X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבוטח אינו מחויב כלל ועיקר להיענות לדרישת חברת הביטוח לערוך בדיקת פוליגרף. יתרה מכך, ברוב המקרים יעשה נכון המבוטח אם יסרב לעבור את בדיקת הפוליגרף ואם הוא משוכנע כי הוא "צודק במאת האחוזים" נכון יעשה אם ייוועץ אם עורך דין, אשר יסביר לו את כל ההשלכות הנובעות מכך
▪  ▪  ▪

לא פעם מבקשת חברת הביטוח, כי המבוטח ייבדק "במכונת אמת" או בעגה המקצועית בפוליגרף לצורך הוכחת תביעתו.
הפוליגרף - POLYGRAPH - מקורו ביוונית - רב רישום, פועל על ארבעה ערוצי רישום: שני ערוצי נשימה, ערוץ מוליכות חשמלית של העור, ערוץ לחץ דם וקצב דופק. כל ערוץ מחובר לחיישן, המוצמד לנבדק בזמן הבדיקה. אומנם המבוטח רשאי שלא להסכים אך במרבית המקרים המבוטח זקוק לסכום הכסף הנתבע ויפעל ככל שיונחה ע"י חברת הביטוח על-מנת לזרז את מהלך התשלום.
במקרים בהם מבקשת חברת הביטוח להפעיל את בדיקת הפוליגרף פועלת חברת הביטוח להחתים את המבוטח על טופס המאשר כי אם ימצא דובר שקר בבדיקה - הוא מוותר בכך על תביעתו. למעלה מכך, במסגרת הטופס הנ"ל שני הצדדים מסכימים כי תוצאות הפוליגרף יהוו ראיה בלעדית ומכריעה בבית המשפט. במקרה בו תוצאות הבדיקה הן כי המבוטח נמצא דובר שקר, חברת הביטוח תוכל ואף תעשה שימוש בהן.
נזכיר כי, לא בכדי שולחות חברות הביטוח את המבוטחים לעשות בדיקות פוליגרף. אלא נראה כי, חברת הביטוח חושדת כי משהו במקרה הביטוח אינו מתיישב עם גרסת המבוטח או שמא הבדיקה תוכל להוכיח כי גרסת המבוטח תתגלה כשקרית. מעבר לבעיה שכרוכה בחתימה על המסמך, עלול בודק הפוליגרף להכשיל את הנבדק בגלל ניסוחן הלא זהיר של השאלות.
מחלוקת ממשית
על מכשיר הפוליגרף דובר רבות הן בארץ והן בחו"ל. אף לגבי מהימנותו של מכשיר הפוליגרף ככלי להוכחת דבר מה בבתי משפט נאמר רבות. כך, למשל, בפס"ד ת.א. (צפת) 1033/03 בוקאעי הלאל נ' נאדר תופיק בוקעאי נכתב מפי השופט: "נקודת המוצא היא, כי לעת עתה, קיימת מחלוקת ממשית בקרב אנשי הקהילה המדעית שלעניין בכל הקשור למהימנות ואמינות טכניקות הבדיקה של מכשיר הפוליגרף ותוצאותיה". קרי, ישנם זרמים בקהילייה המדעית אשר טוענת כי קיימים טכניקות של שאלות בכדי שנוכל להכשיל את האדם שנבדק.
כך, לדוגמא, בעל חברת משאיות ביטח את המשאיות אשר היו בחברתו. חברת הביטוח דרשה להתקין התקן מיוחד המונע את הנעת הרכב ללא מפתח מיוחד. ואכן בעל החברה התקין ע"ג המשאיות את ההתקן המבוקש. אלא שלאחר זמן מה, נגנבו שתי המשאיות. בעל החברה, הסכים להיבדק בבדיקת פוליגרף. בבדיקת פוליגרף שערך בעל החברה על חשבונו נמצא דובר אמת ואילו בבדיקת פוליגרף שהייתה מוסכמת על הצדדים נמצא דובר שקר, דבר אשר הכריע את התיק לרעתו.
יוסבר כי המבוטח אינו מחויב כלל ועיקר להיענות לדרישת חברת הביטוח לערוך בדיקת פוליגרף. יתרה מכך, ברוב המקרים יעשה נכון המבוטח אם יסרב לעבור את בדיקת הפוליגרף ואם הוא משוכנע כי הוא "צודק במאת האחוזים" נכון יעשה אם ייוועץ אם עורך דין, אשר יסביר לו את כל ההשלכות הנובעות מכך.
שנית, יש לשים לב ולהיות ערניים לשאלות הנשאלות על-ידי החוקר בבדיקת הפוליגרף. כך, לדוגמא, כאשר עובד ישאל אם הוא קיבל טובת הנאה או תמורה כל שהיא מעבר למשכורתו. יש ליתן את הדעת כי גם אם הלקוח הביא לך עט או פחית שתייה במתנה הדבר נמצא בגדר טובת הנאה. ניתן להבין מכך, כי השאלות אשר ישאלו חוקרי חברת הביטוח יהיו ברובם שאלות כלליות אשר לא נוגעות למקרה הספיציפי, אלא על מקרים דומים אם ישנם כאלו. יתרה מכך, בכדי לצלוח את הפוליגרף על החוקר לשאול שאלות סגורות בהם התשובה היא "כן" או "לא". שאלות פתוחות הינם לכשלעצמן פותחות פתח "להסתבכות" ולסיכוי, ולו הקלוש ביותר, כי המבוטח יצא דובר שקר.
שלישית, באם הסכמתם להגיע לבדיקת פוליגרף עמדו על כך שלא תחוייבו לחתום על ההסכם. זאת בכדי שאם תצאו דוברי שקר, הדבר לא יחייב.

