X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כהורים השואפים שילדנו ילמדו מחינוכנו, עלינו לפתח מיומנות פשוטה והיא היכולת לעודד אותם בכל עת ובכל מצב ורצוי לפרט
▪  ▪  ▪
לא לשכוח לעודד [צילום: פלאש 90]

מה בין האמירה "הילד שלי הוא..." לאמירה "כל הכבוד...". במפגשים חברתיים מתקיימת תחרות סמויה וגלויה על מעמדנו כהורים על-ידי הערכת ילדנו: הוא מצטיין, הוא הטוב ביותר ובחרו בו מכולם.
השוויץ הוא חלק מהעניין התחרותי האנושי, אך מהו המסר המסתתר מאחוריו? בפעולה להשוויץ אנו מחזקים את התוצר הקיים מול העיניים, הגלויה והנתונה באותו רגע, אך בעידוד אנו תומכים ביכולות להפיק יותר תוצרים. הערכה עצמית חיובית היא הבסיס לבריאות נפשית טובה.
קיימת תאוריה הדוגלת בלמידה באמצעות חיזוקים, שלפיהן כל התנהגות מיועדת להשיג תוצאה חיובית ולמנוע תוצאה שלילית. כדי להשיג התנהגות רצויה, יש לתת שכר או חיזוק חיובי. כך מתבססת, בין היתר, הערכה עצמית. חשוב להיווכח כי הערכה העצמית חודרת לכל תחומי חייו של הילד ומשפיעה באופן פוטנציאלי על כל מצב לימודי יחיד, וכל פעולה שהוא לוקח על עצמו.
כהורים השואפים שילדנו ילמדו מחינוכנו, עלינו לפתח מיומנות פשוטה והיא היכולת לעודד את ילדנו בכל עת ובכל מצב ורצוי לפרט. לא להתקמצן ואפשר אפילו להפריז בתנאי שאנו עושים זאת לא לראוות הזולת, אלא לנפשו של הילד פנימה: כל הכבוד שדאגת לחדד עפרונות לבית הספר, כל הכבוד שאתה מתלבש לבד, כל הכבוד שאתה עוזר לי לערוך שולחן, כל הכבוד שהגשת לסבתא כוס מים, כל הכבוד שעזרתי לי עם השקיות של הקניות.
ההתנהגויות החיוביות נמצאות כל הזמן, עלינו לפתח את המודעות לעלות אותם בקול רם. גם לעודד על הכוונות: אם בזווית העין קלטנו שילדנו מהסס לעשות מחווה ולשתף את אחיו הצעיר במשחק, עלינו לציין לשבח את הילד ואף אפשר להגדיל בקולות תרועה, מחולות ותופים וכל זאת רק על המחשבה החיובית לשתף את אחיו.
התהוותו של הדימוי העצמי הוא תהליך מעגלי: הדימוי העצמי נקבע תחילה על-פי תגובות והערכות של אחרים אלינו, והזולת הוא קנה המידה להערכתנו העצמית. ככל שאנו מתבגרים ומתנסים ביכולתנו, מקבל הדימוי העצמי מעמד עצמאי ותלוי פחות במשוב המתקבל מאחרים. הדימוי העצמי העצמאי משפיע מחדש על תפיסתם של אחרים הרואים אותנו, והם משקפים אלינו את הערכתם החדשה. הערכה זו מחזקת את הדימוי העצמי, וחוזר חלילה.
כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר להפרעות התנהגות של מערכת החינוך, שאפתי את כוחותי מחג החנוכה. תמיד ציינתי לי חג זה כציון דרך לשינוי של דפוסי התנהגות הכיתתית. לא משנה הרכב הכיתה, ההתרחשות הקלה או הקשה תמיד דאגתי לשבח לרומם ולהלל את ההתנהגויות הרצויות ולהתעלם, כן להתעלם לחלוטין מההתנהגויות השליליות. התהליך קשה מאוד ונצרכים כוחות אדירים לעמוד מול מבחן התופעות, אבל ברור היה לי תמיד שככל שיעודד התנהגויות חיוביות, יבוא השינוי יותר מהר. ואכן תמיד התסריט חזר על עצמו. ההתנהגויות הלא רצויות פחתו עד שלקראת חג האור הוארנו כולנו בנועם, רוגע כשהמרץ מושקע במטלות הלמידה.
