X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד נעלמים מצה"ל אפסניה, נשק וציוד לחימה בכמויות כה גדולות? ולהיכן הם מגיעים?
▪  ▪  ▪
טנק. סליחה, שכחתי להחזיר

מי שחיפשו עוד הוכחה לבזבוז השערורייתי של כספים בצה"ל - יקראו נא את המודעות העצומות, שמפרסם צבאנו במסגרת המבצע החדש, שיזם (בפעם המי-יודע-כמה) להחזרת ציוד צבאי, ש"נשכח" בבתי החיילים. אחר כך יקראו את היחצנות העִרה, המלווה את המבצע על כל גבעה רמה.
הצבא מסר, כי הוחזרו כבר כמה רובי-סער קלאשניקוב, כמה מקלעים מא"ג, רימונים, פצצות, מצפנים ומכשירי-קשר.
הפרסומת הצבאית - מעבר לשגיאות הכתיב ההכרחיות - קוראת להחזיר לצבא פריטים אפסניה, ציוד כללי, כלי-נשק, תחמושת, ציוד רפואי, מסמכים ומידע צבאי. חבל שלא הזכירו אפשרות להחזיר טנק ... או איזו חלקת גשר צבאי.
"יש לך עוזי? / טייק איט איזי! / כדאי שתירגע / ותחזיר בלי להיפגע" - אומרת הססמה הצבאית, שמזכירה לי בהומור הרדוד שלה ובחריזתה הילדותית את כל דברי ההבל, שנתלו על עצי האקליפטוס ובחדר-האוכל במחנה בן-עמי, שעשיתי בו את טירונותי, אי-שם באמצע המאה הקודמת. "חייל, המחנה הוא ביתך - הצדע לכל כסיל!" קיבלה אותנו ססמה בכניסה לחדר-האוכל. לעומת זאת, מסופר, שבכניסה לבית-הספר לפיקוד שריונאי היה שלט, "קשור חמור לעץ, והשקה אותו. בעוד ארבע-עשרה שנה יש לך מח"ט". האגדה העירונית מספרת, שרמטכ"ל (אדום כומתה, כמובן) בא לבקר במחנה בדרום הערבה, ראה, נפגע, הורה להסירה מיד, ולא נכנס לבסיס עד שווידא את ביצוע הוראתו.
במסגרת זו רציתי לשאול האם הם מוכנים לקבל בחזרה את המספר האישי שלי - למרות שיש בו רק שש ספרות והוא שחוק, אך בלי שום גאווה?
הביתה על טנק
החלום הרטוב של כל מי שהסתובב אי-פעם בבית-הספר לשריון היה לגנוב טנק, ולצאת אתו הביתה. הכרתי את בית-הספר לשריון כשעוד היה במחנה עמנואל - שמו המחתרתי של מחנה ג'וליס - מול קיבוץ נגבה. הרעיון להגיע הביתה על מגח - אז הטנק החדיש ביותר בצה"ל - או אפילו על גבי שרמן (שלא לדבר על AMX-13, שיכול לשעוט בקלילות על כביש), קסם ללא-מעט שובבים.
אחרי עשרות שנים, ניסה מישהו לממש זאת; ונכשל. בכל אופן, לו היה לי טנק - לא הייתי מחזירו. זה רכב מדהים, שיעזור להתגבר על כל פקק ועל מחנק בחניה; ונראה, מי יתווכח עם נהג טנק, שקיבל פקודה, "מצא חניה! או צוות, בזוקה!".
לחורים, שאף אחד אינו מתקנם, בכבישים בדרך למעוני, טג"ש עברי הוא פתרון נהדר.
אגדות עירוניות
במסגרת מבצע דומה הוחזר, לדברי הצבא, בשנת 2002 ציוד צבאי בשווי שלושה מיליון שקלים. הסיפורים, שפרסם הצבא, כדי לפאר את הישגיו כללו אגדות עירוניות נהדרות, כמו קשישה בת שבעים, שהשיבה לצבאנו שישה רימונים שהחזיקה, ואזרח מתל אביב, שדיווח, כי ברשותו ציוד לחימה רב. אנשי הצבא, שהגיעו לאסוף את הציוד, נדהמו לגלות, שהאזרח הקים שלושה בונקרים, בתל אביב, במעלה-אדומים ובקיסריה, ותכולתם כוללת מאות כלי נשק, תחמושת, רימונים, פצצות תאורה, פצצות RPG, פצצות מרגמה, טילי כתף ועוד.
ומה הוחזר במבצע השנה?
לא אשאל כמה עלה לפרסם את הצבאית, הכוללת מקל וגזר לפחוסי-מצח.
עוד לא יצא המבצע לדרך, וחנן גרינברג דיווח ב-Ynet: "היום הוחזרו שני מקלעי מא"ג, שני רימוני רסס, רובה מסוג קלצ'ניקוב, אקדח, ארבעה רימונים נוספים, שלוש פצצות מרגמה, שני רובי צלפים מסוג m-4. כמו-כן שני רובים מסוג m-16. "עוד הושבו: כ-150 חולצות צבאיות, 140 זוגות מכנסיים, 60 מחסניות, 5 חרמוניות, שני מצפנים, 2,800 כדורים בקוטר 5.56 מ"מ, מכשיר קשר מסוג מ.ק 77, שישה קיטבגים. חוסמי עורקים, פנסים, מימיות ורצועות לנשק".
כמובן, אי אפשר לקבל את שטויות הצבא בלי הומור. תגובה 76 לידיעה של גרינברג אומרת בטון שובינסטי: "לקחתי את אשתי מצה"ל. אפשר להחזיר? אחרי בלאי כבד. מאוד מאוד כבד". מסתבר, שזה רעיון ישן, שכבר הוצע, ונשחק.
ובנימה רצינית - אם יש לנו אגף טכנולוגיה (שמחליף כל שבועיים וחצי את שמו בעלות עצומה) - איך הוא מרשה לתופעה לצמוח. כיצד נעלמים מצה"ל אפסניה וציוד לחימה בכמויות כה גדולות? ולהיכן הם מגיעים?
מתברר, שדווקא הבלאגן בצבא והמחסור בנשק, בציוד ובציוד לחימה גורמים לחיילי מילואים (ולא רק להם) לארגן לעצמם "ימ"חים פרטיים", שישמשו אותם כל עוד הם נקראים לשמ"פ.
אני יודע זאת היטב מניסיוני האישי. משך שנים לא הצלחתי להשיג לעצמי בגדי עבודה, שיתאימו למידותיי התפוחות, והלכתי בנעליים בלויות (מספר 47 ... - למתעניינים) כיוון שלא יכולתי להחליפן.
ברגע של יצירתיות, הציע לי חבר, קצין בכיר בצבא הקבע, להתיידד עם האפסנאים ביחידת המילואים שלי. במעט שלמונים קניתי את חסדיו של רס"ר אחד, שדאג לציידני בכמה זוגות של בגדי עבודה בגודל גדול מאוד, שהלם את כרסי המתפתחת, וגם השיג לי נעליים חדשות (!!) במידתי. מאז לא ידעתי מחסור, וגם מחליפי הרס"ר נהנו. אותו הדבר היה לגבי קסדתי. במלחמת ששת הימים ארגנתי לי קסדת צנחנים, ששירתה אותי היטב - עד הוכנסו קסדות הפלסטיק לשירות, אחרי מלחמת יום הכיפורים.
באותה הדרך יכולתי לארגן לי גם רוס"ר מקוצר (אני מתעב את הרוס"ר גליל) ואפילו תחמושת למטווחים פרטיים.
כשבני היה בקורס בבה"ד 7, הוא טלפן אליי בבהלה, וסיפר, שבכל הבסיס אין פלנלית לניקוי נשק. נסעתי לאפסנאי ידיד, ונחתי עם רכבי בין אוהלי המגורים של בני. הוא פרק מתא המטען שלי גליל ענק של פלנלית, תרומת האפסנאי. הורים אחרים הלכו לחנויות, ורכשו לבניהם פלנלית במחיר מופקע.
טרם הצלחתי לברר כמה גלילי פלנלית הוחזרו לצבאנו המבורדק במסגרת המבצע. גם לא דווח על מספר החוטרים ששבו לבסיסם בשלום.

