין בעצם ממה לחשוש, הרגיעו פקידים אלה את אזרחי ארה"ב, בהסבירם שאירן שמה קץ לפיתוח היכולת הצבאית הגרעינית שלה כבר ב-2003. כאילו לקביעה זו, שהובלטה בדוח ונוסחה ככותרת מוכנה עבור העיתונים, יש קשר כלשהו לבעיה האמיתית; כאילו הסכנה הגדולה אינה טמונה דווקא בפיתוח הגרעיני ה"אזרחי" שלהם, וכאילו איש אינו יודע שהמעבר מיכולת גרעינית "אזרחית" ליכולת צבאית אינו אורך אלא זמן קצר בלבד.
קביעת הדוח מלפני חצי שנה נועדה להחדיר בכולם את האשליה, שיש סיכוי גדול שהאירנים נסוגו מכוונותיהם הקודמות להשיג את נשק יום-הדין. אבל אם לשפוט על-פי ההסתייגויות שציינו בדוח, ושאיש בעיתונות כמעט לא טרח להתייחס אליהן, נראה שדווקא המחברים, למרות החזות הפומבית שנתנו למסמכם, אינם שוגים באשליה זו. לעומת זאת, הם דווקא רוצים שהאמריקנים ישגו בה. מדוע? כי נראה, שהם עצמם מונָעים על-ידי אשליה גדולה עוד יותר, שהמחיר שתשלם ארה"ב כדי לסכל את האפשרות של פצצה אירנית גבוה בהרבה מן המחיר שהיא תשלם לנוכח עצם קיומה של הפצצה.
כך, בהתאם לקו המחשבה השולט בחוגים רבים במערב, סדר העולם שאנו מכירים אותו יוסיף להתקיים פחות או יותר כמו שהוא כיום, אף לאחר שהאייטולות ואחמדינג'אד יישבו על ערימת פצצות אטומיות. כמו לחכמי הדוח, כך גם לאחרים נוח להאמין שהאירנים יסתפקו בבניית כוח גרעיני ותו לא. הם משכנעים את עצמם שהאירנים לא יאיימו, בסתר או בגלוי, להשתמש בו כדי להשתלט בשלב ראשון על המזרח התיכון, ושהם לא יעזו אף-פעם להטיל צרור פצצות או שניים כדי לקדם את מטרתם הסופית. מטרה זו, שממנה לא נסוגו מאז ימי מהפיכת חומייני, היא אחת - השתלטות האיסלאם, בהנהגת אירן, על כל ארצות התבל.
גן-עדן מחכה לעוד מיליוני שאהידים
אשלייה כמו זו היא בעיקרה תולדה של הרצון לא להקשיב ולא להאמין למה ששליטי אירן מצהירים זה עשרות שנים מעל כל במה. אך גם בין אלה המקשיבים ואולי אפילו מאמינים להצהרות האירנים, יש המגיעים למסקנה המרגיעה שאיום נגדי בלבד במכת-אטום מן המערב יספיק כדי להרתיע אותם.
איום כזה אכן מנע עימות גרעיני בימי המלחמה הקרה. אבל אופי המאבק הצפוי ביום שלאחר התגרענות אירן הוא שונה לגמרי. את זה מתקשים לקלוט במערב, וכנראה גם בחוגי משרד החוץ שלנו, אם לשפוט מדיווחי העיתונות על התנגדותה של ציפי לבני לפעולה צבאית. לכן גם אין מבינים - לא באמת - את משמעות הצהרותיהם הגלויות של האירנים והמוסלמים הקיצוניים, כי אין שום פסול בתוספת של מיליוני שאהידים מוסלמיים לגן-העדן. מיליון השיעים ההרוגים במלחמתם נגד עירק בשנות ה-80 יהיה מספר זעום לעומת זה הצפוי במלחמה עם המערב, אבל האירנים מוכנים לכך. וכי מהו מחיר טפל זה לעומת הגשמת החזון של שלטון איסלאמי חובק עולם? המערב מצידו גם אינו מביא בחשבון את קוצר הזמן שנותר לפעולה ממשית, שכן בשביל ארה"ב או כל מדינה מערבית אחרת, החלטה להיכנס לעימות גרעיני כלשהו תהיה קשה שבעתיים מהחלטה על עימות ללא איום גרעיני אירני-מוסלמי - קשה, וכנראה בלתי אפשרית.
