X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תביעתו של עו"ד שוקי קרמר, פצוע הדריסה החבלנית המכוונת, למנוע נהיגה בטרקטור מבעלי עבר פלילי, היא בעלת משמעות משפטית ומוסרית ייחודית ביותר
▪  ▪  ▪
יש אשמים באירוע הדריסה [צילום: AP]

תמיד מרשים להיווכח עד כמה "ערכי הסובלנות", שיש לנהוג בהם ב"כל בני-אדם באשר הם" - טוב, כמעט בכולם - הם בעלי ציפוי דק, כשערכים אלה נפגשים עם המציאות, במיוחד זו האישית.
שלושה ימים אחרי שמחבל פצע קשה את רגלו, תוך כדי דריסה בטרקטור, נתן עו"ד שוקי קרמר ל-Ynet ראיון, בו הפגין רוח-לחימה ואופטימיות מרשימות ביותר בנוגע להחלמתו. אך כלפינו, הציבור, קבל עורך הדין הירושלמי כמה קבילות:
  • "איך נותנים לבחור עם עבר פלילי והרשעות כלי נשק קטלני כזה?"; "איך לא מחליטים על תקנה לשעת חירום, שכלי רכב כזה לא ייסע ברחובות? שמי שמפעיל אותו יהיה ללא עבר פלילי?"
אכן, דברים כדורבנות. עו"ד קרמר לא שכח אפילו לרגע מיהו האשם האמיתי באירוע: אנחנו, כמובן, שלא שללנו מן המחבל את רישיון הנהיגה שלו, ושלא מנענו מאלה שאיפשרו לו לנהוג בטרקטור לעשות זאת. הוא כמובן אינו מפנה את האשם לארגוני הטרור ולמדינות ערב, שמבוקר עד ערב מפיצים תעמולה ארסית נגד היהודים, ובמיוחד נגד הישראלים, שבה הם מאיצים בבני עמם להיות שאהידים.
ההצעות התחיקתיות האלה ראויות במיוחד להתייחסות, כשהן באות מפיו של עורך דין. היות שעל חוקים להיות מנוסחים בהכללה, ולא להיות "תפורים על-פי מידה", מן הראוי שמשפטן ימליץ דווקא שלא לבדוק בציציות עברם הפלילי של עבריינים, ושלא לברר, למשל, באיזה סוג של עבירות הורשעו - עבירות אלימות, עבירות רכוש, עבירות מס או אולי עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, ומה הייתה חומרת המעשים הספציפיים שביצעו. מכל מקום, בוודאי שאין זה רצוי להבחין בין עבריינים פליליים לבין טרוריסטים, שלא כולם בעלי עבר פלילי דווקא, אבל מטרתם היא להרוג יהודים ולחסל את מדינתם. אבחנה כזו עלולה להיות בגדר אפליה של ממש.
תקנות שעת חירום - כן; טרור - לא!
הואיל ואפליה היא אסורה, ובמיוחד אין להפלות בין בני אדם האחראים לתופעות שונות בתכלית, הנה הצעת ייעול שלנו לחקיקה המומלצת: למה לכלול בקטגוריה של כלי נשק קטלניים רק כלי רכב כמו טרקטורים? לטעמנו, צריך לשלול מכל בעלי עבר פלילי גם שימוש בסכין, מברג, משור, פטיש וכיוצא בזה כלי עבודה, שלא לדבר על משאיות ואוטובוסים. שיקומם של עבריינים יתאפשר רק בתנאי שיעסקו במקצועות שאינם מצריכים עבודת כפיים ושימוש בכלים. אבל אל דאגה - בכל זאת נותרו שלל מקצועות מתאימים שהם יוכלו להשתלב בהם בתהליך שיקומם, למשל: עריכת-דין.
