X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נטישת הצד הפלשתיני את עיקרון 'שתי מדינות' עלולה להתגבש עוד לפני 2009 ותהיה 'יום כיפור מדיני' דוח מכון ראות: בקרב פלשתינים מתגברים הקולות לנטוש את עיקרון שתי מדינות לשני עמים ולקרוא לכינונה של מדינה דו-לאומית. על ישראל לשקול כינון מדינה פלשתינית לפני תום 2008
▪  ▪  ▪
שתי מדינות?, לא עוד... [צילום: AP]

ישראל מצויה ברגע הכרעה אסטרטגי במסגרת התהליך המדיני מול הפלשתינים שנכפה עליה משום שיתכן שעד ינואר 2009 הפלשתינים ינטשו באופן רשמי את עיקרון שתי מדינות לשני עמים וידרשו מדינה דו-לאומית תוך הפיכת הקונספט ללגיטימי גם בזירה הבינלאומית. כך עולה מדוח של מכון ראות.
במכון ראות טוענים, כי היפוך פלשתיני כלפי עיקרון שתי המדינות ואימוץ פתרון המדינה האחת כאסטרטגיה של התנועה הלאומית הפלשתינית יהוו רעידת אדמה בביטחון הלאומי הישראלי ויהיו בגדר "יום כיפור מדיני". נקודות הייחוס המרכזית של הניתוח של מכון ראות הן:
  • התהליך המדיני הנוכחי הוא בהגיון של הכל-או-כלום ורבים הסיכויים שיסתיים ללא הסכם קבע - זאת בשל מורכבות הסוגיות והפערים בין הצדדים, המשבר הפוליטי והחוקתי בצד הפלשתיני, הבחירות בישראל, והמציאות בשטח.
  • לאחר ינואר 2009 לאבו-מאזן אין מנדט - כבר כיום הרש"פ ואש"ף במשבר חוקתי. אולם, הודעת אבו-מאזן שאינו מתכוון לקיים את הבחירות לנשיאות הרש"פ במועדן בינואר 2009, בניגוד גמור לעמדת החמאס, עלולה לשחוק עד דק את הלגיטימציה שלו לנהל את המשא-ומתן עם ישראל. זאת, גם אם יתחייב להביא את תוצאותיו למשאל עם.
  • פקיעת תאריך היעד של תהליך אנאפוליס - בוועידת אנאפוליס הכריזו הצדדים שמטרתם להשלים את המו"מ על הסדר הקבע עד סוף שנת 2008. האכזבה הפלשתינית מתוצאות המו"מ עלולה ליצור לחץ על ראשי אש"ף לבחון מחדש את האסטרטגיה המדינית.
  • 'הבשלה' רעיונית של תהליך ההיפוך - מכון ראות עקב בשנים האחרונות אחר תפיסה שהולכת ונעשית רווחת ברחוב הפלשתיני אשר גורסת שהאינטרס הפלשתיני הוא המשך ה'כיבוש' הישראלי ודרישה למדינה אחת. בראייה היסטורית, קריסה של רעיונות כמו עקרון שתי המדינות מבשילה לאורך זמן אך מתרחשת בבת-אחת.

מהן האפשרויות העומדות בפני ישראל?

על-פי הדוח, המערכה המדינית הנוכחית מול הפלשתינים – 'תהליך אנאפוליס' – צפויה להסתיים אם יושג הסכם או כשייכנס ממשל חדש לתפקידו בארה"ב, כשתחל מערכת בחירות בישראל או כשתגיע כהונת אבו-מאזן לקיצה. קרי, יש להניח שהמערכה הנוכחית תמוצה בתוך חמישה חודשים עד ינואר 2009 לכל היותר. אם לא יושג הסכם עד אז, צפויים כל הצדדים – ישראל, פת"ח וחמאס, ארה"ב ואף מצרים וירדן – לבצע הערכה מחדש.
לכן, השאלה שמכון ראות שואל במסמך זה היא: מהן האפשרויות העומדות בפני ישראל בחמשת החודשים שנותרו עד לתום המערכה הנוכחית?
מכון ראות מציין שלוש ברירות:
  • מיצוי המאמץ להגיע להסכם קבע עוד ב-2008 – חולשתו העיקרית של הגיון זה היא בהיותו הגיון של הכל-או-כלום עם סיכויים רבים להסתיים במפח נפש בשל המשבר החוקתי והפוליטי בצד הפלשתיני והכניסה למערכת בחירות בישראל. אם אכן סוגיית ירושלים טרם נידונה בפירוט במשא-ומתן, הרי הדברים מקבלים משנה תוקף.
  • גלגול הכדור המדיני למערכה הבאה – הקפאת המצב כדי להעביר את המקל המדיני למערכה הבאה. הכלי המרכזי לכך צפוי להיות מסמך שמסכם את התקדמות הצדדים בתהליך אנאפוליס בדומה לרעיונות קלינטון משנת 2000. המערכה הבאה צפויה להתחיל לאחר שייכנסו לתפקידם ממשל חדש בארה"ב וממשלה חדשה בישראל, קרי במרץ 2009.
  • שדרוג הרש"פ למעמד של מדינה עד סוף 2008 – זוהי אסטרטגיה שמבוססת על העברה שיטתית של כוחות וסמכויות לרשות הפלשתינית לקראת הכרה בה כמדינה ב-1/1/2009 לכל המאוחר והתנעה מחדש של התהליך המדיני במרץ 2009 על בסיס מציאות מדינית חדשה שבה קיימות שתי מדינות.
"בשבועות האחרונים גוברים האיומים מצד בכירים פלשתינים בגדה לנטוש את עקרון שתי המדינות ולאמץ את פתרון המדינה האחת", אומרים במכון ראות. "שיאה של מגמה זו ניכר בימים האחרונים בקריאתו של אבו-מאזן לשקול לפרק את הרשות הפלשתינית, בקריאתו של מזכיר צוות המו"מ אבו-עלא לדרוש את כינונה של מדינה דו-לאומית ובראיון שנתן סרי נוסייבה להארץ בסוף השבוע האחרון.
"ההתנגדות לעקרון שתי המדינות אינה חדשה. אך השחיקה של עקרון זה כמסגרת המדינית המארגנת של התהליך המדיני מול ישראל החלה בקול ענות חלושה בשנת 2001 וצוברת תאוצה רבה בחודשים האחרונים. חשוב לזכור, קריסה של רעיונות כמו עקרון שתי המדינות מבשילה לאורך זמן אך מתרחשת בבת-אחת".
על-פי מכון ראות, להיפוך פלשתיני משמעויות מרחיקות לכת עבור ישראל. ראשית, אירוע כזה יביא במוקדם או במאוחר לפירוק הרש"פ ולהעברת נטל האחריות כלפי האוכלוסיה הפלשתינית בגדה לכתפיה של ישראל. שנית, היפוך כזה ישלול את הבסיס למעורבות בינלאומית בגדה בהיעדר הזמנה פלשתינית. בנוסף, החמאס עלול להעיז לפעול יותר בעזה, שכן השתלטות ישראלית על עזה עלולה להיתפס דווקא כנכס. לבסוף, מדינת ישראל צריכה להישמר מפני מציאות שבה כ-40% מתושביה הם פלשתינים.

