X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלוש שנים אחרי פינוי גוש קטיף, 80% המפונים במגורי ארעי, יותר ממחציתם סובלים מתופעות לוואי גופניות ונפשיות, לרבע מהם אין עבודה. כך נרמסות זכויות אדם ללא הנד עפעף
▪  ▪  ▪
שלוש שנים אחרי

נתחיל מהסוף. לפני עשרה ימים פניתי למינהלת סל"ע במשרד ראש הממשלה וביקשתי את תגובתה על הנתונים המובאים בהמשך המאמר. למחרת התקשר אלי אחד מעובדי המינהלה, אמר שהנתונים מגוחכים וביקש עוד יום למתן תגובה. נתתי להם שבוע. לא קיבלתי אותה עד היום.
בעמודים של סל"ע באתר משרד ראש הממשלה יש שפע של טפסים ונהלים, אבל אין מידע מספרי על פעולות המינהלה מאז ההינתקות. תוסיפו לכך את ההימנעות ממתן תגובה לנתוני מועצת יש"ע, ותקבלו שתי מסקנות מטרידות. האחת: אם לתקשורת הם לא עונים - מה הסיכוי שהם עונים למפונים? והשנייה: האם בכלל יש להם מה לומר, או שמא התמונה הקשה עד מאוד שמובאת בשורות הבאות היא האמת לאמיתה?
החמאס, הקסאמים ואולמרט
כל מי שנוסע לאורך החוף דרומה לכיוון אשקלון, רואה היטב מן הכביש את הקרווילות שבאתר ניצנים. מרחוק זה דווקא נראה לא רע: וילות בעלות גגות אדומים, משהו שדי מזכיר שכונת יוקרה. כאשר מתקרבים, מבינים שאלו מבני ארעי. וכאשר בוחנים את הנתונים, מגלים שזוהי אנדרטה להפקרה מכוונת של מאות מאזרחי ישראל, שכל חטאם הוא שהתגוררו בגוש קטיף.
ההינתקות הייתה אחד המשגים החמורים ביותר בתולדות המדינה. נמנה רק מקצת מתוצאותיה ההרסניות:
  • החמאס זכה בשליטה ברצועת עזה והוא פוזל כעת ליהודה ושומרון.
  • חייהם של תושבי עוטף עזה הפכו לגיהנום, כאשר הטילים והמרגמות התקרבו עד לקו הגבול.
  • קיימת סכנה מוחשית לפגיעה במתקנים אסטרטגיים רגישים בדרום הארץ. רק נס מנע עד היום פגיעה כזו, כשם שרק נס מנע עד היום מאות נפגעים.
  • נוצר קיטוב חסר תקדים בין חלק מן הציבור לבין ממשלתו.
  • הוקמה קדימה וקיבלנו את אהוד אולמרט בראשות הממשלה.
נניח לצורך הדיון, שאריאל שרון וחבריו ל"פורום החווה" קיבלו את ההחלטה על ההינתקות בתום לב ובלי קשר לבוץ המשפטי בו היו שקועים ראש הממשלה ובניו. נניח גם שלפחות חלק מהתוצאות לא היו צפויות (אם כי כדאי להיזכר באזהרות שהושמעו כבר בזמן אמת). אך מדוע מאז לא עושה ממשלת ישראל את כל שביכולתה על-מנת לסייע למפונים?
חובה לזכור, שמדובר באזרחים ישראלים, אשר התיישבו בגוש קטיף בצורה חוקית לחלוטין ואף בעידודה של המדינה. הם אולצו לעזוב את בתיהם ורכושם בצורה שניתן לדון על מידת הדמוקרטיות והחוקתיות שלה. ולמרות זאת, היחס אליהם הוא כאל אזרחים מסוג ב' במקרה הטוב וכאל מטרד במקרה הגרוע.
לא רק מועצת יש"ע
על-פי נתוני מועצת יש"ע, מתוך 1,667 משפחות שהתגוררו בגוש קטיף, למעלה מ-1,400 עדיין מתגוררות במגורי ארעי ב-18 אתרים. חלק מאתרים אלו נבנו לשנתיים עד ארבע שנים, אך בפועל מתברר שהם ישמשו לתקופות של 6-8 שנים. מובן שהדבר יוצר בעיות קשות של תשתית, תעסוקה, מבני ציבור ואפילו ביכולת לנהל חיים נורמליים.
עוד מוסרת מועצת יש"ע, כי החלה הבנייה רק בחמישה מבין 25 יישובי הקבע שהובטחו למפונים. במרבית המקומות לא החלו אפילו עבודות התשתית, כך שניתן לצפות שיידרשו עוד מספר שנים עד להשלמתם.
23% מבין המפונים - 820 איש - עודם מובטלים. שיעור זה גבוה כמעט פי ארבעה משיעור האבטלה הארצי. במצב קשה במיוחד מצויים העצמאים, שלא קיבלו דמי אבטלה ודמי הסתגלות. כך גם השכירים שכבר מיצו את תקופת קבלת דמי האבטלה. מתוך 108 עסקים לא-חקלאיים, חזרו לעבודה 80 בלבד ולטענת מועצת יש"ע רבים מהם שרויים בסכנת התמוטטות.
