מה בין האמירה "הילד שלי הוא..." לאמירה "כל הכבוד...". במפגשים חברתיים מתקיימת תחרות סמויה וגלויה על מעמדנו כהורים על-ידי הערכת ילדנו: הוא מצטיין, הוא הטוב ביותר ובחרו בו מכולם.
השוויץ הוא חלק מהעניין התחרותי האנושי, אך מהו המסר המסתתר מאחוריו? בפעולה להשוויץ אנו מחזקים את התוצר הקיים מול העיניים, הגלויה והנתונה באותו רגע, אך בעידוד אנו תומכים ביכולות להפיק יותר תוצרים. הערכה עצמית חיובית היא הבסיס לבריאות נפשית טובה.
קיימת תאוריה הדוגלת בלמידה באמצעות חיזוקים, שלפיהן כל התנהגות מיועדת להשיג תוצאה חיובית ולמנוע תוצאה שלילית. כדי להשיג התנהגות רצויה, יש לתת שכר או חיזוק חיובי. כך מתבססת, בין היתר, הערכה עצמית. חשוב להיווכח כי הערכה העצמית חודרת לכל תחומי חייו של הילד ומשפיעה באופן פוטנציאלי על כל מצב לימודי יחיד, וכל פעולה שהוא לוקח על עצמו.
כהורים השואפים שילדנו ילמדו מחינוכנו, עלינו לפתח מיומנות פשוטה והיא היכולת לעודד את ילדנו בכל עת ובכל מצב ורצוי לפרט. לא להתקמצן ואפשר אפילו להפריז בתנאי שאנו עושים זאת לא לראוות הזולת, אלא לנפשו של הילד פנימה: כל הכבוד שדאגת לחדד עפרונות לבית הספר, כל הכבוד שאתה מתלבש לבד, כל הכבוד שאתה עוזר לי לערוך שולחן, כל הכבוד שהגשת לסבתא כוס מים, כל הכבוד שעזרתי לי עם השקיות של הקניות.
ההתנהגויות החיוביות נמצאות כל הזמן, עלינו לפתח את המודעות לעלות אותם בקול רם. גם לעודד על הכוונות: אם בזווית העין קלטנו שילדנו מהסס לעשות מחווה ולשתף את אחיו הצעיר במשחק, עלינו לציין לשבח את הילד ואף אפשר להגדיל בקולות תרועה, מחולות ותופים וכל זאת רק על המחשבה החיובית לשתף את אחיו.
התהוותו של הדימוי העצמי הוא תהליך מעגלי: הדימוי העצמי נקבע תחילה על-פי תגובות והערכות של אחרים אלינו, והזולת הוא קנה המידה להערכתנו העצמית. ככל שאנו מתבגרים ומתנסים ביכולתנו, מקבל הדימוי העצמי מעמד עצמאי ותלוי פחות במשוב המתקבל מאחרים. הדימוי העצמי העצמאי משפיע מחדש על תפיסתם של אחרים הרואים אותנו, והם משקפים אלינו את הערכתם החדשה. הערכה זו מחזקת את הדימוי העצמי, וחוזר חלילה.
כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר להפרעות התנהגות של מערכת החינוך, שאפתי את כוחותי מחג החנוכה. תמיד ציינתי לי חג זה כציון דרך לשינוי של דפוסי התנהגות הכיתתית. לא משנה הרכב הכיתה, ההתרחשות הקלה או הקשה תמיד דאגתי לשבח לרומם ולהלל את ההתנהגויות הרצויות ולהתעלם, כן להתעלם לחלוטין מההתנהגויות השליליות. התהליך קשה מאוד ונצרכים כוחות אדירים לעמוד מול מבחן התופעות, אבל ברור היה לי תמיד שככל שיעודד התנהגויות חיוביות, יבוא השינוי יותר מהר. ואכן תמיד התסריט חזר על עצמו. ההתנהגויות הלא רצויות פחתו עד שלקראת חג האור הוארנו כולנו בנועם, רוגע כשהמרץ מושקע במטלות הלמידה.
המחקר טוען כי לדימוי העצמי או לערך העצמי יש חשיבות רבה לבריאותו הנפשית ולהסתגלותו החברתית של הפרט. חוקר אשר בדק את הערכת ההישגים, הממצאים הצביעו על קשר הדוק בין תגובה לתוצאה, לפיו ההתנהגות מחוזקת על-ידי תגובות הסביבה. אם ההתנהגות אינה נתקלת בתגובה, היא עלולה להפסק. אך עם זאת, הוא מצביע על הסכנה הטמונה בחיזוקים שליליים אשר משיגים תוצאות חיוביות לגבי התנהגויות בלתי רצויות.