תאריך:  19/08/2008   |   עודכן:  19/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשקול כינון מדינה פלשתינית לפני תום 2008
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
האופציה היחידה - טרנספר לערבים ל"ת
כמו שגורש גוש קטף  |  19/08/08 19:42
2
אל תשחק בחיים שלנו!
יהודי  |  19/08/08 20:41
3
המסקנות - הפוכות בדיוק!!!
קורא בעיון  |  19/08/08 20:57
4
100 מדינות לא יספיקו להם...!!!
הרשלה  |  19/08/08 21:22
5
איזה קוצר ראיה למכון ראות.....
י.ש  |  19/08/08 22:01
6
מה בעניין ירדן כדו לאומית ?
מרק טווין  |  19/08/08 22:39
7
לא נמאס לכם גמדים מנטליים
שכמותכם  |  20/08/08 00:47
8
כמה טיפש יכול ליהיות כותב המאמ
YA USA  |  20/08/08 03:27
9
מדינת פלשתין כולנו בטווח הקאסם
נחום שחף  |  20/08/08 04:11
10
שמאל טוק
הקונספציה  |  20/08/08 06:01
11
חדלו להפחיד הזבובים על הקיר ל"ת
א מ רול  |  20/08/08 06:04
12
קוצר הראיה שלכם שיטחי כעיוורים
מכון עיוורים  |  20/08/08 09:47
13
לשקול לכונן מדינה יהודית
דר יובל   |  20/08/08 10:44
14
מי מממן אתכם ? שלום עכשיו ?
ישמעאל  |  20/08/08 14:14
15
לא הבנתי..............
מורה נבוכים  |  24/08/08 12:43
16
קוצר ראיה של יחצ''ני הפלשתינים
שי אלידע  |  31/08/08 10:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס זלצר
מתקני ספורט ואצטדיונים ממלאים את חיינו, בין אם מדובר במשחקים חיים או בשידורי טלוויזיה בבית    מתקנים אלה שהתפתחו לזירות מתוחכמות ביותר מפיקים תועלת מטכנולוגיית CATIA של דאסו סיסטמס    טכנולוגיה המחוללת מודלים תלת ממדיים ומבטיחה תוצאות טובות יותר
עו"ד יוסף פנדריך
כדי להגביל ביטוי יש להוכיח שהביטוי גורם לסכנה ברורה ומיידית. מן הראוי לאמץ את המודל האמריקני שהולם יותר את הדמוקרטיה. ביהמ"ש אימץ את המודל האירופי שפוגע בחופש הביטוי בצורה בלתי מידתית
רפאל רוזנסקי
היגיינה לקויה, מים ומזון מזוהמים מהווים סיבה לזיהום טפילי במערכת העיכול    יש לכבס מצעים ומגבות בתדירות גבוהה יותר    הקפידו על דיאטה נטולת סוכרים
ד"ר דן מנור
האין צורך השעה מחייב לעורר מחדש את הגניוס היהודי, או שנניח לו לגווע תחת אושיותיה של הסדנא המשגשגת של "כוכב נולד"?
ד"ר איתי שטרן
מתברר שפתגם חז"ל 'טוב שם משמן טוב' לא תמיד נכון. מחקר חדש מגלה שמוניטין עלול ליצור הטיות בעייתיות בתהליכי חשיבה, להחלטות עסקיות מוטעות ואף להסביר מצבים של "היבריס" - חטא היוהרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il