X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחינוך שאנו מעניקים קיימת בעיה יסודית - הוא מנותק מהמציאות. במקום לעסוק במשחקי שליטה ולפזר סיסמאות באוויר, על קברניטי החינוך להשקיע מאמצים בניסיון להבין איך מעניקים לתלמידים כלים מעשיים לצאת איתם לחיים
▪  ▪  ▪
להציל את החינוך

מיליון וחצי ילדים חזרו ללימודים ומשרד החינוך משדר "עסקים כרגיל", ואף מעבר לכך. נראה שכבר הספקנו לשכוח שהשנה, כמו בכול שנה, רגע לפני ה-1 בספטמבר עסקנו בכל דבר מלבד החינוך. מרוב מאבקי השליטה וספינים תקשורתיים, שכחנו שיש דברים חשובים בהרבה שבהם עלינו להשקיע מאמצים.
כך למשל, סקר שפורסם לאחרונה על-ידי ארגון המורים מצביע על נתונים מדאיגים: מעל ל-50 אחוז מהמורים חוו אלימות מצד תלמידים והורים. צחוק הגורל הוא, שעל-פי חוק החינוך הממלכתי מטרת מערכת החינוך היא "לחנך לערכים".
איך הדרדרנו למצב הזה, אתם שואלים? הסיבה די פשוטה: החינוך שלנו תיאורטי, ערטילאי ובעיקר מנותק מהחיים. שפטו בעצמכם: רגע אחרי שנציג משרד החינוך מספר לילדים שעליהם להיות אוהבי אדם, אדיבים וטובים, הם יוצאים לרחוב, מדליקים טלוויזיה או סתם חוזרים הביתה בכבישי ישראל עם ההורים, ומה הם רואים? מציאות הפוכה, שדומה יותר לזירת אגרוף מאשר לחזון הערכים האוטופי של משרד החינוך. הם לומדים, מפנימים ומיישמים מצוין כפי שמראים הסקרים האחרונים. אם זה לא היה עצוב כל כך, אולי היינו צוחקים...
מה, אפוא, ניתן לעשות?
במקום לנסות לקדם יוזמות כמו החלפת "100 מושגי ציונות ויהדות" בתוכנית לימוד מופשטת נוספת להוראת ערכים אוניברסאליים, עלינו ללמד אותם על טבע העולם שבו הם חיים. כבר מילדות האדם הצעיר צריך להבין שהאגו - הרצון ליהנות על חשבון הזולת, הוא הסיבה המרכזית לסבל שקיים בעולם המבוגרים. לצד זה יש להראות להם כיצד יחסי האיזון והאהבה ההדדית ששוררים בטבע גורמים להרמוניה ומאפשרים את קיום החיים.
אם נעניק לתלמדים כלים לצאת איתם לחיים, הם ילמדו להעריך את המוסד שנקרא "בית הספר" וישנו את הגישה שלהם כלפי המורים. לא תהיה להם סיבה לנקוט באלימות, משום שאת התסכול על האטימות וחוסר הרלוונטיות של המערכת תחליף הבנה שהם מרוויחים מהדברים שאותם הם לומדים.
למעשה, כדי להביא לשינוי בחברה שבה אנו חיים, לא נחוצה רפורמה מהפכנית בחינוך, כל שנחוץ הוא כמה שינוים ממוקדים במקצועות שכבר נכללים במערכת הלימודים.
כך למשל, כדי להפוך מקצוע כמו ביולוגיה לרלוונטי עבור הילדים, אפשר להסביר להם כיצד קשרי התלות ההדדית שמתקיימים בין התאים מאפשרים את קיום החיים, וכיצד תא שמתחיל לדאוג לעצמו ולא לכלל הגוף הופך לתא סרטני, בדיוק כפי שקורה כשאדם מתחיל לדאוג לעצמו בלבד בחברה שלנו.
במקצוע כמו היסטוריה אפשר להראות כיצד הרצון לשלטון ולעוצמה על חשבון אחרים הניע את המלחמות והאסונות שאירעו במהלך השנים, ובגיאוגרפיה לעמוד על הגלובליזציה ולהציג את הקשרים הענפים בין המדינות השונות - כך הילדים יוכלו להבין שכולנו תלויים זה בזה ומשפיעים זה על זה לחלוטין. בשיעורי הספורט ניתן להיעזר במשחקים קבוצתיים כדי להעניק לילדים הבנה עמוקה על היתרונות שבשיתוף פעולה ובעבודה הדדית.
