X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברי שר הביטחון, אהוד ברק, בטקס הענקת פרס מפקד גלי צה"ל על שם הראלה מודעי ז"ל, בבית חיל-האוויר, הרצליה [י' באב תשס"ח, 11.08.2008]
▪  ▪  ▪
ברק. שינויים בעולם התקשורת

אני שמח להיות כאן איתכם באירוע הענקת פרס מפקד גלי צה"ל לתוכניות איכותיות מובילות על שם הראלה מודעי ז"ל שאת משפחתה אני מכיר ומוקיר. אני רוצה לנצל את במה הזו ולומר כמה מילים על התקשורת בעידן שלנו.
תקשורת פתוחה וחופשית היא תנאי הכרחי לקיומה של חברה דמוקרטית. במהלך השנים שבהן אני משרת את מדינת ישראל - תחילה כחייל וכמפקד, ומאוחר יותר, כראש ממשלה וכשר ביטחון - חלו תמורות מפליגות במציאות בתוכה מתקיימת מערכת היחסים, המורכבת ממילא, שבין כלי התקשורת השונים לבין מוסדות השלטון בכלל, ומערכת הביטחון בפרט.
ממציאות של גופי תקשורת בודדים, השולטים באופן כמעט מוחלט באינפורמציה האקטואלית הזמינה לאדם מן היישוב, אנו מוצאים את עצמנו מוקפים היום באינספור מדיות ואינפורמציה - בזמן אמת, 365 ימים בשנה, שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה - תוך טשטוש מתגבר והולך בין אינפורמציה בעלת חשיבות, לבין בידור זול, דעה סתמית או אפילו רכילות; ממציאות תקשורתית של מעטים, המשדרים אל הציבור הרחב, עברנו לזרימת אינפורמציה דו-כיוונית, המאפשרת דיאלוג בין גורמי השלטון, כלי התקשורת וכלל האוכלוסיה; ממציאות, שבה על-מנת להיות בעלים של כלי תקשורת היה צורך בעוצמה כלכלית משמעותית, עברנו למציאות שבה התשתית הנדרשת כדי להשתתף בשיח או ברב שיח התקשורתי, ההזדמנות זמינה כמעט לכל אחד ובעלויות שוות לכל נפש.
אם בעבר היו שהלינו - ולפרקים גם במידה מסוימת של צדק - של'תקשורת' יש כוח רב מדי, בהיותה האחראית למה שהציבור יודע, ומשתמע מכך - גם חושב, היום אנו עדים גם לבעייתיות ההפוכה: הפתיחות והשפע מחייבים את כלי התקשורת המסורתיים להיאבק על תשומת לבם של צרכני החדשות, מול הרבה יריבים אגרסיביים יותר לפעמים, למרות שלא תמיד כוונתם היא ממש תחרות תקשורתית. והמאבק הזה הוא לא רק על האזניים והעיניים של לקוחות תקשורת, אלא גם על נתח שוק המפרסמים, שמאותן סיבות עצמן הולך ומצטמצם.
להקדים ולדווח
המצב הזה, שבו כלי תקשורת ממוסדים, המחויבים באתיקה, בשמירה על החוק, באיכות מקצועית ובאחריות לאומית, צריכים להקדים ולדווח על חדשות - לפני פורטלי חדשות באינטרנט, או לפני שמישהו מעלה את הסרטון ל-YOUTUBE - יוצר מציאות מאתגרת, שבה כולם גם נהנים וגם נפגעים מהשפע שהקדמה מאפשרת.
לא בהכרח אנחנו הופכים בזכות הקדמה הזאת ליותר משכילים, ליותר יצירתיים וליותר מתקשרים, לפעמים זה פועל גם בכיוון ההפוך.
אבל זה לא חייב להיות ככה. כמו בכל שינוי רדיקלי, ייקח לנו זמן עד שנלמד ונבין את המציאות המשתנה הזאת. בסופו של דבר, מי שבאמת ובתמים מאמין ומקבל את הרעיון העמוק של הדמוקרטיה - שהציבור אינו עדר של בורים חסרי תבונה, אלא אוסף של פרטים תבוניים, אכפתיים שמסוגלים לנתח אינפורמציה באופן שקול, ולהחליט בהגיון מהי עמדתם, מה טוב ומה רע, מה נכון ומה איננו נכון ולהחליט מה הם רוצים שיקרה בנתונים האלה - צריך לברך על הפתיחות ועל הנגישות של מידע - גם אם אלה מחייבים - אותנו, אנשי מדינה והפוליטיקאים, מחד, ואתכם, אנשי התקשורת המקיימים את הגופים המסורתיים, מאידך - לעבור שינויים עמוקים בתפיסותינו ובהתנהלות שלנו.
תפקידם של גופי תקשורת של המדינה ושל מערכת הביטחון, מהסוג של גלי צה"ל - כאלה ששידרו חדשות מאז העידן הישן, ועד היום - לא תם. הוא משתנה, והוא עוד עתיד להשתנות. אסור לנו לפקפק ברצונו של הציבור לקבל מידע אמין, נכון ואחראי בנושאים המהותיים של חיינו.
אני משוכנע שאחרי שהאבק המסמא של השפע ישקע קמעא, הציבור ידע להעריך וגם לתגמל בנאמנות האוזן - במקרה שלכם, ואת העין במקרים אחרים - את אותם גופי תקשורת שסערות השינוי אינן פוגעות באיכותם - כאלה, שלמרות התחרות הפרועה, יישמרו על רמה של רצינות ומקצועיות, וידירו רגליהם מהמרדף חסר הרסן אחרי פרסום, אחרי זעזוע, אחרי אימפקט בכל מחיר.
אתגר הביטחון, היום כמו בעבר, הוא מרכזי במדינת ישראל. אנחנו במדינה שבה ביטחון זה לא רק טנק ומטוס, אלא גם חינוך ורווחה, פיתוח המצוינות וטיפול במצוקה. אבל שנתיים אחרי המלחמה, שנה אחת אחרי וינוגרד וחודשים בודדים אחרי שסיכמנו את התוכנית הרב שנתית בוועדת ברודט - אין לפגוע בתקציב הביטחון, פשוט איננו יכולים להרשות לעצמנו כמדינה וכעם את הלוקסוס הזה.
גלי צה"ל הוא גוף מוביל בתחום התקשורת ובאמת יוצר ומלא בכישרונות צעירים, ומעביר את השרביט הזה של יצירתיות נוספת מדור לדור. אני רואה פה חלק מהוותיקים שהיום הם כתבי צמרת במדינה, ושגדלו ועשו את החניכה שלהם בגלי צה"ל. אין לנו בתי יוצר עם כאלה כישרונות צעירים כמו גלי צה"ל.
גלי צה"ל כפי שנראה היום בהמשך הערב היא גם סדנה לתוכניות איכות שמתרחקות מהמובן מאליו, ונותנות עומק לתרבות ומעבירות בין המילים ובין השורות סולידריות, אהבת הארץ ומשהו מתחושת השליחות שעושה את מדינת ישראל למה שהיא. אני מאחל לגל"צ כי תוסיפו להוביל - בזכות ההנהגה לדורותיה, בזכות הכותבים, היוצרים, העורכים, המפיקים, המגישים ואנשי המערך הטכני, ובזכות תוכניות כדוגמת אלה שזכו כאן היום.
ברכות לגלי צה"ל ולזוכים, ותודה לכולכם.

