X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-פי המסורת התלמודית בוטלו באותו יום המעמדות והוסרו מחיצות היוחסין והאצולה, "ולא ניכר שוע לפני דל"
▪  ▪  ▪
חג השוויון [צילום: AP]

מקורו של ט"ו באב כחג בספר "שופטים". בפרק כ"א שבו מסופר, לראשונה, על "חג ה' בשילו מימים ימימה". מסתבר שהחג היה פופולרי וידוע לכל, ומקום החגיגה מתואר שם בדיוק נמרץ: "מצפונה לבית אל, מזרחה השמש, למסילה העולה מבית-אל שכמה ומנגב ללבונה".
החג נחוג בכרמים: "וראיתם והנה אם יצאו בנות שילו לחול במחולות, ויצאתם מן הכרמים והוספתם לכם איש ואשתו מבנות שילו". מסורת התלמוד קובעת את חג המחולות הזה, של ט"ו בשבט, כחג ה' בשילו, מייד עם תום עונת הבציר.
אותו חג נמשך ונחגג בישראל גם בימי הבית השני - בירושלים ובשילו, בתרצה ובעין-גדי, בקריית-ענבים ובגוש חלב. שמחת החג הייתה גדולה ורבו בו השעשועים, עד כדי כך שאמר הנשיא, רבן שמעון בן גמליאל: "לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב".
הוסרו המחיצות
חג המחולות בכרמים נשא אופי עממי: בוטלו בו המעמדות והוסרו מחיצות היוחסין והאצולה, "ולא ניכר שוע לפני דל". לכבוד החג לבשו הצעירים מדי-חג לבנים, שאותם שאלו איש מרעהו, כדי שלא לבייש, חלילה, את מי שאין לו. בנות ישראל פשטו את עדיין, והמיוחסות שביניהן פשטו את שמלות השני עם העדנים ולבשו אף הן בגדי לבן שאולים. כפי שמסופר: "בת מלך שאלה מבת כהן גדול, ובת כהן גדול מבת כהן הדיוט, וכל ישראל שואלים זה מזה". ובהתקרב הבחורים אל מעגל המחולות, שרו כולן במקהלה: "בחור, בחור, שא נא עיניים וראה מה אתה בוחר לך" (סוף מסכת תענית, בבלי וירושלמי).
חג המחולות בכרמים כבש מדי שנה את הלבבות ולא עמדה בפניו שום מחיצה מדינית. בתוקף אותו יום חוסלו התגרות בין השבטים ונגוז כליל ריב המשפחות. מסורת התלמוד מספרת כי באותו יום הותרו השבטים לבוא זה בזה, כלומר: הותר גם לבת, יורשת נחלה, להיות לאשה לבן שבט אחר, מבלי לחשוש פן תעבור בשל כך הנחלה משבט לשבט.
התרת נשים
בט"ו באב הותר גם לבני שבט בנימין המנודה (בשל מעשה "פילגש בגבעה") לקחת להם נשים מבנות שילו וסביבתה, שיצאו לחולל בכרמים, אף כי כל השבטים נדרו נדר שלא לתת לבנימין אשה מבנותיהם.
לאחר החורבן בוטל חג המחולות ובכרמים שבתו השמחה והצהלה.
בתקופת הגלות קיבל ט"ו באב צביון שונה בתכלית. במנהגי בית הכנסת נקבע, אומנם, יום טוב, שאין אומרים בו תפילות "תחנון", אין מתענים בו וגם לא מספידים. בחדרים ובישיבות פשט המנהג לראות בט"ו באב את יום סיום הלימודים. באותו יום התחלפו המלמדים והילדים עברו מכיתה לכיתה, החלו לומדים ספר חדש, ובמספר ישיבות אף נערכו בחינות. באותו יום חג נהג המלמד לערוך סעודה לתלמידיו, שאותה מימן בעצמו בכספו, בלא להזדקק לכיס הילדים, וחילק להם יין ודובשן.
