X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר דפנה כצנלסון בנק פסיכולוגית קלינית בכירה
כל אדם זכאי לקבל עזרה משפטית מהמדינה מבלי שנשפוט מה נכון ומה לא. אולם השאלה הנוקבת היא האם הכללים האתיים של הגנה על נאשמים בפלילים אינה סותרת לפעמים ערכים מוסריים של צדק חברתי
▪  ▪  ▪
רוני רון. להגן בכל מחיר?

הסניגורית רויטל סויד המגנה על הנאשמים בפרשת הילדה רוז, מעלה מחדש את הדילמה שבין צו המצפון האישי לבין מצוות הנורמה המקצועית. בין המחויבות האתית להגן על הלקוח לבין אחריות מוסרית להגן על הצדק.
המצב וההתלבטות של הגנה על נאשם שרצח את שאר בשרו אינם טעונים בהבהרה תיאורטית מיוחדת. כל אדם זכאי לקבל עזרה משפטית מהמדינה מבלי שנשפוט מה נכון ומה לא. אולם השאלה הנוקבת היא האם הכללים האתיים של הגנה על נאשמים בפלילים אינה סותרת לפעמים ערכים מוסריים של צדק חברתי.
צפינו לא מזמן בתקשורת כיצד עורך הדין משה מרוז מתדרך את רוצחה של עורכת הדין ענת פלינר מה לומר לתיקשורת. הציבור עצמו חש במבוכה כיצד ההורים של אותו נער זחוח החלו לדווח על קולות מוזרים שאמרו לו לרצוח. במבוכה, כי הרושם שנוצר הוא של קולות של יועצים יותר מאשר קולות של חייזרים.
שמענו את עורכת דין רויטל סוויד מדווחת בשידור שהלקוח שלה הוא בעצם קורבן, כי על-פי עדותו הוא רצח בשוגג את נכדתו. הטיעון שלה הוביל לסוגיית הקונפליקט. עו"ד סוויד ענתה בשפה רפה שלהגן על הלקוח הוא חלק מחובתה המיקצועית או כפי שמתבטאים ה"פליליסטיים" זהו טבע הדברים" או "זוהי מהות עבודתנו".
להגן על הלקוחות
האם כחלק מראיית התפקיד מותר לנפק הסברים כדי להגיע לזיכוי הנאשם או הפחתה בעונשו כמעט בכל מחיר? השאלה הזו מטרידה, כי עושה רושם שעל-פי הנורמות המובלעות של הקהילה המשפטית בהגנה על נאשם בפלילים, מותר לעורך הדין גם לנסות ולהציג תמונה מסולפת של העובדות.
הנורמות האלו, גם מחלחלות אל האתיקה של מקצועות טיפוליים הנדרשים ל"הגן" על הלקוחות שלהם כדי לזכות אותם מאחריות פלילית או להפחית בעונשם מחמת מצבם הנפשי.
מדוע רלוונטית כאן האנלוגיה למומחים בתחום בריאות הנפש? מכיוון שגם מומחים בתחום בריאות הנפש הנשכרים על-ידי עורכי הדין מרגישים במודע או שלא במודע חובה ל"ספק את הסחורה". בהשוואה לעורכי הדין הם בסיכון עוד יותר גבוה להטות את הנתונים במטרה לשחרר את הנאשם מאחריות פלילית. מן המפורסמות היא שבמיוחד בתחום הנפשי האמת איננה אבסולוטית ומצויה בעין המתבונן. רבים מאנשי המיקצוע בתחום בריאות הנפש מתפתים תמורת שכר לתרגם מפירי חוקים ונורמות חברתיות לקורבנות של מחלות נפש. פסיכיאטרים בכלל, נוטים לזהות גילויים פתולוגיים כמעט בכל תחומי החיים והתיפקוד האנושיים. כאן צריך לטעמי לעשות אבחנה. כאשר מומחים בבריאות הנפש מגנים בלהט מתוך אמונה אוונגלית במודל הרפואי זה לגיטימי בעיני מבחינה מוסרית. אבל, כאשר הם מבקשים לכבד את המחוייבות כלפי הלקוח שנשכר ע"י הנאשם הם בעיני חלאה.
מכיוון שההכרעה המוסרית מושפעת בסופו של דבר, ממצפונו של הפרט ומן ההקשר החברתי שבו הוא פועל. לטעמי צריך שיהיה מסר חד-משמעי: כל התורם ביודעין להטיית הנתונים לצורך זיכוי נאשם ברצח הוא אדם מושחת מבחינה מוסרית.

פסיכולוגית קלינית בכירה החוג לבריאות נפש קהילתית . אוניברסיטת חיפה.
תאריך:  27/08/2008   |   עודכן:  28/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגייה מוסרית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מחפשת צדק במערכת המשפט?
גדעון אמיר  |  27/08/08 22:43
2
סוגיה מוסרית
אליעזר בן שמעון  |  28/08/08 08:29
 
- הפער שבין החוק למציאות
דפנה כצנלסון בנק  |  30/08/08 12:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
לקראת הבחירות הקרבות יש קדחת של תפיסת עמדות, עלייה "לאוטובוס" היוצא לתחנה הסופית "אלטלנה, והצטרפות אישים למפלגות בעלות פוטנציאל. להלן הרכש הטרי לחיזוק הקבוצות לקראת פתיחת הליגה, האלוף עוזי דיין - רב-ניצב אסף חפץ - שניהם לליכוד
נרי אבנרי
אחרי שהציל את הכלכלה הישראלית מקריסה, לשנוא את נתניהו זה כמו לשנוא רופא שהציל חולה. שנאה בלתי מוסרית בעליל. העיתונאי אלוף בן יודע את זה, ולכן העיד על התשואות והכינויים שחבריו לעדר כינו את ביבי אחרי שהתפטר מהאוצר: "גאון", ו-"כמעט משיח"
עו"ד יוסי דר
הרי ברור לציפי לבני שהתדמית הנקייה הזו שעכשיו משרתת את הקמפיין שלה, תהיה האויב המר ביותר שלה, אם וכאשר תתחיל במלאכת הרכבת הממשלה, שלא לדבר על ההמשך
קובי לירז
כשאתם אומרים הכול, למה אתם מתכוונים? אני מתכוון ל-ה-כ-ו-ל. למה הממשלה שלנו מתכוונת?
איתמר לוין
אם המקרה הפרטי שלי הוא דוגמא מייצגת, רפורמת העמלות שבה מתהדר בנק ישראל תגדיל את הכנסות הבנקים ב-1.2 מיליארד שקל בשנה - על חשבון הלקוחות, כמובן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il