X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אופן קביעת התמורה בהסכמים לרכישת שירותים ביחס למקרקעין עשוי להוות סממן שיילקח בחשבון בשאלה האם אכן המדובר ברכישת שירותים או שמא במכר מסווה. עם זאת, אין המדובר בסממן מכריע, ולעיתים דווקא תקנות תכנוני המס החייבים בדיווח עשויות לסייע בהקשר זה
▪  ▪  ▪

פעמים רבות מבקש בעלים של קרקע לרכוש שירותים מבעלי מקצוע, שלא תמורת סכום קבוע, אלא כנגד תשלום חלק מהתמורה או מהרווח ממכירת המקרקעין. בדרך זו, אין הבעלים נושא מכיסו בהוצאות בטרם הגיעו לידיו תקבולים, ועל כן הוא מקטין את הסיכון לו הוא חשוף ואף פותר בעיה של תזרים מזומנים.
לעתים עשויות התקשרויות כאלה להיחשב כמכירת זכות במקרקעין. הנושא מתעורר במרבית המקרים בעסקות שהוגדרו כרכישת שירותי בניה מקבלן בתמורה לחלק מהתמורה או מהרווח מהפרויקט. בחלק מן המקרים נקבע בפסיקה כי מכלול הנסיבות הצביע על כך שמבחינה מהותית אין מדובר ברכישת שירותים אלא בעסקת קומבינציה מוסווית, במסגרתה נמכר חלק מהקרקע לקבלן בתמורה לשירותי הבניה.
בית המשפט בחן בהקשר זה את הסמכויות שהוענקו לקבלן, את הסיכונים והסיכויים הכרוכים בעסקה על-מנת להכריע. כך לדוגמה, מקום בו הקבלן מקבל סמכויות רבות, נוטל אחריות כלפי רוכשים עתידיים, נושא בעלויות המאפיינות בד"כ בעלים (כגון היטלים ומיסים) ונושא בסיכון של הפסד כספי - הרי שההסכם יוכר כהסכם של מכר זכות במקרקעין. פסיקה מעין זו ניתנה ע"י ביה"מ העליון בע"א 175/79 אביבית, ע"א 614/82 ש.א.פ. וע"א 1440/90 דרעד ובעקבותיה גם הוצא חוזר מס הכנסה 46/92 הדן בנושא.
ניתוח דברים דומה (סיכון מול סיכוי ומידת הסמכויות לנותן השירותים) עשוי לחול גם בעסקות שהוגדרו כעסקות למימון בניה ו/או מתן שירותי ניהול לבניה, בייחוד כאשר קיימת התחלקות ברווחי הפרויקט (עמ"ש 1835/95 חבס).
בהקשר זה, וכחלק ממגמת רשויות המס להתמודד עם הנושא נכללה במסגרת תקנות תכנוני המס החייבים בדיווח (שתחולתן משנת המס 2007 ואילך) חובת דיווח על "התקשרות עם בעל זכות במקרקעין למתן שירותי בניה על המקרקעין או למתן שירותי מימון לבניה כאמור, שהתמורה להם, כולם או חלקה, מחושבת לפי התמורה ממכירת הזכות במקרקעין."
חשוב להדגיש עם זאת כי גם כשקמה חובת דיווח מכח התקנה האמורה אין משמעות הדברים בהכרח שהמדובר בפעולה מלאכותית שלא תוכר על-ידי רשויות המס ובתי המשפט. תכנון נכון מראש לרבות הקצאה של האחריות והסיכונים בין בעל קרקע וקבלן (כדוגמת קביעת תמורה מינימלית מובטחת, הותרת שיקול דעת משמעותי לבעל המקרקעין וכו'), עשויים להוביל לתוצאה לפיה אין המדובר במכירת זכות במקרקעין.
