X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מציאות חיינו היא כזו שבה תיקון קטן ותמים לכאורה, באחת מתקנות התכנון והבניה, מתגלה כמשנה מדיניות ארוכת ימים הלכה למעשה, יש בה בהוראת השעה כאמור משום האדרת כוחו של מינהל מקרקעי ישראל, והעלאתו למעמד-על, כרשות שופטת ומבצעת, יחדיו
▪  ▪  ▪

  • רקע הדברים: פרק ה' לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 עוסק ברישוי ומונה רשימה של עבודות ושימושים בקרקע, הטעונים קבלת היתר מהוועדה המקומית ו/או הרשות המקומית.
מתוקף הוראות פרק זה הותקנו תקנות ייחודיות שעיקרן "עבודה ושימוש הטעונים היתר". לעניינו רלוונטית, תקנת משנה 1(4) לפיה: הריסתו של בניין, למעט הריסה המבוצעת על-פי צו של בית משפט או של רשות המוסמכת לכך בדין - טעונה היתר.
ביום 13.7.08 החליט שר הפנים, מר מאיר שטרית, ליתן הוראת שעה בסוגיה והרחיב את הנוהג הקיים. הוראת השעה, אשר תחולתה ל-5 השנים הבאות, קבעה כי - החלטה לפינוי או לסילוק יד ממקרקעי ישראל, אשר תבוצע על-ידי מדינת ישראל או מטעמה אינה טעונה היתר, בכפוף לשני תנאים: האחד - בנייתו של הבניין המיועד להריסה, נעשתה בלא היתר, ו/או, השני - לא חלה על הבניין המיועד להריסה, תוכנית לשימור. (ודוק - נאמר בצו: "החלטה", אך לא נאמר "החלטה שיפוטית", ומכאן הקושי בצו זה).
  • במבט ראשוני, נראה אפוא, כי הנה אך תיקון קטן בפנינו, תיקון תמים אשר אין בו ולא כלום, ברם בקריאה מעמיקה ומושכלת מיד למדים, כי עסקינן בתקנה מהותית הנותנת בידי המינהל כוח אדיר.
במסווה התקנה, ניתנת לפקיד מינהל, הסמכות ליתן החלטה בדבר הריסתם של מבנים, וזאת אף בהגיג פיו בלבד. אין בתקנה זו ולו אך דרישה לשיקול דעתו של בית המשפט הנכבד. היינו, הלכה למעשה, מינהל מקרקעי ישראל, הופך לגוף השופט והמכריע בו זמנית.
  • לא זאת אף זאת, לאור חוק מקרקעי ציבור (סילוק פולשים), התשמ"א-1981, המעניק סמכויות בדבר סילוק יד ופינוי מקרקעין על-ידי המינהל, במקרים כגון: פלישה וכיו"ב, טענתנו מקבלת אף משנה תוקף. שם מצויה בידי הרואה עצמו נפגע מהצו, אפשרות לפנות לבית המשפט ולבקש את התערבותו. כאשר בענייננו, אין כך הדבר. בהוראת השעה דלעיל, לא קיים כל אזכור להתערבות ביהמ"ש כאמור.
הוראות החוק הסטטוטוריות, מעלות בליבנו השאלה: האין תקנה נשוא מאמר זה חוקית? היתכן כי אך בחקיקת משנה יש כדי, להפוך את פקיד המינהל ל"תליין" החורץ גורלנו?
בעומקם של דברים נראה כי יש בהוראות אלו משום הרחבתה של הרגולציה האופפת את חיינו אף מעבר לקיים כיום. הרי אין זהו סוד וגלוי לעיני כל, כי היננו נשלטים בידי פקידי רשויות הממשל, וכפופים להחלטותיהם, והנה כי גם החלטה הרת גורל כגון הריסת מבנה של אדם, תהיה נתונה לחסדו של המינהל.