המחקר טוען כי לדימוי העצמי או לערך העצמי יש חשיבות רבה לבריאותו הנפשית ולהסתגלותו החברתית של הפרט. חוקר אשר בדק את הערכת ההישגים, הממצאים הצביעו על קשר הדוק בין תגובה לתוצאה, לפיו ההתנהגות מחוזקת על-ידי תגובות הסביבה. אם ההתנהגות אינה נתקלת בתגובה, היא עלולה להפסק. אך עם זאת, הוא מצביע על הסכנה הטמונה בחיזוקים שליליים אשר משיגים תוצאות חיוביות לגבי התנהגויות בלתי רצויות.

מחברת המאמר הינה מאבחנת דידקטית בעלת Bed בחינוך מיוחד ומורה 30 שנה במשרד החינוך
תאריך:  09/09/2008   |   עודכן:  09/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פשוט אמרו כל הכבוד
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
זה באמת מה נותר להגיד לך
א ג  |  9/09/08 16:05
2
אם הייתי יודעת....
מ ב  |  9/09/08 16:34
3
אני יכול להשוויץ ששרה חמותי!
ת ב  |  9/09/08 18:22
4
כנסו כנסו מאחד שיודע
אחד שיודע  |  9/09/08 20:57
5
כל כך חשוב
בשמת  |  10/09/08 09:12
6
ת ב היצרתיות עולה על כל דימיון
ב ב  |  10/09/08 10:40
7
כל כך נכון וכל כך לא נפוץ.....
משהו  |  10/09/08 10:45
8
כל הכבוד שרה על המאמר, ברצינות ל"ת
גח  |  12/09/08 14:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
ביסודה של אמנת האג ושל חוק אמנת האג, אשר נחקק בארץ כדי ליתן תוקף לאמנה, עומדת מטרה מרכזית אחת - להשיב קטין שנחטף, אשר בדרך כלל נפל קורבן לסכסוך בין הוריו, למקום מגוריו הרגיל במהירות האפשרית. וכן לפעול למען טובת הילד והחזרת הסטטוס קוו
אלון מרום
למרות אופיו התגרני והמתריס של רה"מ, ודליי הביבים שהוא שפך ושופך על אנשים הגונים אין ספור - יש להניח את רגש הנקמה הבוער בצד. כה רב הפיתוי להשיב לאהוד באותו מטבע אישי ושקרי, ולאורך אותה תקופת שנים, אך צודקים המתנגדים להתעללות בגופה פוליטית פאתטית. זה לא העניין
מוטי פלד
במשך כל ימי הנופש התבוננתי באנשים והתרגשותי גאתה, יותר מדי פעמים הדמעות איימו לפרוץ ללא שליטה. כאן ראיתי את הנתינה האמיתית, את השמחה האמיתית, את האהבה. הורים שמטפלים במסירות אין קץ בבן המוגבל, ילדים עוזרים להוריהם, בני זוג שתומכים באהבה בבני זוגם שלא שפר עליהם מזלם ועכשיו הם מוגבלים, אך לעומת זאת התמזל מזלם והם חווים נאמנות, מסירות ואהבת בני זוגם
אביתר בן-צדף
ספורטאי נכה הוא גיבור - כיוון שהתגבר על פגיעתו    ארון המדליות האולימפיות של השחיינית הנכה קרן ליבוביץ' גדול מזה של הנבחרות האולימפיות של ישראל לדורותיה - למרות שהתמיכה בה קטנה
בעז העצני
לאן נעלמה הקשיחות של השופטת פרוקצ'ה ששלחה נערה בת 12 למעצר עד תום ההליכים? איפה ניסו שחם? האם הוא יישאר יום אחד במשטרה אם יקלל את האנרכיסטים? איפה שי ניצן שיכריז על החוגים המסוכנים הללו כ"מכת מדינה" כפי שעשה לימין? לאן נעלמה ההקפדה המוטרפת של הפרקליטות כלפי הנוער הכתום?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il