תאריך:  30/08/2008   |   עודכן:  30/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חייל, מה שכחת להחזיר?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
פחות נשק לא חוקי שעלול להגיע
גדעון אמיר  |  31/08/08 00:38
2
אז מה התובנות ?
צבי גלברד  |  31/08/08 16:39
 
- כמובן, אתה טועה
אביתר בן-צדף  |  31/08/08 21:56
3
תיקון טעות
טנקיסט  |  1/09/08 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן עזרא
בא אבו מאזן, ראש וראשון למתונים שבכנופיות הטרור, ואומר בפה מלא, בלשון רהוטה וחד-משמעית, בדיוק לאחר שקיבל את המחווה הנדיבה והתמוהה למתבונן מהצד מאת מדינת ישראל - כי לא לכך קיווה
אברהם (פריצי) פריד
המגרש של ליצמן    הרכבת של שטרית והאתיקה של זמיר    הסעיף הנסתר של הרפורמה והבחירה של גולדברג    שאלה פנימית בסימנס ועוד
טובה ספרא
השבוע הקרוב מאפשר החלטות חדשות וחיוביות ושיפור במצב הפיננסים ובתנאים במקום העבודה    תחזית כלכלית שבועית    וגם: מה צופן העתיד לאהוד ברק ולאנג'לה מרקל
דר' יעל ישראל
אגרתו הגנוזה עד כה של דוד בן-גוריון שהתפרסמה לאחרונה, מעוררת געגועים לתופעה שהייתה ואיננה עוד: מדינאי ישראלי בכיר שהוא גם איש רעיון וספר    מאיגרתו עולה הערצה עצומה לתנ"ך ולרוח הנבואה, כבסיס לקיום היהודי בארץ-ישראל ולמהותה של הרוח הישראלית    האם נשכיל לחבור אל הדברים הללו?
עו"ד יוסי דר
שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי לא אוהב את החלטת הממשלה לשחרר 200 אסירים ביטחוניים כמחווה לאבו מאזן: "מחווה לאבו מאזן? אותי זה לא משכנע". וכשהפרקליטות מבקשת לשכנעו שהמדובר בהחלטה מדינית ואל לו לבג"צ להתערב בה, קובע השופט לוי: "אין חובה בדין שבג"צ לא יתערב בנושאים מדיניים. זהו סכר שבג"צ שם לעצמו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il