ולסיום, את השיעור המוזר שנקרא "שעת חינוך", אך מנוצל לרוב לטיפול בבעיות משמעת על-ידי המורים, ניתן לשדרג למספר שיעורים שבועיים שיעסקו בשאלות שמטרידות את התלמידים. שאלות כמו: בשביל מה בכלל ללכת לבית הספר? בשביל מה ללמוד? בשביל מה להקים משפחה? ולצדן שאלות מהותיות יותר כמו: מיהו "האני", מיהו "האדם" ומה תכליתו?
בנוסף, אפשר יהיה לדבר איתם גם על המקור לרצונות, למחשבות ולדחפים שמתעוררים בהם ובכלל, לעסוק באדם עצמו, ולא רק בידיעות החומריות שהוא אמור לרכוש בבית הספר.
השביתה הבאה לא צריכה לעסוק רק בשעות ובתקציבים, אלא גם, ואולי בעיקר, בהחזרת החינוך למערכת הלימודים.

אתר קבלה לעם
הכותב הוא העורך הראשי של המגזין "קבלה לעם", מורה בבית ספר במרכז הארץ ודוקטורנט במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב - תחום התמחות: קבלת המאה העשרים
תאריך:  04/09/2008   |   עודכן:  04/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טעון שיפור
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הרעיון יפה, רק חבל שמערכת
איריס2008  |  4/09/08 15:33
2
וואו! באיזה בי"ס אתה מלמד?
דנה אמא לשניים  |  4/09/08 15:39
3
על הפנים
אכפתית  |  4/09/08 17:31
4
בקרוב בית ספר שתנהל
טליי   |  4/09/08 21:06
5
לכותב המאמר
לורי  |  4/09/08 22:36
6
מילים כדורבנות
איתי  |  5/09/08 01:26
7
הלוואי שקברניטי החינוך במדינה
חבצלת  |  5/09/08 13:28
8
וגם...
חבצלת  |  5/09/08 18:03
9
שאלה של התפתחות
יואל  |  6/09/08 12:18
10
טעון שיפור
דימה  |  8/09/08 00:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אלרן
עתה מובן יותר מאי פעם בעבר כי תוצאות המלחמות בין ישראל לאויביה ייקבעו בעתיד לא רק על-פי מה שיתרחש בחזית הצבאית, אלא במידה לא מבוטלת גם על-פי מה שיתרחש בחזית האזרחית
נרי אבנרי
הבדלי הגרסאות, בין המפכ"ל למפקד המחוז, היו עוד הזדמנות של השר דיכטר. אילו ניחן בשכל ישר, היה חייב להקים ועדה שתחקור מי מבין השניים משקר. דקה אחרי פרסום הדוח, השר היה צריך לסלק מהמשטרה את מי שהוועדה קבעה אותו כשקרן
יחיאל (חיליק) רוזמן
לא אחת קורה שעל בימת השפה העברית עולה מילה חדשה הקורמת עור וגידים עד כדי שתשנה את משמעותה על פני השנים ותהא אחות חורגת למילים שהיו פעם נרדפותיה. מתוך שלוש המלים - טיוטא, סקיצה ו מ ת ו ו ה - התחבבה דווקא האחרונה
עו"ד אברהם אלטלף
המאמר מציג את אחד הדברים החשובים שעל כל מי שבוחר לבנות או לשפץ את ביתו, לדעת, כדי לא להיות מעורב באישום פלילי כלשהו או להיות אחראי לתוצאות הרות אסון של תאונות המתרחשות באתרי בנייה
עו"ד חיים קליר
המבוטחת בביטוח תלמידים, נפטרה כתוצאה מתקיפת חיידק טורף, שחדר אל גופה דרך איברי הנשימה. האם מדובר ב"מוות שנגרם עקב אירוע חיצוני", כהגדרת "תאונה" בפוליסה? את התשובה נותן השופט אליקים רובינשטיין, מבית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il