תאריך:  12/08/2008   |   עודכן:  12/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסור לקצץ בביטחון
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
צל כבד על המינהל התקין בצה"ל
משפחת ויכסלבאום  |  12/08/08 12:32
2
חובתו של אב לדעת כיצד נהרג בנו
שאול שילה  |  12/08/08 12:46
3
לא אלה נורמות ההתנהגות שציפינו
שפרן שילה כהן   |  12/08/08 15:39
4
כל המסקנות בניגוד לעובדות
אלוף עמירם לוין  |  12/08/08 15:44
5
הביט מסביב ולא עשה כלום.
יעקב 1992  |  12/08/08 15:45
6
הבן נקבר - אסור שכך יקרה לאמת
יוכי שפרן  |  12/08/08 17:31
7
בצה"ל לא תיחקרנו וגם לא נתחקר
אלוף אורי שגיא  |  12/08/08 17:44
8
אני רצתי לפצועים. אהוד לא ניגש
אלוף עמירם לוין  |  12/08/08 17:45
9
איך למד תאומי את תפקיד הברק
עודד תאומי  |  12/08/08 17:53
10
מה שחשוב באותורגע לטפל בנפגעים
אלוף יוסי פלד  |  12/08/08 17:53
 
- אחריות אישית
חייל מילואים  |  12/08/08 21:24
11
''לא עשה כלום''
חזי שלח  |  12/08/08 18:11
12
עלבו בנו קשות.צהל שומר על עצמו
יוכי שפרן  |  12/08/08 18:12
13
אז גם הרמטכ"ל משקר...
אלוף עמירם לוין  |  12/08/08 20:01
14
מה לומדים מכך החיילים הצעירים?
רני שפרן  |  12/08/08 20:05
15
לקצץ אתעמלות הגז ומי שמקבלם ! ל"ת
היום זה בנפשנו  |  12/08/08 20:44
16
לאן נעלם הגנרל ??
חייל פשוט  |  12/08/08 21:11
 
- "הוא (הברק) פשוט עמד ולא זז''
יעקב 1992  |  13/08/08 00:28
17
אנשיםשלא מביניםמה קורה עם עצמם
יוכי שפרן  |  13/08/08 00:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
ניתן לקבוע במידה גדולה של ודאות ש"המלחמה הקרה", גרסת 2008 יצאה לדרך ויריות הפתיחה נשמעות בגאורגיה. רוסיה לא תירתע מלהכניס למלחמה בגאורגיה את כל הארסנל הצבאי העומד לרשותה
איתמר לוין
שלוש שנים אחרי פינוי גוש קטיף, 80% המפונים במגורי ארעי, יותר ממחציתם סובלים מתופעות לוואי גופניות ונפשיות, לרבע מהם אין עבודה. כך נרמסות זכויות אדם ללא הנד עפעף
משה ניסנבוים
הרמב"ם כתב שהמשיח לא צריך לעשות אותות ומופתים ולחדש דברים בעולם, ולמד זאת מרבי עקיבא שהיה "חכם גדול מחכמי המשנה" כלשונו, שתמך בבר כוכבא
ראובן לייב
צפריר רובין, מומחה ליציבה נכונה, חקר ומצא כי העקמת היא תולדה רב-דורית של ריבוי שעות-ישיבה והרגלי-יציבה גרועים
אלון מרום
הניצוצות שעפו בסופ"ש בין העיתון של המדינה לפרשן הבכיר רביב דרוקר מאירים מעט מהמתרחש מאחורי קלעי הבמה התקשורתית-פוליטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il