  • עוד תמוהה בעינינו הוראת השעה הנ"ל, לאור מציאות הפסיקה ההולכת ומתעצמת. שהרי מזה זמן-מה, מגמת בתי המשפט הולכת בדרך של ריכוך וצמצום שליטתו של המינהל בחיינו. שליטה אשר, לטענת כל, עברה את הגבולות המקובלים.
  • יתרה מכך, במספר לא מבוטל של פסקי דין, אשר בחלקם נטל חלק משרדנו, קבעו וועדות הערר, כי אין לו למינהל זכות יתר על פני בעלים אחרים. הסכמתו ו/או חתימתו על גבי החלטות נשוא המקרקעין, יכולה להיות מוחלפת בפעולות אחרות.
ולאחרונה אף חידדה וועדת הערר את החלטתה, ושללה את זכות הוטו שהייתה למינהל בקרקעותיו. ערר 496/07 עסק בהימנעות המינהל ממתן הסכמתו וחתימתו על מתן היתר בנייה במקרקעין המוחזקים על-ידי אחר. שם ניתן לראות סקירה של תקנות התכנון והבנייה ולשונן, המובילה למסקנה, כי אין כל בסיס בטענות המינהל ובתחושת עליונותו על פני בעלי מקרקעין אחרים.
אנו תקווה, כי בשעה שיתעורר עניין זה, ייפסל הצו הנדון, בשל טעמי אי החוקיות כאמור לעיל, או לחילופין - יינתן לצו פירוש מצמצם, הקובע - כי הוא חל רק על החלטה משפטית (קרי - החלטה מטעם ביהמ'ש בלבד!) אשר קבעה את פינוי הנכס כאמור לעיל.

מחברי המאמר נמנים על משרד עוה"ד הרטבי-בורנשטיין-בסון ושות', תל אביב – משרד המתמחה בתחום המקרקעין על כל היבטיו
תאריך:  17/08/2008   |   עודכן:  17/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כוחו של מינהל מקרקעי ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רק בישראל
שבלול   |  18/08/08 14:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צלו רוזנברג
רבים הם אלה המנסים להפחיד אותנו שעזה מהווה איום אסטרטגי על ישראל. מבלי לבחון את הפוליטיקה שמאחורי האמירות הללו, יש לבחון בצורה עניינית אמירה זו. למרות כל הקסאמים והאיומים על טילים העלולים להגיע לטווח של 16 ק"מ או יותר, עזה אינה מהווה איום קיומי על ישראל. לא בקסאמים ולא בטילים ארוכי טווח תובס ישראל ותימחק מעל פני האדמה
ד"ר יובל ברנדשטטר
ההשוואה בין גאורגיה לישראל. נחליף את השם גאורגיה בישראל, ובמקום אוסטיה ואבחזיה נאמר גליל ונגב. במקום אוסטים ואבחאזים נאמר הפלג הצפוני והדרומי של התנועה האיסלאמית, ובמקום בדלנים נאמר תביעת האוטונומיה של ערביי הנגב והגליל
עופר הירש
גינה פרטית זו הוצאה לא כל כך קטנה, ישנן הוצאות שונות החל משלבי הפיתוח וההקמה ועד לאחזקה שוטפת של גינה, מהן העלויות ואיפה אפשר להוזיל אותן?
עו"ד יוסי דר
יוסף אונגרפלד הורשע בערכאות הנמוכות לאחר שהעליב עובד ציבור בעזרת כרזה שכתב נגדו, והציגה במשך שבוע שלם בחצר תחנת המשטרה כאשר הוא שובת רעב    בבית המשפט העליון נדחתה בקשת רשות ערעור שהגיש מבלי שבית המשפט השכיל להתמודד עם העובדה שדברי העלבון של אונגרפלד נפלטו מריאותיו בזעקת כאב
ד"ר אברהם בן עזרא
בבתי המשפט בישראל מתגלים מינויים רבים של מומחי שווא חסרי לימודי מקצועות המצעים. "מומחים" אלו יודעים להתבטא ולהרשים, אך מומחיותם נבובה    מומחי שווא – או שאינם גורמים לכל תועלת, או שהם מזיקים...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il