ברוב סובלנות מציע לנו עו"ד קרמר לערוך את השינויים הללו לא אחרת מאשר בדרך של חקיקת תקנה לשעת חירום. שוב, לא חלילה משום שאירוע חבלני הוא אירוע חירום, שהרי שום מילה שלו אינה מתייחסת לאופי החבלני של האירוע, אלא על האופי ה"פלילי" שלו. מדבריו משתמע, כי שעת החירום המחייבת חקיקה חריגה - כזו שמאפשרת נקיטת אמצעים חריפים ועונשים מוגברים, שאינם עולים בקנה אחד עם שמירה דקדקנית על זכויות הפרט בכלל ועל אלה של העבריין בפרט - היא עצם ביצועה של עבירה פלילית חמורה, ולא חבלנית, אלא שהייחוד שלה בעיניו הוא לכאורה שקורבנותיה הם ירושלמים, והוא ביניהם. בשום אופן אין להבין מהצעתו לחוקק תקנות לשעת חירום כי מדובר בפעולת טרור, כלומר פעולה מלחמתית שמטרתה להרוג כמה שיותר ישראלים ללא אבחנה. הכרה בטיבו הטרוריסטי של האירוע שבו הוא נפגע עוד עלולה להביא להכרה בכך שייתכן כי מדינת ישראל כולה, המאוימת והמותקפת על-ידי מדינות וארגוני טרור, נמצאת במצב חירום. ואז גם אולי יהיה מוצדק חלילה לדרוש נקיטת אמצעים של שעת חירום נגד אלה הפועלים להשגת מטרתם, שהיא השמדת מדינת ישראל על תושביה.
יש להודות, שקרמר תובע נקיטת אמצעי זהירות שוויוניים לגבי כל העבריינים, אשר ימנעו, כלשונו, את "ה'שוקי קרמר' הבא, שלאחרים, לפחות, ייחסכו הרגליים". אלא, שבכל זאת יש גבול לשוויון. נראה לנו שאם היה מדובר במחבל, שכבר הוכיח את יכולתו להרוג יהודים ונידון למאסרי עולם מצטברים כמספר קורבנותיו ואשר חזר להרוג אחרי שכבר שוחרר קודם בעסקה-של-רצון-טוב זו או אחרת, אין כל צורך לשנות משהו במצב החוקי. במקרה כזה מן הראוי לשחררו שוב, ורצוי שעה אחת קודם.

תאריך:  09/08/2008   |   עודכן:  09/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרמר בעד קרמר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מרוב התפלפלות לא רואים את היער
הניה  |  10/08/08 07:36
2
אבל יש הגיון בהצעה-אפילו באה .
מרק טווין  |  10/08/08 13:52
3
איזה שטויות
יואב הראל  |  10/08/08 15:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי לבל
רגע לפני שהציבור "מתנתק" מן האקדמיה, ממש כמו שהחל סולד מבית המשפט העליון, הגיעה העת שהעומדים בראש המוסדות המכובדים יבהירו לו כי פעילותם המדעית המבורכת אינה כרוכה בהתנכרות למדינה המתקצבת
עדו נתניהו
יש במערב הסבורים שיוכלו לחיות בשלום עם אירן גרעינית. הם טועים טעות קטלנית
דפנה שמורק-נתניהו
האולימפיאדה שנפתחה השבוע בבייג'ינג מאפשרת לסינים להראות שגם הם לובשים ג'ינס ומשתמשים בטלפונים סלולריים. אבל מבט קצת יותר בוחן מגלה תרבות אחרת וערכים אחרים
ד"ר דן מנור
בילדותי, צרינו היו הגויים המרושעים נציגי השלטון שונאי ישראל, אך כיום, המֵצֵרִים אינם גויים, אלא אלה הגורמים למצוקת הלשון העברית והנם אנשים המוחזקים כאינטלקטואלים, או כאלה המתחזים לכך. ביניהם אנשי הבוהמה, פוליטיקאים ואנשי התקשורת    מאמר זה מופנה לא אֵליהם אלא אֲליהם וגם אֲליכם...
אפרי הלפרין
כל הכבוד ליואב יצחק על העתירה, אך החלטת בית המשפט העליון שאין בה בשר ואין בה חלב, היא עלבון לאינטליגנציה של הציבור
רשימות נוספות
מראה    | 
כתמים שלִבני ומופז לא יוכלו למרֵק  /  ד"ר חיים משגב
היהיה היועמ"ש בימינו כשמואל בימי השופטים  /  אורי שטרוזמן, שופט (בדימ.)
נראה מייאש, אבל יכול להתאושש  /  דניאל דורון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il