היו פייטנים שנהגו לחבר לכבוד היום הזה פיוטים מיוחדים, שבהם נזכרים ימי ההוד והתפארת בישראל, בעת שהיו מחוללות בכרמים.
החג בספרות
בספרות החדשה לא פסחו סופרינו ומשוררינו על ט"ו באב. אברהם מאפו, למשל, מתאר בספרו, "עייט צבוע", את היום הזה בשמחת הקציר במושבה בן שמן, שחזה בעיני רוחו על שפת הכינרת. מסתבר שזהו חג האיכר העברי לכבוד יבול-אדמתו הטובה. י.ל. גורדון, לעומתו, ניסה להכין חומר לשיר בכרמי עין גדי, שבהם מטיילות בנות ישראל זוגות-זוגות, ואילו הבחורים ניצבים סביבן ומלחשים.
הסופר א.ל.לוינסקי האמין בכל ליבו שבהתחדש מדינת ישראל - יתחדש גם בט"ו באב חג המחולות בכרמים. הוא חזה זאת במסעו הדמיוני שלו לארץ ישראל: "צעירים מכל רחבי הארץ ממהרים, ברגל וברכב, ברכבת ובכרכרות, למקום החגיגה בט"ו באב, להכיר בכרמים את בנות ציון וגם למצוא שם בת-זוג".
ואומנם, ברבות הזמן חזר והפך ט"ו באב להיות חג המחולות וחג זוגות הנאהבים. ישובי העובדים - גניגר, קריית-ענבים ודגניה - היו הראשונים שהנהיגו את החג במסורת החדשה, ובעקבותיהם הוכתר גם בהצלחה רבה, פסטיבל המחולות הקבוע בדליה.

תאריך:  15/08/2008   |   עודכן:  15/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ט"ו באב - חג השוויון בין יהודי ליהודי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
על השחיין שלנו בסין ועל אי קבורת האב כעשרה ימים
דרור מרום
הרכב הרוק הכבד הגדול בכל הזמנים, שטבע למעשה את המושג "רוק כבד" יקיים 3 הופעות - בקיסריה ובתל אביב    תוך שבוע נמכרו כל הכרטיסים    בביקור הקודם הגיע גם הגיטריסט הווירטואוז ריצ'י בלאקמור - שהורחק עקב יחסי אנוש לקויים
ד"ר אסנת רזיאל
גיל ההתבגרות הנשית מציב אתגרים רבים לגופן של הנערות גם מן הבחינה התזונתית    נערות רבות אוכלות יותר מדי מוצרים מעובדים המכילים שומנים ומלח    מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מיניסוטה בארה"ב, הראה גם כי נערות אשר פנו לדיאטה כסאח הופכות בסופו של דבר לנשים עם בעיות משקל
איתמר לוין
למצוות תלמוד תורה אין גבולות של מקום, זמן והיקף - בניגוד לכמעט כל המצוות האחרות ובניגוד לכל השכלה אחרת. הסיבה נעוצה במהותה של התורה
ד"ר רון בריימן
היכן הייתה משטרת המחשבות והרגשות של רשות השידור ושל הרשות השנייה בחודש אב לפני 3 שנים, כאשר ממשלת החורבן פגעה "ברגישות ובנחישות" ברגשותיהם של יהודים שגורשו מבתיהם ובתיהם הוחרבו רק בגלל היותם יהודים? מדוע אותן רשויות שוללות מהם היום אפילו את הזכות לבטא בתשלום את תחושת הגירוש והחורבן?
רשימות נוספות
ט"ו באב רומנטי בורדינון  /  אביטל זלמנוביץ
שנה טובה עם תרומה לקהילה  /  אופיר אבסלנדר
כשהרב עובדיה בכה  /  עידן יוסף
מחריבים את בית המקדש  /  משה ניסנבוים
תפילת נחם הפרטית שלי  /  בלפור חקק
תשעה באב 1955   /  ראובן לייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il