מעבר לכך, יש לשים לב שתקנות תכנוני המס מתייחסות לסיטואציות של רכישת שירותי בניה או שירותי מימון לבניה, ואינן חלות במקרים אחרים שבהם התמורה עשויה להיגזר ממכירת הזכות במקרקעין, כדוגמת שירותי ניהול בלבד, שיווק בלבד וכו'. בכך יש גם כדי להוות חיזוק לטענה שעסקות שאינן כלולות בתקנה הינן בד"כ עסקות מקובלות, שאינן עסקה מלאכותית.
אכן, ביחס לחלק מנותני השירותים מקובלת מאוד השיטה של תשלום מותנה תמורה - כך הוא המצב לדוגמה ביחס למתווכים, ולעורכי דין. זהו המצב גם ביחס לנותני שירותים נוספים - לדוגמה גורמים הפועלים עבור הבעלים להשבחת הקרקע והעלאת ערכה בין בדרך של שינוי ייעוד או בדרך אחרת; אלה מקבלים פעמים רבות את שכרם באחוזים מעליית הערך שהשיגה פעולתם ולאור העובדה שבמקרים אלה למנגנון קביעת התמורה הצדקה עניינית וכלכלית - דומנו כי במקרים כאלה אכן אין מקום לקבוע כי בוצע מכר של זכות במקרקעין, אלא בהתקיים נסיבות חריגות. כל גישה אחרת תפגע בצורה קשה בחופש ההתקשרות של הצדדים ובזכותם לקבוע מנגנון של תשלום מותנה הצלחה, וכתוצאה נגזרת תיפגע גם היעילות הכלכלית.

תאריך:  03/09/2008   |   עודכן:  03/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכישת שירותים כנגד חלק מהתמורה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
בשטחים מתפתח לאיטו משבר פוליטי חריף סביב סיום כהונת הנשיא הפלשתיני בעוד שלושה חודשים. ארגון החמאס נחוש להודיע כי מחמוד עבאס סיים את תפקידו ולמנות לו מחליף מטעמו. ישראל וארצות הברית מודאגות אך עדיין לא גיבשו דרכי פעולה לטיפול במשבר הצפוי
איתן גנור
כל הצדדים שותפים לכישלון, המורים שאינם מוכנים לצאת מביצת הנוחות, ארגוני המורים שכל מטרתם היא הישרדותם, שרי החינוך לדורותיהם שלא היוו מנהיגים, וההורים שלא הבינו כי זלזול במערכת זו חרב פיפיות שבסופו של דבר פוגעת בילדיהם. גם ילדי ישראל שותפים לכישלון, הם נידונו להתבגר עם חינוך לקוי ולימוד רע, וזהו דור העתיד
ד"ר צ'לו רוזנברג
ישאל כל אדם סביר מדוע יש צורך בפיטורי מנכ"ל "מקצועי" עם התחלפות השר הממונה? אם היו בודקים את המעשה לפי אמות מידה של המשפט הציבורי, הרי כלל לא סביר שהיו מיד מפטרים מנכ"ל וממנים תחתיו מנכ"ל "נאמן לשר" או מי שמוכן לבצע את המדיניות של השר
עו"ד טל נבו
בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה ופסק כי סעיף 17[א] לחוק זכויות החולה מחייב לתעד גם "הוראות טיפול". מאחר שעיתוי הפנייה לבירור יכול להיות, פשוטו כמשמעו, עניין של חיים ומוות, אין סיבה לפטור את הרופא מהתיעוד
אורי נטע
לפני מספר חדשים התארגנה קבוצה בעלת ערך סגולי היסטורי, מרביתם חקלאים מעמק יזרעאל. חלק מחברי הקבוצה שכבר ידע הפגנות בעד ונגד, כולל טיול פרות העמק למקום מושב "פרות הבשן" בכנסת ובממשלה, החליטו לעשות מעשה והקימו חוג רעיוני הנקרא "ועדת מעקב לבחינת מימוש ערכי הציונות בארץ ישראל".
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il