וכך עובר הזמן. חודש יוצא וחודש בא, דיון אחד של מועצת הביטחון מתחלף במשנהו, עוד סנקציה מרוככת מלפני שנה וחצי תופסת את מקומה של סנקציה חסרת שיניים מלפני שבועיים-שלושה. ובגיליון סוף השבוע של ה"ניו-יורק טיימס" מופיעה ידיעה על כך שתמו השבועיים שהוקצבו לאחרונה על-ידי מדינות המערב לאירן ל"הקפאת" פיתוח הגרעין, לפני שיוטלו עליה סנקציות חדשות. הידיעה הקצרה הופיעה בתחתית עמוד 12, כנהוג בעניינים שחשיבותם משנית. כלפי חוץ זועמים האירנים על החלטות האו"ם, ארה"ב והאיחוד האירופאי, ולעצמם הם מגחכים בדרכם אל הצנטריפוגה הבאה. לא סנקציות יעצרו אותם, אלא רק שכנועם המוחלט, שאם לא יפסיקו את הפיתוח הגרעיני, אזי מתקני הגרעין שבנו, ובאותה הזדמנות גם תשתית משקית מאסיבית, יושמדו בפעולה צבאית של ארה"ב או ישראל.
אבל במערב חיים את הרגע. מדוע לא ליהנות בינתיים מחיי חופש וכל טוב? וכי למה על המערב לצאת למבצע צבאי, שיביא בעקבותיו פעילות טרור מוגברת ועלייה מסחררת במחירי נפט, ונזק נוסף לכלכלה העולמית? וכך, בשעה שבאירופה דנים בנושאים כבדים וחשובים, כמו הפתרון שמצא ברלוסקוני לזבל שנערם ברחובות נאפולי, ממשיכים האירנים, באין מפגיע, לקרב את כולנו אל רגע האמת.
ומה תעשה ישראל?

תאריך:  09/08/2008   |   עודכן:  09/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזבל של ברלוסקוני, הגרעין של אחמדינג'אד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
סתם זבולי מוח
s  |  9/08/08 23:48
2
אף אחד לא יוציא עבורנו.....
י.ש  |  10/08/08 00:12
3
ארה"ב רוצה שהעולם הישן יחרב
בגרעין  |  10/08/08 13:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דפנה שמורק-נתניהו
האולימפיאדה שנפתחה השבוע בבייג'ינג מאפשרת לסינים להראות שגם הם לובשים ג'ינס ומשתמשים בטלפונים סלולריים. אבל מבט קצת יותר בוחן מגלה תרבות אחרת וערכים אחרים
ד"ר דן מנור
בילדותי, צרינו היו הגויים המרושעים נציגי השלטון שונאי ישראל, אך כיום, המֵצֵרִים אינם גויים, אלא אלה הגורמים למצוקת הלשון העברית והנם אנשים המוחזקים כאינטלקטואלים, או כאלה המתחזים לכך. ביניהם אנשי הבוהמה, פוליטיקאים ואנשי התקשורת    מאמר זה מופנה לא אֵליהם אלא אֲליהם וגם אֲליכם...
אפרי הלפרין
כל הכבוד ליואב יצחק על העתירה, אך החלטת בית המשפט העליון שאין בה בשר ואין בה חלב, היא עלבון לאינטליגנציה של הציבור
ד"ר חיים משגב
לקדימה אין לגיטימציה להמשיך ולהחזיק בקרנות המזבח כדי לזכות בעוד כמה חודשים של חסד
אורי שטרוזמן, שופט (בדימ.)
פסיקתו של בית המשפט העליון, שאינה מעוגנת בחוק, יצרה תקלה חמורה, אנטי-דמוקרטית במהותה    היועץ המשפטי לממשלה קיבל מבג"צ הסמכה ללא סמכות להכריז על נבצרות
רשימות נוספות
נראה מייאש, אבל יכול להתאושש  /  דניאל דורון
כובע חדש - אותו ראש  /  ד"ר עדו נתניהו
זהבה גלאון והסכנה לדמוקרטיה  /  בועז מושקוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il