החקלאות הייתה מקור פרנסה מרכזי בגוש קטיף, אך גם העוסקים בה טרם שוקמו. רק 60 מתוך 400 משקים קיבלו אדמות, ורק חלק קטן מהם חזרו לפעול בהיקף ממשי. רוב החקלאים איבדו מספר עונות, עובדה שמשמעותה אובדן שווקים ומוניטין.
אפשר להתווכח על האוביקטיביות של נתונים אלו, אך כאמור - מינהלת סל"ע לא טרחה לסתור אותם. וקשה יותר יהיה להתווכח עם נתוניו של פרופ' יצחק כץ, מנהל מכון המחקר "מאגר מוחות". בין לקוחותיו של המכון נמצאים שלום עכשיו, מרצ, משרד הביטחון, הכנסת, פיקוד העורף, ידיעות אחרונות, מעריב, לשכת עורכי הדין ורבים אחרים. בקיצור: מכון מחקר מוביל שאין כל אפשרות לטעון שיש לו אג'נדה פוליטית מסוימת.
"מאגר מוחות" ערך סקר בין המפונים והגיש את ממצאיו לכנסת. 55% מהם נזקקו לטיפול נפשי; 37% אומרים שמצבם הכלכלי גרוע או גרוע מאוד; 67% אינם מרוצים מהמגורים הזמניים; 41% צופים שיישארו בהם לפחות עוד שנתיים; 15% נזקקים לסיוע כספי של קרובים וידידים; 24% משתמשים לצורך הקיום השוטף בכספים המיועדים להקמת בית הקבע; 37% מדווחים על דיכאון, חרדה ופחד; 98% מעניקים למדינה ציון נכשל על הטיפול בהם.
לכץ יש גם כמה נתונים המאוששים את נתוני מועצת יש"ע או דומים להם. 81% מהמפונים עודם מתגוררים בדיור זמני; 17% מהם מובטלים; 31% מהחקלאים עודם מובטלים.
כל הנתונים הללו אומרים דבר אחד: לממשלת ישראל פשוט לא איכפת מאותם 9,000 אזרחים. היחס אליהם מזכיר את זה הניתן לפליטים מסודאן: התעלמות והדחקה. קשה לדעת איזה חלק מן המצב האיום הזה הוא תוצאה של הטיפשות וחוסר התכנון הרגילים של הפקידים והפוליטיקאים, ואיזה חלק נובע מכך שמדובר במי שאינם מקורבים לאוחזים בהגה השלטון. האמת היא, שזה לא מעניין את המפונים ולא צריך לעניין אותנו.
ויש עוד נקודה בעלת חשיבות רבה. ההינתקות עצמה והיחס לקורבנותיה, שלוש שנים אחרי, חייבים להוות איתות רב משמעות לכולנו. תראו מה מסוגלת המדינה לעשות בהינף יד, מטעמים פוליטיים ו/או מדיניים ו/או אישיים. תראו כיצד זכויות אנוש בסיסיות - למגורים, תעסוקה, בריאות וכבוד - נרמסות בלא להניד עפעף. ותראו עד כמה כולנו אדישים לכך.

תאריך:  12/08/2008   |   עודכן:  12/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הינתקות מהמפונים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זעקת המפונים ואדישות המדינה
ש.ר  |  12/08/08 11:39
2
זה בכוונה
דר יובל  |  13/08/08 18:53
3
אחוז חולי הסרטן הוכפל! תוך שנה
קטי  |  17/08/08 21:31
4
מדינה עלובה ל"ת
אסתריקה1  |  20/08/08 19:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
הרמב"ם כתב שהמשיח לא צריך לעשות אותות ומופתים ולחדש דברים בעולם, ולמד זאת מרבי עקיבא שהיה "חכם גדול מחכמי המשנה" כלשונו, שתמך בבר כוכבא
ראובן לייב
צפריר רובין, מומחה ליציבה נכונה, חקר ומצא כי העקמת היא תולדה רב-דורית של ריבוי שעות-ישיבה והרגלי-יציבה גרועים
אלון מרום
הניצוצות שעפו בסופ"ש בין העיתון של המדינה לפרשן הבכיר רביב דרוקר מאירים מעט מהמתרחש מאחורי קלעי הבמה התקשורתית-פוליטית
עומר כרמון
לא משנה מה יעשו המתמודדים: גם אם עדי אבישי תשיר נפלא ולי בירן יילל כמו חתול. השופטים ייצאו מגדרם כדי להלל את "הזמר המופלא" ולהסביר לעדי התמימה שהם ציפו ממנה ליותר
אליקים העצני
היו ימים שאולמרט העניק לברק "תעודת כשרות" שהוא לא יחלק את ירושלים. היום ניתן לומר: ברק לא יחלק - אבל אני, אולמרט, אחלק!
רשימות נוספות
'כתומים' שנאבקו חווים פחות פוסט טראומה  /  גלית יצחק
קינות על החורבן בחורבות היישוב חומש  /  איציק וולף
קסאם ליד עצרת המפונים  /  עומר כרמון
מאז ההינתקות אינכם אחי  /  הרב ישראל רוזן
פגעי ההינתקות  /  אליקים העצני
מחקר דעת קהל בקרב מפוני גוש קטיף 2008  /  פרופ' יצחק כ"ץ, פרופ' ברוך מבורך, ד"ר אמיר הורקין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il