X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביום המר והנמהר בכו, במשך דורות, קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם על הגזירות הקשות שהומטו עליהן
▪  ▪  ▪

תשעה באב נחשב, בין היתר, כיום של תזכורת למגילת הפורענויות ביהודי התפוצות. כשם שהצרות הגדולות נגעו בציפור-נפשה של כל האומה - נותרו לזיכרון ביום התענית הזה גם, מה שנקרא, "הצרות הקטנות", שפגעו רק בקהילה אחת או במדינה אחת. קודש צום, חוברו קינות וסליחות, וקהילות רבות ביכו במשך דורות, באותו יום מר ונמהר, את הפורענות שהומטה עליהם.
מסתבר שלא היה יום שלא הייתה בו קללה, ולא הייתה ארץ מארצות-פזורינו שלא הייתה בה ביהודים יד ההמון. היו מדינות כמו גרמניה, אוקראינה, רוסיה ופולין, שפרעות ושחיטות של יהודים הפכו בהן לטבע שני. בכל דור ודור קמו בני עם הארץ ונקמו ביהודים על חטאים קדומים, כמו על ה"חטא", שצלבו את ישו, או על "חטאים מדומים", כמו על שהרעילו את בארות המים, שהפיצו מגיפות, שגנבו את לחם הקודש, שעינו ילדים נוצרים ושהוציאו את דמם לצורכי הדת. הם גם נקמו בהם על שהצליחו במסחר, על שידעו לשמור על דתם וספרי-קודשם, או על שלא שינו את אורחות-חייהם.
שנאה תהומית
היו ארצות שבהן גירשו את היהודים, לאחר שבזזו ושדדו את רכושם. כך היה, למשל, בצרפת, באנגליה, בספרד, בפורטוגל ובאוסטריה, ורק לאחר זמן-מה הן נעתרו שוב להחזירם לארצותיהם. כל גירוש וכל גזירה הטביעו את חותמם בלוח המאורעות של דברי-ימינו.
מאז שנת 1096 ועד שנת 1944, תקופה של כ-850 שנה, חלחלה בלב האומה הגרמנית שנאת-מוות ליהודים. לא הועילו התקדמותה התרבותית של האומה הגרמנית, סדריה ודייקנותה. גם לא השפיעו בשטח גאוני הרוח שלה, כמו גתה וקאנט. בכל דור ודור הופקר ונשפך בערייה דם-יהודים. את רוחה האצילה גרמניה על שכניה שבמזרח, נחותים בעיניה בדרגת תרבותם, כמו פולין וליטא, אוקראינה ורוסיה, רומניה והונגריה, שגם בהן לא פסקו הרדיפות והשחיטות של הגזע היהודי.
מקל חובלים
במאה ה-19 פסקו, לכאורה, הרדיפות ומעשי השמד במערבה של אירופה. מדינות, שרוח הקידמה ההומאנית הדביקה אותן, אפילו העניקו ליהודים זכויות-אזרח, אף כי לאחר מאבק עיקש. ובכל זאת צץ בהן, מדי פעם, מטה-זדון, כמו "עלילת דמשק", שבוימה על-ידי הצרפתים; משפט דרייפוס, עלילת הדם בטיסה אסלאר שבהונגריה, או משפט הילזנר בצ'כיה. בתופעות אלה היה די כדי ללבות, מדי פעם, את השנאה ליהודים. רוסיה הגדולה, למשל, ארץ שלטון הצאר, הייתה בראשית המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, ספוגה פוגרומים על קהילות-יהודים ומניינם הגיע לאלפים.
המלחמות ופרקי הזמן שלאחריהן שימשו תמיד מקל-חובלים ליהודים. במלחמת העולם הראשונה נפלו רבבות חיילים יהודים למען המולדת החורגת, ולאחר המלחמה, במלחמת האזרחים ברוסיה, ראה כל צד את היהודים כראשונים להשמדה. משקמו לתחייה מדינות כמו פולין, ליטא ולטביה, שלחו חיילות השחרור שלהן את חיציהן הראשונים ביהודים. הגדילה עשות מכולן פולין המשוחררת, שכל לבטיה, משנת 1919 עד 1939, היו עקובים מדם-יהודים. אפילו תחת עול השעבוד של הנאצים, לא נרתעו הפולנים מלהיות ראשונים להשמדת היהודים ולתת יד לגרמנים, משעבדיהם ומהרסיהם.
בסופו של דבר, מגילת הפורענויות הזו של גלויות איננה אלא תקציר של תענית וזיכרון לעמנו בחשכת הדורות ועד קום המדינה. ואין יום כמו תשעה באב כדי לתעד אותה.

תאריך:  10/08/2008   |   עודכן:  10/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשעה באב: יום של מגילת פורענויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מרום
מי שעוקב אחר הייצוא הביטחוני הישראלי יודע כי בעבור חופן שטרות מרשרשים הוא אינו מהסס ליצור קשרים עם משטרים בעייתיים, וכן עם מדינות שסחר הנשק עמן עלול להתברר כחרב מתהפכת
עו"ד חיים קליר
השופט אברהם קסירר, מבית משפט השלום בתל אביב, דן בטענת חברת הביטוח כי יש לבצע "התאמה" ולהפחית 30% משיעורי הנכות שהוענקו למבוטח על-ידי מומחי בית המשפט, משום שטבלת הנכויות שבפוליסה מקנה שיעורי נכות נמוכים יותר מאלה המוענקים על-ידי מומחי בית המשפט
ד"ר דן מנור
האם הדעה הרווחת בדבר מעמדה הנחות של האישה בקרב עדות המזרח ומרוקו בפרט נכונה?    במאמר זה מוצגים מחקריהם של א' שטאל וא' בשן הסוקרים דעה זו ומגלים לנו דברים חדשים על כשפים וקמעות על-מנת לזכות באהבה, על נשים "מבישות" ועל נשים עשירות ומשכילות במרוקו הישנה
עו"ד אברהם פכטר
לפחד מנתניהו - זה לגיטימי, טבעי ואפילו מובן, אבל לפסול אותו פוליטית, אישית, להפחיד את הציבור ממנהיגותו והסכנה שיחזור לשלטון - זאת עמדה צבועה ומסוכנת
ד"ר רון בריימן
ציפי לבני טוענת ל"ניקיונה". אהוד ברק טוען שלפני שנתיים, ראינו את המחיר ששולם בעבור חוסר הניסיון בצמרת. אבל, אוזלת ידו כשר ביטחון מלמדת על מחירה התופח של המלחמה הבאה, בדרום ובצפון. שלושת אנשי בצל"ם (ברק, ציפי לבני, מופז) מתגאים בניסיונם. עוד ניסיון כזה ואבדנו! על הבוחר הישראלי לבחור: רק לא בצל"ם!
רשימות נוספות
כשהרב עובדיה בכה  /  עידן יוסף
רחבת הכותל תוחשך במוצאי שבת  /  עידן יוסף
שידורים מיוחדים לתשעה באב בערוץ הראשון   /  לינדה בר
"היו צָרֶיהָ לראש" [איכה א, ה]  /  ד"ר דן מנור
מדוע צום קל?!  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
ט' בְאָב  /  אורנה רב-הון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il