X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תגובות אלרגיות הן נדירות, אך במידה והן מתרחשות, יש לזהותן ולהיות מודעים לצורך להימנע מהתרופה שיוצרת אותן כשמתרחשת תגובה אלרגית חזקה לתרופה, נותנים טיפול מיידי באדרנלין, אנטי-היסטמינים וסטרואידים והתגובה עוברת כשהתרופה מתפנה מהגוף
▪  ▪  ▪
ההבדל בין אלרגיה לתופעת לוואי לתרופה [צילום: פלאש 90]

לעיתים אנו נתקלים במונח: "אלרגיה לתרופה" או "תופעות לוואי לתרופה" וקשה לנו להבדיל בין השניים.
מהי תופעת האלרגיה לתרופות ומה ההבדל בינה לבין תופעת הלוואי לתרופות?
לכל תרופה קיימות השפעות לוואי הקשורות בהרכב ובמנגנון הפעולה שלה. לדוגמא: אגירת נוזלים ובצקות בתרופות ללחץ דם, בחילות והקאות בסוגי אנטיביוטיות, כאבי ראש וחוסר ריכוז בתרופות פסיכיאטריות. רק ב-10% מהמקרים הנ"ל נגרמים בשל אי סבילות או תגובה אלרגית לתרופה ומתוכם כעשירית מהמקרים עלולים להסתיים במוות. תגובה אלרגית מתפתחת בעיקר אצל אלו שנחשפו קודם לכן לתרופה ובעקבות זאת נוצרו נוגדנים בגוף לתרופה הנ"ל.
כיצד מתפתחת התגובה האלרגית?
בעקבות חדירת התרופה לגוף נוצרים נוגדנים מסוג IgE שמכירים את התרופה מקודם, נקשרים אליה בעת חדירתה לגוף, מפעילים תאים מיוחדים (תאי מאסט) אשר משחררים חומרים כימים עוצמתיים (היסטמין) והם שמעוררים את התגובה האלרגית.
מהן התופעות האלרגיות האופייניות כתגובה לתרופות?
נפיחות ובצקות (שפתיים ועפעפיים), תפרחת בצורת כתמים אדומים (אורטיקריה), אודם וגרד חזק, צפצופים וקוצר נשימה, צרידות ואובדן קול (בצקת בלוע), ירידת לחץ דם וכן דלקות מפרקים וכו'.
מה קובע אם תתרחש תגובה אלרגית?
המבנה הכימי של התרופה, אופן הפיזור בגוף, משך הטיפול ותדירותו וצורת הגשת התרופה (זריקות, טבליות, משחה). לדוגמא: במקרה של אלרגיה לפניצילין עוצמת התגובה האלרגית תהיה חזקה יותר אם יינתן בעירוי או בזריקה מאשר בטבליות.
מה מעלה את הסיכון לתגובה אלרגית?
רקע אלרגי קודם, רקע תורשתי, או מתן תרופות ספציפיות (מוקסיפן, אוגמנטין) בזמן הימצאות מחלות נגיפיות כמו מונונוקליאוזיס ("מחלת הנשיקה").
דוגמאות נוספות לאלרגיה לתרופות
פניצילין, קבוצה גדולה מאוד של תרופות אנטיביוטיות המופיעות בצורות שונות וגורמות לתגובה אלרגית קשה באם קיימים בגוף נוגדנים לפניצילין (ניתן לבחון על-ידי תבחין מיוחד או תגובה היסטורית.
קבוצת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAID) כמו: אדוויל, נורופן, וולטרן, היוצרים במיוחד תגובה אלרגית אצל חולי אסתמה או חולי אורטיקריה כרונית. במקרים אלו על החולה להימנע מלהשתמש בקבוצה זו ולעבור להשתמש במשככי כאבים אחרים כגון אופטלגין ואקמול.
ידועה תגובה אלרגית לחומרי ניגוד לצילומי רנטגן כמו יוד ותגובות ההזרקה הינן תפרחת, קוצר נשימה וחנק. במקרים אלה באם ידועה הסיבה יש לבחור חומרי ניגוד אחרים. תגובה לחומרי אלחוש מקומיים למשל בטיפולי שיניים היכולים לגרום לאיבוד הכרה ופעימות לב מואצות.
מהו הטיפול במקרה של תגובה אלרגית?
כאשר מתרחשת תגובה אלרגית חזקה לתרופה, נותנים טיפול מיידי באדרנלין, אנטי-היסטמינים וסטרואידים והתגובה עוברת כאשר התרופה מתפנה מהגוף.
כיצד עלינו לפעול באם מתחילים הסימנים ל"תגובה אלרגית" בעקבות לקיחת תרופה כלשהי?
תחילה עלינו לפנות לטיפול בתופעות הלוואי האלרגיות על-פי חומרתן: יש לפנות לרופא מטפל או חדר מיון ולקבל טיפול באמצעות אדרנלין ואנטי היסטמינים, אחר-כך חשוב מאוד לזהות את הגורם האלרגי על-פי תחקיר מתאים שיבוצע על-ידי הרופא המטפל או על-ידי בדיקות מעבדה. זיהוי האלרגן חשוב לצורך הימנעות משימוש חוזר של התרופה הנ"ל או "בני משפחתה".
לסיכום, תגובות אלרגיות הן נדירות, אך במידה והינן מתרחשות, יש לזהותן ולהיות מודעים לצורך להימנע מהתרופה שיוצרת אותן.

מחבר המאמר הינו רוקח ראשי של בית בלב
תאריך:  04/09/2008   |   עודכן:  04/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכל אודות תופעת האלרגיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
I have a Down Sndrom son due
Rivka Sneh  |  4/09/08 17:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי בכר
תמיד ראיתי את עצמי שמנה, לא משנה כמה רזה הייתי וכמה הערות על שלדיות נאלצתי לספוג, בהנאה יש לציין    כה ייחלתי לעצמי להיות רזה יותר, כדי שיפסיקו, שיפסיקו את ההתעללות הזו, שכבר לא עמדתי בה, היא האפירה את ימיי, החשיכה את חיי    אבל אף אחד לא הבין, אף אחד לא שמע
אלי וינוקור
בחינוך שאנו מעניקים קיימת בעיה יסודית - הוא מנותק מהמציאות. במקום לעסוק במשחקי שליטה ולפזר סיסמאות באוויר, על קברניטי החינוך להשקיע מאמצים בניסיון להבין איך מעניקים לתלמידים כלים מעשיים לצאת איתם לחיים
מאיר אלרן
עתה מובן יותר מאי פעם בעבר כי תוצאות המלחמות בין ישראל לאויביה ייקבעו בעתיד לא רק על-פי מה שיתרחש בחזית הצבאית, אלא במידה לא מבוטלת גם על-פי מה שיתרחש בחזית האזרחית
נרי אבנרי
הבדלי הגרסאות, בין המפכ"ל למפקד המחוז, היו עוד הזדמנות של השר דיכטר. אילו ניחן בשכל ישר, היה חייב להקים ועדה שתחקור מי מבין השניים משקר. דקה אחרי פרסום הדוח, השר היה צריך לסלק מהמשטרה את מי שהוועדה קבעה אותו כשקרן
יחיאל (חיליק) רוזמן
לא אחת קורה שעל בימת השפה העברית עולה מילה חדשה הקורמת עור וגידים עד כדי שתשנה את משמעותה על פני השנים ותהא אחות חורגת למילים שהיו פעם נרדפותיה. מתוך שלוש המלים - טיוטא, סקיצה ו מ ת ו ו ה - התחבבה דווקא האחרונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il