אין לראות באמור לעיל כתחליף לייעוץ משפטי.
הכותבים הינם שותפים במשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - עורכי דין ונוטריון, המתמחה במשפט מסחרי ומיסויי.
תאריך:  16/08/2008   |   עודכן:  16/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליגרף - אמת או חובה?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
קריאה בקפה, בכף היד ובקלפים
ע. סובול  |  16/08/08 14:09
2
האל המושלם - האמנם ?!
אמיר לירן, עו"ד  |  16/08/08 20:20
3
תגובת בודק פוליגרף לכל המגיבים
רונן ביהם  |  17/08/08 00:01
 
- אבקש מראה מקום למחקר שציינת
אמיר לירן, עו"ד  |  17/08/08 13:41
 
- מראה מקום למחקר תקפות הפוליגרף
רונן ביהם  |  17/08/08 14:49
 
- ערכות הדרכה
אמיר לירן, עו"ד  |  17/08/08 16:50
 
- מראי המקום שציינת
אמיר לירן, עו"ד  |  17/08/08 17:00
4
למה לדבר על התפל..?
גוטווין  |  17/08/08 03:17
5
פוליגרף
אומדן של החוקר  |  17/08/08 20:06
6
פוליגרף מכשיר לא אמין מניסיון
ירון א  |  17/08/08 20:26
7
פוליגרף
שאול  |  28/08/08 12:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספי סגל
כל עוד לא ישיב אהוד ברק תשובות מניחות את הדעת ל-4 שאלות מן ההיסטוריה שלו יהיו הוא ומחנהו נגועים
יוני בן-מנחם
ישראל צריכה למנוע את כניסתו של השריר המצרי לשעבר מוחמד בסיוני לתחומה ולהכריז עליו "כאישיות בלתי רצויה" עד שיתנצל ויכחיש באופן גורף וברור את ההתבטאויות שיוחסו לו. ישראל צריכה לשמור על כבודה הלאומי, אף דיפלומט זר לא יעשה זאת עבורה
ראובן לייב
בעיירה הגרמנית, שמדרום לפרנקפורט, היתה פעם קהילה יהודית ענפה, שהטביעה את חותמה על תושביה הנוצרים, ואלה אימצו לעצמם שפה מיוחדת, שאינה אלא הכלאה בין...עברית לאידיש
עו"ד יוסף פנדריך
ביהמ"ש העליון אסר על ביקורת שתטיל דופי בטוהר המידות של השירות הציבורי, גם בלי לנקוב בשמות של עובדים ספציפיים. דמוקרטיה במיטבה
חגי סרי לוי
הוועדה המפוהקת משהו, מנוהלת בדרך כלל ע"י ח"כ אחמד טיבי, אלא שהפעם ניהל אותה ח"כ ראובן ריבלין. ומדוע? "היו"ר טיבי ביקש ממני להחליף אותו", הסביר ח"כ ריבלין, "הוא משתתף בהלווית מוחמד דרוויש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il